برداشت بی رویه آب های زیرزمینی از دلایل اصلی فرونشست تهران


برداشت بی رویه  آب های زیرزمینی از دلایل اصلی فرونشست تهران

تهران- ایرنا- کمیته تخصصی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست با محوریت «بسته اجرایی کاهش اثرات فرونشست زمین شهر تهران» برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی را به عنوان یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین در شهر تهران عنوان کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، در پی وقوع حادثه فروریزش زمین در مناطق شهران و خیابان پیامبر تهران در سال 1395 وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی، ضمن بررسی و ارزیابی موضوع، نسبت به تهیه،‌ تدوین و ارسال گزارش های کارشناسانه به دولت اقدام کردند.
بر اساس این گزارش، با تصمیم هیات وزیران، موضوع برای ارزیابی های بیشتر به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات دولت ارجاع شد.
دفتر هیات دولت تصریح کرد: با آغاز فرآیند بررسی، پیشنهادها و گزارش های واصله در جلسات تخصصی این کمیسیون به تفصیل، مطرح و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین در شهر تهران مورد تأکید قرار گرفت.
براساس این گزارش، شهر تهران به عنوان پایتخت کشور، دارای حجم عظیمی از تأسیسات است که به سبب حساسیت بالای آنها به پایداری زمین، به شدت توسط پدیده فرونشست تهدید می شود.
دفتر هیات دولت همچنین تصریح کرد: با توجه به استقرار سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور، نتیجه اقدامات کارشناسانه صورت گرفته این کمیسیون، در قالب بسته اجرایی جامعی با عنوان «برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش زمین در شهر تهران» شامل دلایل فروریزش های مذکور، راهکارهای مقابله و اقدامات اجرایی ضروری، تهیه و به وزارت کشور ارسال شد تا متون حقوقی مورد نیاز برای تصمیم گیری در هیات وزیران تهیه و ارسال شود.
در این گزارش آمده است: در ادامه روند بررسی، سازمان مدیریت بحران کشور با همکاری استانداری تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و دستگاه های اجرایی ذیربط استان، اقدام به تشکیل کارگروهی برای احصاء برنامه های پیشگیری و کاهش اثرات فرونشست زمین کرد.
نتایج جلسات این کارگروه با عنوان «بسته اجرایی کاهش اثرات فرونشست زمین ناشی از تغییرات سطح آب زیرزمینی در شهر تهران» از سوی وزارت کشور به کمیسیون صنعت هیات دولت ارسال شد و در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت.
کمیته تخصصی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست با محوریت بررسی بسته اجرایی مورد اشاره،‌ دوم اردیبهشت 1398 تشکیل و بنا به درخواست نماینده وزارت کشور به آن نهاد عودت شد تا ضمن بازنگری متن پیشنهادی مربوط با رویکرد مطالب مطرح شده در جلسه، با همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و شهرداری تهران،‌ نسبت به ارائه محورهای پیشنهادات لازم، اقدام و نتیجه در قالب متن حقوقی مورد تفاهم ارائه شود.
سیام*3061*2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟