توجه به مقوله انتظار در فیلم سینمایی «زندانی‌ها» + فیلم


توجه به مقوله انتظار در فیلم سینمایی «زندانی‌ها» + فیلم

ده‌نمکی از جمله کارگردانانی است که در تمامی فیلم‌های خود تلاش کرده است با بهانه قرار دادن موقعیت‌های خنده‌دار و شادی‌آفرین برای مخاطب، ارزش‌های مدنظر خود ـ از دفاع مقدس تا مقوله انتظار ـ را به آن‌ها...

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «زندانی‌ها» جدید‌ترین ساخته مسعود ده‌نمکی است که این روزها در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته؛ فیلمی که ترجیح داد بر خلاف معمول در جشنواره فیلم فجر حاضر نشود و در وقت اکران عمومی، مخاطبان فیلم را بدون قضاوت منتقدین و داوران جشنواره به تماشا بنشینند.

زندانی‌ها که در ردیف فیلم‌های اجتماعی ده‌نمکی قرار می‌گیرد، مانند رسوایی ۲ تلاش می‌کند تا ویژگی‌های اجتماعی عصر و دوران آخر الزمان را بیان کند و به مفاهیمی از جنس ظهور بپردازد. در عین حال همانند سایر آثار این کارگردان، از رگه‌های کمدی و طنز بهره می‌گیرد و به روایت داستان دو زندانی می‌پردازد که با سند یک دانشجوی دکترای الهیات به مرخصی می‌آیند و قصد دارند در این مدت گنجی را از دل قناتی پیدا کنند. از این جهت فیلم سینمایی زندانی‌ها همانند سایر کارهای ده‌نمکی دارای درون‌مایه طنز است.

فیلمساز در این فیلم تلاش می‌کند طی روایت داستان، موقعیت‌های طنزی را تعریف کرده و در این راستا با استفاد از حضور بازیگرانی چون هومن برق‌نورد در کنار بهنام تشکر، زمینه شکل‌گیری این موقعیت‌ها و بسط و گسترش آن را فراهم سازد. بازیگرانی توانمند که عموماً می‌توانند از پس کاراکترهای تیپیکال برآمده و اکنون مخاطب برای نخستین‌بار حضور این زوج تلویزیونی را بر پرده نقره‌ای سینما شاهد است.

توجه به مقوله انتظار در فیلم سینمایی «زندانی‌ها» + فیلم

ده‌نمکی از جمله کارگردانانی است که در تمامی فیلم‌های خود تلاش کرده تا با بهانه قرار دادن موقعیت‌های خنده‌دار و شادی‌آفرین برای مخاطب، ارزش‌های مدنظر خود را به آن‌ها منتقل و یادآوری کند؛ حال می‌خواهد آن ارزش‌ها در قالب بازآفرینی هشت سال دفاع مقدس باشد (مانند اخراجی‌ها ۱) یا آنکه موضوعات اجتماعی کنونی کشور را در برگرفته و فضای جامعه در شرایط پیش از ظهور را باز تعریف کند. مفاهیمی که برای عموم مخاطبان ایرانی از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است و در عین حال در سینمای ایران معمولاً مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

البته در این میان هنرمندی کارگردان است که در طرح مسائل و دغدغه‌های ارزشی خود، به صورتی شعاری عمل نکند و تا حد امکان از شعارزدگی بپرهیزد.

از دیگر نکات قابل توجه این اثر سینمایی، شروع سریع داستان و پرهیز از مقدمه‌چینی‌های بی‌فایده است. جلوه‌های ویژه بصری زندانی‌ها (به ویژه سقوط بهمن) هم خوب از کار درآمده است.

کارگردان زندانی‌ها ضمن بیان دغدغه‌های عقیدتی خود و تمرکز بر مفاهیمی همچون توبه، آبروی مومن، عذاب الهی و معجزه، لحظاتی مفرح را هم برای تماشاچی پدید آورده، هر چند در گیشه فروشی معمولی را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر