آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification


آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification

در سری «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger» با نحوه‌ی تولید OpenAPI Specification، بر اساس کنترلرها و اکشن متدهای Web API خود آشنا شدیم و سپس با استفاده از ابزار Swagger-UI، یک رابط کاربری پویا را نیز برای آن تولید و سفارشی سازی کردیم. کاربرد OpenAPI Specification صرفا به مستندسازی یک Web API خلاصه نمی‌شود. بر اساس این استاندارد،...

در سری «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger» با نحوه‌ی تولید OpenAPI Specification، بر اساس کنترلرها و اکشن متدهای Web API خود آشنا شدیم و سپس با استفاده از ابزار Swagger-UI، یک رابط کاربری پویا را نیز برای آن تولید و سفارشی سازی کردیم. کاربرد OpenAPI Specification صرفا به مستندسازی یک Web API خلاصه نمی‌شود. بر اساس این استاندارد، ابزارهای متعددی جهت تولید کدهای سمت سرور و سمت کلاینت نیز طراحی شده‌اند که در اینجا نمونه‌ای از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تولید خودکار کدها بر اساس OpenAPI Specification

فرض کنید در حال توسعه‌ی برنامه‌ی سمت کلاینت Angular و یا سمت سرور ASP.NET Core ای هستید که هر دوی این‌ها از یک Web API استفاده می‌کنند. همچنین فرض کنید که این Web API را نیز خودتان توسعه می‌دهید. بنابراین حداقل کدی که باید در اینجا به اشتراک گذاشته شود، کدهای کلاس‌های DTO یا Data transfer objects هستند تا این کلاینت‌ها بتوانند اطلاعات Web API را به نحو صحیحی Deserialize کنند و یا برعکس، بتوانند اطلاعات را با فرمت صحیحی به سمت Web API ارسال کنند.

برای مدیریت این مساله می‌توان از دو روش استفاده کرد:

الف) استفاده از یک پروژه‌ی اشتراکی

اگر کدهای مدنظر، سمت سرور باشند، می‌توان یک پروژه‌ی اشتراکی را برای این منظور ایجاد کرد و کدهای DTO را درون آن قرار داد و سپس ارجاعی به آن را در پروژه‌های مختلف، استفاده نمود. به این ترتیب تکرار کدها، کاهش یافته و همچنین تغییرات آن نیز به تمام پروژه‌های استفاده کننده به نحو یکسانی اعمال می‌شوند. در این حالت یک اسمبلی اشتراکی تولید شده و به صورت مستقلی توزیع می‌شود.

ب) استفاده از روش لینک کردن فایل‌ها

در این روش پروژه‌های استفاده کننده از کلاس‌های DTO، فایل‌های آن‌را به پروژه‌ی خود لینک می‌کنند. در این حالت باز هم شاهد کاهش تکرار کدها و همچنین اعمال یک دست تغییرات خواهیم بود. اما در این روش دیگر یک اسمبلی اشتراکی وجود نداشته و کلاس‌های DTO هم اکنون با اسمبلی پروژه‌های استفاده کننده، یکی و کامپایل شده‌اند.

بدیهی است در هر دو روش، نیاز است بر روی کلاینت و API، کنترل کاملی وجود داشته باشد و بتوان به کدهای آن‌ها دسترسی داشت. به علاوه فایل‌های اشتراکی نیز باید بر اساس Target platform یکسانی تولید شده باشند. در این حالت دیگر نیازی به OpenAPI Specification برای تولید کدهای کلاینت دات نتی خود، نیست.

اما اگر کدهای API مدنظر در دسترس نباشند و یا بر اساس پلتفرم دیگری مانند node.js تولید شده باشد، کار یکپارچه سازی با آن دیگر با به اشتراک گذاری فایل‌های آن میسر نیست. در این حالت اگر این API به همراه یک OpenAPI Specification باشد، می‌توان از آن برای تولید خودکار کدهای کلاینت‌های آن استفاده کرد.

معرفی تعدادی از ابزارهایی که قادرند بر اساس OpenAPI Specification، کد تولید کنند

برای تولید کد از روی OpenAPI Specification، گزینه‌های متعددی در دسترس هستند:

الف) Swagger CodeGen

این ابزار را که جزئی از مجموعه ابزارهای تولید شده‌ی برفراز OpenAPI است، می‌توانید از آدرس swagger-codegen دریافت کنید. البته برای اجرای آن نیاز به Java Runtime است و یا نگارش آنلاین آن نیز در دسترس است: swagger.io

در ابزار آنلاین آن، در منوی generate بالای صفحه، گزینه‌ی تولید کد برای #C نیز موجود است.

ب) AutoRest

محل دریافت: https://github.com/Azure/autorest

بر اساس node.js کار می‌کند و از طریق خط فرمان، قابل دسترسی است. همچنین این مورد ابزار تامین کننده‌ی گزینه‌ی Add REST client در ویژوال استودیو نیز می‌باشد. اما در کل، امکان تنظیمات آنچنانی را به همراه ندارد.

ج) NSwagStudio

محل دریافت: https://github.com/RSuter/NSwag/wiki/NSwagStudio

همانطور که در مطلب «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger – قسمت اول – معرفی» نیز عنوان شد، NSwag یکی دیگر از تولید کننده‌های OpenAPI Specification مخصوص پروژه‌های دات نت است. NSwagStudio نیز جزئی از این مجموعه است که به کمک آن می‌توان کدهای کلاینت‌ها و DTOها را بر اساس OpenAPI Spec تولید کرد. همچنین امکان تنظیمات قابل توجهی را در مورد نحوه‌ی تولید کدهای نهایی به همراه دارد.

استفاده از NSwagStudio برای تولید کدهای DTOها

در اینجا از همان برنامه‌ای که در سری «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger» بررسی کردیم، استفاده خواهیم کرد. بنابراین این برنامه، از پیش تنظیم شده‌است و هم اکنون به همراه یک تولید کننده‌ی OpenAPI Specification نیز می‌باشد. آن‌را اجرا کنید تا بتوان به OpenAPI Specification تولیدی آن در آدرس زیر دسترسی یافت:

https://localhost:5001/swagger/LibraryOpenAPISpecification/swagger.json

سپس فایل msi مخصوص NSwagStudio را نیز از لینک آن در Github دریافت، نصب و اجرا کنید.

آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification

مطابق تصویر، ابتدا آدرس Swagger Specification URL یا همان آدرس فوق را وارد کنید. سپس فضای نام دلخواهی را وارد کرده و گزینه‌ی تولید کلاس‌های کلاینت را فعلا انتخاب نکنید. در لیست تنظیمات آن، گزینه‌ی Class Style نیز مهم است. برای مثال برای پروژه‌های ASP.NET Core حالت POCO را انتخاب کنید (plain old clr objects) و برای پروژه‌های مبتنی بر XAML، گزینه‌ی Inpc مناسب‌تر است چون RaisePropertyChanged‌ها را هم تولید می‌کند. در آخر بر روی دکمه‌ی Generate Outputs کلیک کنید تا خروجی ذیل حاصل شود:

آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification

یا می‌توان این خروجی را copy/paste کرد و یا می‌توان در برگه‌ی Settings، در انتهای لیست آن، مقدار output file path را مشخص کرد و سپس بر روی دکمه‌ی Generate files کلیک نمود تا فایل معادل آن تولید شود.

استفاده از NSwagStudio برای تولید کدهای کلاینت Angular استفاده کننده‌ی از API

NSwagStudio امکان تولید یک TypeScript Client را نیز دارد:

آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification

در اینجا ابتدا TypeScript Client را انتخاب می‌کنیم و سپس در تنظیمات آن، قالب Angular را انتخاب کرده و نگارش RxJS آن‌را نیز، ۶ انتخاب می‌کنیم. در آخر بر روی Generate outputs کلیک می‌کنیم:

آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification

نکته‌ی جالب این خروجی، دقت داشتن به status codes درج شده‌ی در OpenAPI Spec است که در قسمت‌های چهارم و پنجم سری «مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger» آن‌ها را بررسی کردیم.

در اینجا نه تنها سرویسی جهت تعامل با API ما تولید شده‌است، بلکه معادل تایپ‌اسکریپتی DTOهای برنامه را نیز تولید کرده‌است:

آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification

dotnettips

شاید دیگر مطالب
روژانرا هم دوست داشته باشید

آموزش ‫تولید خودکار کدهای سمت کلاینت بر اساس OpenAPI Specification

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت