تأثیر حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر اضطراب زایمان زنان


تأثیر حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر اضطراب زایمان زنان

استادیار گروه روانشناسی واحد شبستر و همکاران در مقاله¬ای تأثیر حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد (EMDR) بر اضطراب زایمان زنان با سابقه مرده¬زایی را بررسی کردند.

تأثیر حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر اضطراب زایمان زنان
میگنا: مقاله نرگس ذوالقدر، اصغر خوش­نظر، محمد مرادی باغلوئی و زینب علی­مرادی با عنوان «تأثیر حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر اضطراب زایمان زنان با سابقه مرده زایی» در مجله بین­ المللی Journal of EMDR Practice and Research چاپ شد.

حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد(EMDR) نوعی روان درمانی است که برای افراد مبتلا به آسیب استرس پس از سانحه مورد استفاده قرار می­گیرد.
داشتن یک تجربه ناخوشایند از زایمان قبلی می تواند موجب اضطراب و ترس از زایمان در بارداری بعدی شود.

هدف از این مطالعه بررسی تأثیر درمانEMDR بر اضطراب زایمان در زنان با سابقه مرده­زایی است. یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده با 30 زن باردار بعد از پذیرش برای زایمان در بیمارستان شهر قزوین، ایران در سال 2016 انجام شد. شرکت ­کنندگان با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه EMDR و کنترل با مراقبت­ های معمول (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. برای جمع­آوری داده ­ها قبل از درمان (در هنگام پذیرش در بیمارستان و بدو ورود به مطالعه) و پس از درمان (در عرض 24 ساعت بعد از زایمان)، پرسشنامه اضطراب بارداری ون دن برگ مورد استفاده قرار گرفت.

درمان EMDR برای گروه مداخله با یک جلسه 90 دقیقه­ای انجام شد. گروه کنترل تنها مراقبت معمول را دریافت کردند. داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس و 05 / 0p
کاهش معنی داری در میانگین اضطراب در گروه مداخله EMDR در مقایسه با گروه شاهد مشاهده شد. همچنین در گروه مداخله EMDR کاهش معنی­دار نمرات پس آزمون نسبت به قبل از آزمون مشاهده شد.

درمان EMDR در دوران بارداری معمولی پس از تولد پس از زایمان، اضطراب زایمان را در زنان باردار کاهش داد. اصغر خوش­نظر استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی واحد شبستر علاوه بر انتشار مقالات متعدد پیش از این دو کتاب با عنوان­های «روانشناسی و سینما» و «فانوس» را منتشر کرده است.
لینک دسترسی به مقاله:

https://www.researchgate.net/publication/331577904_The_Effect_of_EMDR_on_Childbirth_Anxiety_of_Women_With_Previous_Stillbirth

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403