مسجد اورتاکوی کجاست؟


اینجا تاریخ ترکیه هنرنمایی می کند؛ همان جایی که معماری دوره عثمانی در کرانه تنگه بسفر چشم انداز فوق العاده ای ایجاد کرده است. اینجا جایی نیست جز مسجد اورتاکوی. دلایل زیادی برای سفر به استانبول وجود دارد. از آثار تاریخی و طبیعی در این شهر بگیرد تا شکم گردی و خرید. مسجد اورتاکوی نیز یکی از همین جاذبه هاست که در سفر به استانبول باید از آن بازدید...

اینجا تاریخ ترکیه هنرنمایی می‌کند؛ همان‌جایی که معماری دوره عثمانی در کرانه تنگه بسفر چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده است. اینجا جایی نیست جز مسجد اورتاکوی. دلایل زیادی برای سفر به استانبول وجود دارد. از آثار تاریخی و طبیعی در این شهر بگیرد تا شکم‌گردی و خرید. مسجد اورتاکوی نیز یکی از همین جاذبه‌هاست که در سفر به استانبول باید از آن بازدید کنید. در ادامه با معماری و پیشینه این بنا آشنا شوید.

پیشینه مسجد اورتاکوی استانبول

نام رسمی مسجد اورتاکوی مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید است؛ قرار گرفتن این مسجد در اسکله‌ای به نام اورتاکوی باعث شده به این نام خوانده شود. مسجد اورتاکوی توسط گربت امیرا بالیان و نیکوقوس بالیان، معماران کاخ دلمه باغچه، ساخته شد. ساخت این بنا از سال‌های 1854 تا 1856 به طول انجامید. مسجد اورتاکوی بر اثر حوادثی مثل آتش سوزی، زلزله و... آسیب‌های متعددی دید و بارها بازسازی شد. مسجد اورتاکویی که امروزه در کرانه تنگه بسفر می‌بینیم حاصل بارها بازسازی است.

مسجد اورتاکوی کجاست؟

معماری مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی به سبک نئوباروک ساخته شده است. باروک به نوعی هنر اطلاق می‌شود که حس هنرمند بیش از تناسب نقش دارد. این هنر از شکل کلاسیک و منطقی خارج شده و حرکت و جنبش از عناصر اصلی آن است. سبک نئوباروک که اولین بار در فرانسه به وجود آمد، تقریبا همین اصول را دارد اما در آن از شلوغی باروک خبری نیست.

چرا مسجد اورتاکوی خاص است؟

شاهکار معماری، اهمیت تاریخی و دینی، نزدیکی به تنگه بسفر، چشم‌اندازهای بی‌نظیر برای عکاسی و کافه گردی در اطراف آن همه دلایلی هستند که باید از مسجد اورتاکوی بازدید کنیم.

در مسجد اورتاکوی چه می‌بینیم؟

با دیدن مسجد اورتاکوی اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند سنگ‌های مرمر و سفید رنگ این بناست. کمی که نزدیک‌تر شوید متوجه نقش و نگارها و برجسته‌کاری نمای بیرونی مسجد اورتاکوی خواهید شد. مسجد اورتاکوی نیز مانند دیگر مساجد از گنبد و مناره‌ تشکیل شده. این مسجد دارای پنجره‌های وسیعی است که نور را به خوبی انعکاس می‌دهند. داخل مسجد که بشوید نمایی صورتی رنگ به چشم می‌خورد. برای ورود به مسجد باید از مسیری پلکانی بگذرید. با ورود به مسجد تعدادی لوستر بزرگ خواهید دید که از سقف آویزانند و دیوراه‌های مسجد با خط نستعلیق به نام‌های الله و خلیفه‌های سنی مزین شده‌اند. می‌گویند این نام‌ها را خود سلطان عبدالمجید خطاطی کرده. از جذابیت‌های مسجد اورتاکوی پنجره‌های بزرگ است که رو به چشم‌انداز زیبای بسفر قرار دارد. دیدار از مسجد کوچک ولی باشکوه اورتاکوی را از دست ندهید.

مسجد اورتاکوی کجاست؟

جاذبه‌های اطراف مسجد اورتاکوی

بازدید از مسجد اورتاکوی زمان زیادی نمی‌برد؛ بعد از بازدید از این بنا سرگرمی‎‌های بی‌شماری انتظارتان را می‌کشند. اگر گرسنه‌تان شده می‌توانید در کافه‌های اطراف دلی از عزا دربیاورید. شاید هم دل‌تان خواست برای دوستان‌تان سوغاتی بخرید. هم‌چنین در نزدیکی این مسجد چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از پرندگان را می‌بینید که دانه دادن به آن‌ها و عکاسی از مناظر بسیار دلچسب خواهد بود. اگر مایل بودید می‌توانید کنار تنگه بسفر پیاده‌روی کنید یا در آب‌های آن کشتی‌سواری کنید.

مسجد اورتاکوی کجاست؟

آداب بازدید از مسجد اورتاکوی

درست است که دیدار از مسجد اورتاکوی برای عموم آزاد است، اما برای بازدید از این مسجد باید آداب و رسوم لازم را به جا آورد. عموم، برای بازدید از این مسجد باید حجاب داشته باشند. برای ورود به این مسجد پوشش‌هایی به رنگ صورتی و آبی گذاشته‌اند. برای بازدید از این مسجد نباید ورود بپردازید و موقع اذان فقط نمازگزاران حق ورود به این مسجد را دارند.

مسیر دسترسی به مسجد اورتاکوی

محله بشیکتاش و کرانه غربی تنگه بسفر محل دقیق مسجد اورتاکی است. مسجد اورتاکوی در بخش اروپایی استانبول واقع و مسیر دسترسی به آن بسیار آسان است. اگر در میدان تکسیم هستید کمتر از 20 دقیقه به مسجد اروتاکوی می‎‌رسید. کافیست از آنجا خط DT1 را سوار شوید و در ایستگاه (Kabataş Erkek Lise) پیاده شوید. مطلب «راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول» راهنمای شما خواهد بود.



1398/02/04 | کد مطلب: 4507
برچسب‌ها: استانبول
مسجد اورتاکوی کجاست؟
مسجد اورتاکوی کجاست؟ سیما رفیعی
مسجد اورتاکوی کجاست؟

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل