امنیت‏تان در فضای مجازی را جدی بگیرید


امنیت‏تان در فضای مجازی را جدی بگیرید

فضای مجازی مثل چاقویی است که می‌تواند برای میوه پوست‏کندن مفید باشد و در عین حال می‌تواند در صورت بی‏احتیاطی، دست شما را زخمی کند و حتی جان کسی را بگیرد. این که علی‌رغم اخبار متعدد درباره جرائم فضای مجازی و توصیه‌های مکرر پلیس، همچنان در یک روز موارد متعددی از کلاهبرداری‌ها و جرائم مجازی را می‌بینیم، جالب توجه است.

برای این که به گستردگی جرائم مجازی و اهمیت آگاهی عمومی برای پیشگیری از وقوع چنین جرائمی پی ببرید، کافی است که این چند خبر را که دیروز منتشر شده‌اند، مرور کنید.

دستگیری کلاهبرداری که طعمه‌هایش را از سایت‌های آگهی آنلاین انتخاب می‌کرد

سرهنگ کارآگاه قاسم دستخال، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت، با اشاره به دستگیری یک کلاهبردار و سارق در شمال تهران، گفت: این متهم به بهانه خرید لوازمی که در سایت‌های خرید و فروش آنلاین قرار گرفته بود، از فروشندگان بیش از ۵۰ میلیون تومان سرقت کرده بود. وی در توضیح این ماجرا اظهار کرد: اواخر دی‏ماه سال قبل، یک پرونده از سوی بازپرسی شعبه پنجم دادسرای ناحیه یک تهران با موضوع کلاهبرداری از طریق سایت‏های خرید و فروش در فضای مجازی، به این پایگاه ارجاع و تیمی تحقیقات از کارآگاهان در این خصوص تشکیل شد.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه، شاکی پرونده با طرح شکایتی در این خصوص اظهار کرد که برای فروش یک دستگاه سنتور، در یکی از سایت‌های خرید و فروش آنلاین آگهی دادم، متعاقباً در همان روز فردی طی تماس تلفنی برای خرید سنتور مذکور ابراز تمایل کرد و عصر همان روز به منزلم مراجعه و پس از توافق بر سر قیمت درخواست شماره کارت کرد؛ پس از لحظاتی اظهار کرد وجه مورد‏نظر را از طریق اپلیکیشن موبایل به حسابم واریز شده و تصویر تراکنش مربوطه را نیز در تلفن همراه خود به من نشان داد و هنگامی که به او گفتم پیامک واریز وجه را دریافت نکرده‌ام، بیان کرد ممکن است پیامک انتقال وجه با تاخیر ارسال شود؛ که ناگهان از غفلت اینجانب سوءاستفاده کرده و به همراه سنتور از محل گریخت؛ روز بعد که به شعبه بانک مراجعه کردم متوجه شدم پولی به حسابم واریز نشده و زمانی که با شماره تلفن فرد به ظاهر خریدار تماس گرفتم خاموش بود.

سرهنگ دستخال اضافه کرد: با طرح این شکایت و بررسی جزئیات پرونده تیم کارآگاهان اقدامات خود را آغاز کرده و پس از چهره‌نگاری از صورت متهم مشخصات ظاهری وی به دست آمد و در نهایت متهم به نام بهرام، مورد شناسایی قرار گرفت و نتیجه اقدامات در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت. این مقام انتظامی در ادامه گفت: با هماهنگی‌های انجام‏شده از سوی بازپرس پرونده تیمی از ماموران برای دستگیری متهم به محل اختفای وی اعزام و طی یک عملیات غافلگیرانه در بیستمین روز فروردین‏ماه امسال وی را دستگیر و پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت منتقل کردند.

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت، تصریح کرد: متهم در تحقیقات انجام شده به جرم خود اعتراف کرد و با انجام اقدامات تخصصی و گسترده تا کنون ۱۰ تن از شکات پرونده که به همین شیوه از آنها کلاهبرداری و سرقت شده بود شناسایی شده و پس از شناسایی متهم، از وی شکایت کردند. وی اظهار کرد: متهم در تحقیقات انجام شده خود را کارمند یکی از شرکت‌های خصوصی معرفی کرد و اظهار کرد که برای کسب درآمد و تحصیل مال، هر بار با جعل اسامی مختلف در سایت‌های خرید و فروش آنلاین جستجو کرده و به این شیوه اقدام به کلاهبرداری و سرقت اموال فروشندگان و شهروندان می‌کند.

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات مختلف این متهم در جعل عنوان و همچنین سرقت‌های متعدد و وجود شاکیان متعدد، احتمال این که این جرایم دیگری نیز در پرونده این متهم وجود داشته باشد، بسیار است بر این اساس متهم بنابر هماهنگی‌های مرجع قضایی برای شناسایی مالباختگان احتمالی دیگر و کشف سرقت‌های بیشتر، در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارد.

هک واتس‌اپ با نیت کلاهبرداری

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ نیز با اشاره به دستگیری مرد جوانی که با هک کردن برنامه واتس‌اپ طعمه‌اش، اقدام به کلاهبرداری ۱۵ میلیون تومانی کرده بود، گفت: فروردین‏ماه سال جاری مرد ۴۱ ساله‌ای با حضور در اداره پلیس ادعا کرد پیام‌رسان اجتماعی واتس‌اپش از سوی یک نفر هک شده است. وی افزود: ماموران در تحقیقات ابتدایی پی بردند متهم پس از هک کردن واتس‌اپ مرد جوان با ارسال پیامی به دوستان و آشنایان وی عنوان کرده که نیاز به پول دارد و با دادن شماره کارت از آن‌ها خواسته تا پول به حسابشان واریز کنند.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: در ادامه مشخص شد تعدادی از آشنایان مرد جوان اقدام به واریز پول کردند و متهم اقدام به کلاهبرداری ۱۵ میلیون تومانی کرده است. وی عنوان کرد: کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و پلیسی، هکر جوان که بهنام است را در استان خوزستان شناسایی کردند.

سرهنگ کاظمی گفت: بدین ترتیب ماموران در عملیات پلیسی موفق به دستگیری بهنام شدند که متهم ابتدا ادعا کرد کارت بانکی برای یکی از دوستانش است و از واریز پول میلیونی اطلاعی ندارد اما در ادامه تحقیقات متهم وقتی در بازجویی‌هایی به تناقض‌گویی پرداخت به ناچار لب به سخن باز کرد. رئیس پلیس فتا ادامه داد: متهم در اعترافاتش عنوان کرد که برای درآمدزایی اقدام به هک کردن واتس‌اپ طعمه‌اش کرده و با ارسال پیامی برای دوستان طعمه‌اش اقدام به کلاهبرداری ۱۵ میلیون تومانی کرده است. سرهنگ تورج کاظمی به شهروندان گفت: در این گونه موارد و هنگام انتقال وجه به حساب دوستان و آشنایان در صورت عدم تطابق هویت مالک حساب، قبل از واریز هرگونه وجه با شخص موردنظر تماس تلفنی حاصل کرده و پس از بررسی صحت یا سقم اطلاعات دارنده کارت اقدام بعدی انجام پذیرد.

سوءاستفاده از تصاویر دختر ۱۹ ساله در اینستاگرام

ضرر بی‏توجهی به توصیه‌ها درباره استفاده از فضای مجازی، تنها مالی نیست، گاهی پای آبرو وسط است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان همدان از دستگیری پسر ۲۲ ساله به علت ساخت صفحات مستهجن در اینستاگرام و سوءاستفاده از تصاویر شخصی دختری ۱۹ ساله خبر داد. سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد در توضیح این خبر مطرح کرد: با توجه به مراجعه دختری ۱۹ ساله به همراه پدرش، وی مدعی شد که شخصی در شبکه مجازی اینستاگرام با تصاویر شخصی او صفحه‌ای مستهجن و مبتذل ساخته است.

وی ادامه داد: پس از طرح شکایت شاکی و تشکیل پرونده، کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدامات فنی و پلیسی، متهم را که پسری ۲۲ ساله بوده، دستگیر کرد و طی تحقیقات مشخص شد که متهم چندین بار اقدام به ساخت صفحه جعلی کرده و سپس آن را پاک کرده است. سرخوش نهاد بیان کرد: پس از دستگیری متهم و بازجویی، او مدعی شد که چندی پیش در فضای تلگرام در گروه موسیقی، با این دختر ۱۹ ساله آشنا و پس از مدتی دوستی و رابطه به او علاقه‏مند شده بود.

وی تصریح کرد: پس از اینکه شاکی وی را ترک کرده بود او به انگیزه انتقام‌جویی در فضای اینستاگرام، با استفاده از تصاویر شخصی شاکی صفحاتی مستهجن و مبتذل ساخته که متاسفانه موجب هتک حرمت و حیثیت شاکی شده است. رئیس پلیس فتای استان همدان در پایان توصیه کرد: فضای مجازی به هیچ عنوان مکان امنی برای به تصویر کشیدن تصاویر شخصی به‏ویژه برای بانوان نیست، از این رو افراد به فضای دنیای مجازی و افراد آن اعتماد نکنند.

ebteka​rnews.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند