رمزگشایی از تحریم نفتی ایران و ونزوئلا / آمریکا قصد تصاحب کمربند نفتی جهان را دارد


رمزگشایی از تحریم نفتی ایران و ونزوئلا / آمریکا قصد تصاحب کمربند نفتی جهان را دارد

آمریکا برای آن که بتواند صدور نفت ایران را به صفر برساند و همزمان تبعات آن را کاهش دهد، یک سناریوی پرهزینه را در دست گرفته است.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

باید به تحولاتی که در سه کشور لیبی، سودان و الجزایر در حال وقوع است بیشتر توجه کرد.

اکنون در لیبی فردی به نام ژنرال حفتر که پرورش یافته رژیم آمریکا است، وارد میدان شده و سعی دارد کنترل همه لیبی را در دست بگیرد.

در نگاه نخست، هر فردی بر این اعتقاد است که اگر حفتر بتواند کنترل لیبی را در دست بگیرد و به آن سامان دهد، چنین روندی در عرصه تحولات و بحران های منطقه مثبت است.

اما این ظاهر ماجرا است، آمریکا همیشه سعی داشته است تا بتواند بر منابع نفتی غرب آسیا مسلط باشد و آن را مدیریت کند.

اکنون که رژیم آمریکا از برجام خارج شده و سعی دارد صدور نفت ایران را به صفر برساند، باید برای عملیاتی شدن آن پیش زمینه هایی را فراهم کند.

در آن سوی اقیانوس در کنار آمریکا کشوری به نام ونزوئلا وجود دارد که غنی ترین کشور نفت خیز دنیا است و بیشترین منابع نفتی را دارد.

اکنون شرایط صادرات نفت این کشور به خاطر فتنه انگیزی های آمریکا نابسامان گشته و وضعیت اقتصادی آن نیز به خاطر تحریم های اقتصادی وخیم شده است.

آمریکا حتی برای آن که بتواند بر ونزوئلا مسلط شود، در اندیشه بهره بردن از گزینه نظامی علیه این کشور است.

تسلط بر ونزوئلا به معنای تسلط بر نفت سرشار این کشور است که می تواند بر بازار نفت دنیا تأثیر گذار باشد.

اما در غرب آسیا و آفریقا که لیبی، سودان، الجزایر و ایران قرار دارند، کودتایی که در لیبی آغاز شده و با حمایت آمریکا همراه است، در صورت پیروزی یک دولت نظامی با حمایت آمریکا بر سر کار خواهد آمد.

لیبی نیز از کشورهای نفت خیز دنیا است که می تواند معادلات اقتصادی منطقه و دنیا را به هم بزند، از سوی دیگر سودان دستخوش یک کودتای نظامی و سرنگونی عمر البشیر شد.

رئیس جمهور مادام العمر سودان که به آمریکا و عربستان سعودی اعتماد کرده بود و حتی باعث و بانی جدایی و دو تکه شدن سودان بزرگ شده بود، خود دچار یک کودتای آمریکایی شد.

در الجزایر نیز بوتفلیقه هر چند ناکارآمد و ناتوان بود، با اعتراضات مردمی استعفا کرد و برکنار شد، رهبر مخالفین بوتفلیقه گرایش آمریکایی دارد همانگونه که حفتر در لیبی و کودتاچیان در سودان گرایش آمریکایی و سعودی دارند.

هر سه کشور آفریقایی به اضافه ونزوئلا جزو اهداف آمریکا هستند که می توانند نفت زیادی را تأمین کنند و منافع آمریکا را نیز برآورده سازند.

لیبی و الجزایر در جنوب شمال آفریقا قرار دارند، جایی که می تواند با ایجاد ثباتی که با کودتای آمریکایی بر قرار شده نفت اروپا را تأمین کند.

سودان نیز در شاخ آفریقا و در نزدیکی اقیانوس هند و چسبیده به دریای سرخ قرار دارد و میتواند بخشی از نفت آسیای جنوب شرقی را تأمین کند.

هر چند هنوز سناریوهای آمریکا برای این چهار کشور به طور کامل اجرا نشده اما در صورت اجرایی شدن آن می تواند کمبود صادرات نفت ایران را جبران کند حتی اگر سعودی و امارات نیز وعده داده باشند که جایگزین نفت ایران را تأمین می کنند.

اکنون برای آن که آمریکا در این سناریو به اهداف خود نرسد، مهمترین کشوری که باید از حمایت گسترده برخوردار شود، ونزوئلا است، شکست آمریکا در سرنگونی دولت قانونی مادورو می تواند بخش زیادی از اهداف ایالات متحده را ناکام بگذارد و در این راه ایران و روسیه باید از ونزوئلا حمایت بیشتری انجام دهند.

آمریکا برای این که بتواند صدور نفت ایران را به صفر برساند راه سخت و ناهمواری را در پیش دارد که برای آن باید هزینه زیادی هم بپردازد.

آمریکا تاکنون برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تنها در منطقه غرب آسیا 7 تریلیون دلار هزینه کرده، اما به نتیجه نرسیده است.

با وجود حماقتی که در حکام رژیم آمریکا دیده میشود، برای این که سیاست ضد ایرانی کاخ سفید تحقق یابد، باید هزینه زیادی را برای این منظور خرج کند و چه بسا در این راه به فروپاشی آمریکا هم کشیده شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه