مصرف غلات موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد خواهد شد


مصرف غلات موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد خواهد شد

دانشمندان بر اساس نتایج آزمایش‌های جدید متوجه شدند که مصرف غلات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد، اما آیا می‌توان از سرطان کبد ، آن هم فقط با مصرف غلات جلوگیری کرد؟ یافته‌های منتشرشده در نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان ایالات متحده آمریکا (AACR) نشان می‌دهد که مصرف غلات و حبوبات ممکن... نوشته مصرف غلات موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان...

دانشمندان بر اساس نتایج آزمایش‌های جدید متوجه شدند که مصرف غلات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد، اما آیا می‌توان از سرطان کبد ، آن هم فقط با مصرف غلات جلوگیری کرد؟

یافته‌های منتشرشده در نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان ایالات متحده آمریکا (AACR) نشان می‌دهد که مصرف غلات و حبوبات ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. مصرف رژیم‌های غذایی غنی از غلات و فیبر با مزایای سلامتی فراوانی همانند خطر پایین مقاومت در برابر انسولین، سطح انسولین بالا در خون و التهاب بدن همراه بوده و تمام موارد ذکرشده با شایع‌ترین نوع سرطان، یعنی سرطان کبد مرتبط هستند.

گروهی از محققان تصمیم گرفتند تا در زمینه ارتباط میان مصرف غلات و خطر ابتلا به سرطان کبد ، تحقیقاتی را انجام دهند و به همین منظور از دو مجموعه بزرگ آماری ایالات متحده آمریکا استفاده کردند؛ این دو مجموعه شامل مطالعه سلامت پرستاران و مطالعات انجام شده در زمینه مراقبت‌های بهداشت حرفه‌ای بود که به ترتیب در سال‌های 1976 و 1986 میلادی آغاز شدند. شرکت‌کنندگان در مطالعه در طول یک دوره 32 ساله، هر 4 سال یکبار پرسشنامه‌ای درباره عادت غذایی خود ارائه کردند. در طول این دوره، تعداد 141 نفر از 125 هزار نفر مبتلا به سرطان کبد شدند.

دکتر Xuehong Zhang، نویسنده ارشد تحقیق و استادیار پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد و همچنین اپیدمیولوژیست بریگهام و بیمارستان زنان بوستون اظهار داشت:

ما مشاهده کردیم که مصرف زیاد غلات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد؛ البته بخش‌های خاصی از غلات می‌توانند باعث کاهش خطر ابتلا به این نوع از سرطان شوند.

مصرف غلات موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد خواهد شد

یک دانه غلات از سه قسمت اصلی سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده‌اند که به ترتیب لایه بیرونی، لایه میانی و هسته شناخته می‌شوند. غلات تصفیه‌شده همانند آرد سفید، نان سفید و برنج سفید، غلات کاملی هستند که سبوس و جوانه آن‌ها جدا شده است.

دکتر ژانگ اظهار داشت:

به نظر می‌رسد آندوسپرم دارای پروتئین و ویتامین است، اما اکثرا از کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای تشکیل می‌شود.

او افزود:

سبوس و هسته دارای مواد مغذی مهم همانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد شیمیایی گیاهی (Phytochemicals) و چربی های سالم هستند.

محققان دریافتند که مصرف زیاد سبوس در مقایسه با مصرف پایین آن، تاثیر زیادی بر روی کاهش احتمال مبتلا شدن به سرطان کبد خواهد داشت، اما دانشمندان نتوانستند ارتباطی میان کاهش سرطان کبد و مصرف جوانه غلات به دست آورند. بر اساس یافته‌های محققان، مصرف زیاد فیبر غلات هم با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است؛ البته این یافته‌ها نتوانسته‌اند اهمیت آماری مناسبی به دست آورند. اینطور که پیداست، محققان هیچ ارتباطی میان مصرف فیبر زیاد از طریق خوردن میوه و سبزیجات و کاهش احتمال ابتلا به سرطان کبد را پیدا نکرده‌اند. از آن جایی که عفونت هپاتیت می‌تواند یک عامل خطرناک برای سرطان کبد باشد، اما این گروه از محققان افراد مبتلا به هپاتیت را از بررسی‌های خود حذف کرده‌اند!

دکتر ژانگ در این رابطه بیان کرد:

محققان هیچ دسترسی به افراد مبتلا به هپاتیت نداشتند، زیرا تمام اطلاعات از طریق نظرسنجی جمع‌آوری شد و امکان نادرست بودن آن‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس