تصمیمات قضایی دادسراها و دادگاه‌های نظامی باید پیشگیرانه باشد


تصمیمات قضایی دادسراها و دادگاه‌های نظامی باید پیشگیرانه باشد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور تاکید کرد: به نحوی در دادسرا و محاکم بدوی و تجدید نظر نظامی عمل شود که تصمیمات قضایی پیشگیرانه و از تکرار جرم جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا از سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت الاسلام شکرالله بهرامی روز چهارشنبه در جمع مدیران، قضات و کارمندان سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران با بیان اینکه در نظام اداری از منابع انسانی نکته مهم تری نداریم، تصریح کرد: منابع انسانی جایگاه ارزشمندی در قوه قضائیه دارد و کارکنان دستگاه قضایی مسیری به نام قانون در پیش روی آنهاست که طبق آن باید حرکت کنند.
وی با اشاره به جایگاه سازمان قضایی نیروهای مسلح در بین دستگاه های کشور گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح با داشتن بیش از 1600 کارگزار، با محافظت، مراقبت و برخورد متناسب، به دنبال آن است که نیروهای مسلح را در خدمت به مردم و تأمین امنیت مورد انتظار شهروندان استوار و مقاوم نگه دارد و با پیشگیری از جرم، خطاها را کم کرده و اگر جرمی به وقوع پیوست با عدالت و قاطعیت رسیدگی کند تا دیگر تکرار نشود.
این مقام مسئول به اهمیت سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران در بین مراجع قضایی نظامی اشاره کرد و خطاب به کارکنان این سازمان گفت: اکثر پرونده های مهم سازمان قضایی در این مجموعه رسیدگی می شود لذا به این موقعیت استثنایی باید خوب توجه داشته باشید و با مسئولیت پذیری، جایگاه خودتان را بشناسید و به بهره ای که به نظام می خواهید برسانید وهزینه هایی که از بیت المال برای شما صرف می شود خوب توجه کنید.
بهرامی با رضایت از روند رو به رشد فعالیت های سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران، از کاهش پرونده های مهم و سنگین این سازمان خبر داد و آنرا حاصل برخورد قاطع دادسرای نظامی و صدور احکام متناسب در دادگاه های نظامی تهران برشمرد.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح رفتار در چهارچوب قانون با وکلا و طرفین پرونده را مهم دانست و افزود: با همه احترامی که برای وکلا قائل هستیم اما جایگاه وکیل جدای از قاضی است و طوری رفتار نکنیم که طرف دیگر دعوی احساس ناامنی کند و خدای نکرده در ذهنش بی طرفی قاضی مخدوش شود.
وی مدیریت قضایی در دادسرا و دادگاه های نظامی را مهم توصیف کرد و افزود: متوسط زمان رسیدگی ها خوب است ولی امکان کاهش آن وجود دارد و در برنامه تحول قضایی بر تعیین تکلیف پرونده های مسن تأکید شده و باید این پرونده ها در دادسرا، اظهارنظر، اجرای احکام، دادگاه بدوی و تجدیدنظر سریعتر رسیدگی شوند و دقت کنیم که اشکال و نقصی در پرونده ها نباشد.
این مقام مسئول با اشاره به موفقیت سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران در طرح ارجاع به ضابط گفت: این مجموعه با تعیین تکلیف 76 درصد پرونده ها در صدر سازمان های قضایی نیروهای مسلح کشور در اجرای این طرح قرار دارد.
گفتنی است که طرح « ارجاع به ضابط» از ظرفیت‌های قانونی احیاء شده توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح در قالب قانون الحاق موادی به قانون خدمت وظیفه عمومی‌ مصوب 26 فروردین 1365 و آیین‌نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 29 مهر 1364 است. بر این اساس ضابطان نظامی و انتظامی موظف‌اند سربازان فراری را شناسایی و دستگیر نموده و به مراجع صالح تحویل دهند.
پیش‌ از این، مسئولیت کار تماماً بر عهده شعب دادسرا بود که همین عامل منجر به تراکم پرونده‌های قضایی و در نتیجه اطاله دادرسی می‌شد لیکن با این تدبیر، ضابطان منطبق با وظایف قانونی خود وارد عمل شده و کار دستگیری متهم را به سرانجام می‌رسانند.
اجتمام*3229*1095*1193

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو