به گزارش میزان؛ توییتر این هفته بیش از ۵ هزار حساب رباتیک توییتری که تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را هدف قرار داده بودند، حذف کرد.

به گزارش ان‌بی‌سی، این اقدام توییتر یکشنبه شب و در پی نخستین انتشار گزارش قابل پیش بینی مولر توسط «ان‌بی‌سی» در پنجشنبه رخ داد.

به گفته ان‌بی‌سی این حساب‌های رباتیک ارتباطی با روسیه ندارند، اما با یک عملیات رسانه‌ای که پیشتر پیام‌های همدلانه‌ای با دولت عربستان منتشر کرده بود، روابط نزدیکی دارند.

یک سخنگوی شرکت توییتر می‎گوید: "ما شبکه‌ای از حساب‌های کاربری و نیز حساب‌های مرتبط با آنان را که با نقض قوانین توییتر قصد خرابکاری در این پلت فرم داشتند، تعلیق کردیم."

وی افزود:" ما در حال تحقیقات در این زمینه هستیم. اما در موارد این چنینی شناسایی دشوار است. در صورت یافتن شواهد مستند از فعالیت‌های تحت حمایت دولتی خاص، این اطلاعات را به عنوان آرشیو عملیات اطلاعاتی خود منتشر خواهیم کرد. "

به گزارش ان‌بی‌سی، اغلب حساب‌های کاربری حذف شده از زمان ایجاد در ماه‌های نوامبر و دسامبر حدود ۳۰ پست منتشر کرده اند و تقریبا همه آن‌ها به رسانه‌هایی که به موضوع «راشاگیت» با هدف زیر سوال بردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می‌پرداختند، حمله می‌کردند و در بیشتر مواقع بدون نام و با ادبیات سایر حساب‌های کاربری حامی ترامپ اقدام به انتشار توییت می‌کردند.

شمار زیادی از این حساب‌های حذف شده غالبا از طریق پسندیدن یا بازنشر توییتی که به نظر حساب کاربری یک سرویس خبری بود، مشغول فعالیت بودند. این حساب‌های کاربری تا ماه گذشته توییت‌ها و یادداشت‌هایی را در تمجید «محمدبن سلمان» ارسال می‌کردند. هزاران حساب کاربری در هفته گذشته تنها به دلیل پسندیدن توییت‌های این حساب و نه دیگر حساب‌ها حذف شدند.

این حساب در حساب کاربری خود در اینستاگرام خود را با عنوان کاربری که " هدفش گسترش حقیقت در مورد عربستان سعودی و خاورمیانه از طریق مشارکت رسانه‌های اجتماعی" توصیف کرد.

«کلینت واتس» مقام ارشد موسسه تحقیقات سیاست خارجی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت:" این که آیا این اقدام از سوی دولت یا یک شرکت طرفدار عربستان سعودی انجام شده است، نشان می‌دهد که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد و هیچ هزینه یا پیامدی در پی ندارد."

وی افزود:"این اقدامات با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان آمریکایی یا غربی انجام می‌شود. "

نیویورک تایمز در ماه اکتبر گزارش داده بود که دولت عربستان سعودی مظنون به تماس با یا کارمند شرکت توییتر برای کمک به این کشور به منظور کنترل حساب‌های کاربری مخالفان خود است. توییتر این کارمند مرد را در دسامبر ۲۰۱۵ بدون این که مشخص شود آیا اطلاعات را در اختیار دولت عربستان قرار داده یا نه، اخراج کرد.