روز گذشته انویدیا GeForce GTX 1650 را به عنوان ارزانترین کارت گرافیک مبتنی بر ریزمعماری Turing معرفی کرد اما حالا مشخص شده از نظر چند رسانهای ضعیفتر از سایر مدلهای سری GeForce GTX 16 است.
در اتفاقی عجیب در روز رونمایی از GTX 1650 خبری از انتشار بررسیها نبود. در چنین شرایطی تصور میشد این کارت از همان انکودر NVENC ریزمعماری Turing بهره ببرد و یک کارت مناسب برای سیستمهای چند رسانهای یا استریم محتوا باشد. اما حالا می دانیم قطعه سیلیکونی TU117 بکار رفته در TU117 از موتور چند رسانهای مبتنی بر ریزمعماری قدیمیتر Volta بهره میبرد. این موضوع به واسطه اطلاعات رسمی موجود بر روی وب سایت انویدیا مشخص شده است.
NVENC ریزمعماری Turing نزدیک به 15 درصد سریعتر از Volta است، بنابراین کارتهای گرافیک GTX 1650 در استریم گیم پلی عملکرد ایده آلی نخواهد داشت. البته به لطف هستههای CUDA مبتنی بر Turing، هنوز کارتهای GTX 1650 قادر به اجرای روان بازیهای محبوب چون PUBG در وضوح تصویر 1080p هستند. با این حال دست کم برای استریمر ها گزینه مناسبی نیست.
درست همانند دیگر کارتهای سری GeForce GTX 16، کارت گرافیک GTX 1650 نیز مبتنی بر ریزمعماری 12 نانومتری Turing است اما خبری از قابلیتهای اختصاصی RTX؛ چون Ray Tracing و هستههای RT یا Tensor نیست. پردازنده گرافیکی GTX 1650 نیروی خود را از قطعه سیلیکونی 12 نانومتری TU117 میگیرد که کوچکترین تراشه مبتنی بر ریزمعماری Turing تا به امروز است. GTX 1650 از 896 هسته CUDA در کنار 56 واحد TMU و 32 واحد ROP بهره میبرد. کارتهای GTX 1650 به 4 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR5 با رابط حافظه 128 بیتی و فرکانس مؤثر 8 گیگاهرتز مجهز هستند که پهنای باند 128 گیگابایت در ثانیه را فراهم میکند. فرکانس هسته مشخصات مرجع 1485 مگاهرتز و فرکانس بوست 1665 مگاهرتز است.