موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟


موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟
جنگ تجاری میان ایالات متحده و اروپا بر سر تعرفه‌های هواپیما، ممکن است باعث وارد شدن آسیب‌های زیادی به بازار موتورسیکلت و قطعات جانبی شود.

تشدید جنگ تجاری و اعمال تعرفه‌های جدید بین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است بار دیگر بازارموتورسیکلت را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. گویا قرار است این بار تعرفه‌های بیشتری بر موتورسیکلت‌های وارداتی از اروپا اعمال شود.

دعوای اصلی دو طرف بر سر هواپیما است. جنگ دیرینه‌ای بین دو طرف امریکایی و اروپایی برقرار است که هر طرف، دیگری را متهم به غیرقانونی بودن یارانه برای تولیدکنندگان بزرگ هواپیما می‌داند. به‌طور مشخص، بوئینگ در ایالات متحده و ایرباس در اروپا به‌عنوان موضوع اصلی جنگ تجاری مطرح شده‌اند؛ اما آخرین تعرفه پیشنهادی، طیف وسیعی از واردات دیگر کشورهای اروپایی مانند غذاهای دریایی، پنیر، نوشیدنی، ساعت دیواری و قلم‌مو را نیز در بر می‌گیرد. تعرفه‌های جدید همچنین بر بخش بسیار خاصی از موتورسیکلت‌ها با حجم پیشرانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سی‌سی و نیز قطعات و لوازم جانبی موتورسیکلت تاثیر می‌گذارد.

موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟

سال گذشته در پی تعرفه‌های دولت ایالات متحده آمریکا بر فولاد و آلومینیوم اروپا، این اتحادیه تعرفه‌های بیشتری بر موتورسیکلت‌های آمریکایی وضع کرد. پس از آن شرکت‌های هارلی دیویدسن و ایندین تولید برخی از مدل‌های خود را به خارج مرزها و در قاره‌ی اروپا منتقل کردند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. البته این حرکت با واکنش شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مواجه شد.

موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟

طیف کم حجم پیشرانه که در آخرین تعرفه موجود است، تعداد مدل‌های تحت تاثیر تعرفه را محدود می‌کند. از جمله این مدل‌های می‌توان به موتورسیکلت‌های KTM 690 Duke و Enduro R اشاره کرد، درحالی‌که موتورسیکلت Husqvarna 701s تنها مدلی محسوب می‌شود که از تعرفه جان سالم به در برده است. اما بخش دیگری که به‌شدت از تعرفه‌ها آسیب می‌بیند، قطعات و لوازم جانبی موتورسیکلت است که تمام مدل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه این تعرفه به بدی پیشنهاد تعرفه‌ی ۱۰۰ درصدی بر موتورسیکلت‌های اروپایی زیر ۵۰۰ سی‌سی نیست، اما باز هم می‌تواند هزینه‌های بسیاری بر خریداران تحمیل کند.

موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟

چرا در تعرفه اعمال‌شده برای هواپیماهای تجاری، موتورسیکلت و صنایع جانبی آن را مجازات می‌کنند؟ شاید به این دلیل که آ‌ن‌ها نیز مانند هواپیما یکی از وسایل حمل‌نقل هستند؛ برخلاف دوربین‌ شکاری، اسیلوسکوپ و فروسیلیکون منگنز که آن‌ها نیز در فهرست اعمال تعرفه قرار دارند. تعرفه‌های اعمال‌شده سابقه‌ای بسیار طولانی دارند و باعث وارد شدن آسیب‌های فراوان به صنایعی می‌شوند که هیچ ارتباطی با منبع اصلی اختلاف بین دو طرف دعوا ندارند. از جمله شناخته‌شده‌ترین مورد از این تعرفه‌های نامتناسب می‌توان به «مالیات بر مرغ» اشاره کرد؛ تعرفه‌ای که روی کامیون‌های سبک تجاری وارداتی از اروپا اعمال شد و در حقیقت پاسخی به تعرفه کشورهای اروپایی برای مرغ وارداتی از ایالات متحده بود. جنگ تعرفه‌ای مرغ در سال ۱۹۶۴ رخ داد و به نظر می‌رسد که بار دیگر دارد به شکلی دیگر نمایان می‌شود.

موتورسیکلت، قربانی جنگ تجاری آمریکا و اروپا خواهد شد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟