آمادگی فرهنگستان علوم پزشکی برای توسعه تعامل حوزه و دانشگاه


آمادگی فرهنگستان علوم پزشکی برای توسعه تعامل حوزه و دانشگاه

تهران- ایرنا- عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر توسعه روابط مراکز دانشگاهی و حوزوی در مسائل علمی روز گفت: فرهنگستان علوم پزشکی می تواند زمینه تعامل بیشتر و توسعه ارتباط حوزه و دانشگاه را در بخش بهداشت و سلامت فراهم کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمدحسن نیکنام روز چهارشنبه در نشست تخصصی روزه داری و دیابت افزود: ما در فرهنگستان علوم پزشکی مصمم هستیم تا این مسیر را محقق کنیم و با جدیت در این زمینه گام بر خواهیم داشت.
دبیر نشست تخصصی روزه داری و دیابت به ارتباط پزشکی و فقه اشاره کرد و گفت: هرچند این تعامل در گذشته وجود داشته اما اکنون این ارتباط خیلی گسترده تر شده و مصادیق بسیار بیشتری، پیدا کرده است.
نیکنام تاکید کرد که به موازات پیشرفت های علمی، پیچیدگی های موضوعات پزشکی، دستاوردها و یافته های جدید و داروهای نو، موضوعات فقهی و شرعی بیشتری پیشرو ما قرار گرفته و باید برای آن پاسخ مناسب داشته باشیم.
وی گفت: باتوجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و یکی از مسائل مبتلا به جمع کثیری از مردم موضوع دیابت و روزه داری است که با حضور جمعی از پزشکان متخصص و حوزویان به این موضوع پرداخته شده است.
نیکنام افزود: در این نشست، مباحث علمی دقیق بین متخصصان دانشگاهی و دانشوران حوزه فقه انجام گرفته و طرفین نسبت به اصل موضوع به یک تفاهم شرعی و علمی رسیدند و پس از شناخت موضوع، احکام آن مطرح شد.
وی اظهار داشت: متخصصان غدد، طب سنتی، داروسازی، تغذیه، آزمایشگاهی، چشم، اعصاب و جراحی عروق به همراه جمعی از حوزویان در این نشست تخصصی حضور داشتند.
رئیس هیات امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در این نشست اظهار داشت: نشست امروز به صورت تخصصی با حضور جمعی از پزشکان متخصص و همچنین عده ای افراد موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و نمایندگان برخی از مراجع تقلید به مسائل برخی بیماری و روزه داری به ویژه دیابت و روزه داری پرداختند که به نظرم جلسه بسیار مفیدی بود.
حجت الاسلام محمدحسین فلاح زاده افزود: مباحث در این زمینه گسترده بوده و به طور کامل فرصت نشد به آنها پرداخت شود، به همین دلیل پیشنهاد حاضرین این بود که موضوعات دیگر مانند مغز و اعصاب، بیماری کلیوی و روزه داری در چنین برنامه هایی مورد بررسی قرار گیرد.
فلاح ادامه داد: اینگونه نشست ها فرصت خوبی است تا حوزویان با موضوعات جدید و پیشرفت های علمی روز و متخصصان دانشگاهی هم با وظائف دینی و شرعی خود آشنایی بیشتری پیدا کنند.
وی بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: امام راحل (ره) موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند که متاسفانه به یک سری کارهای شکلی و روزمرگی بسنده شده و همکاری علمی حوزه و دانشگاه به شکل مناسبی صورت نگرفته است.
فلاح تصریح کرد: امروز بر اثر پیشرفت علم و فناوری، موضوعات جدیدی پیش آمده و نیاز است مردم احکام شرعی خود را در این زمینه بدانند.
وی اظهار داشت: اگر حوزه و مراجع بخواهند پاسخگوی اینگونه مسائل باشند و احکام شرعی آنها را تبیین کنند، نیاز است با پیشرفت های علمی و فناوری های روز نیز بیشتر آشنا شوند.
علمی ** 1201 ** 1055

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن