ذوب یخ در گرینلند طی چهل سال 6 برابر شده است


ذوب یخ در گرینلند طی چهل سال 6 برابر شده است

تهران- ایرنا- نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که میزان ذوب یخ در گرینلند از دهه 80 میلادی تاکنون، 6 برابر شده است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا به نقل از پایگاه خبری UPI، یک تیم بین المللی از پژوهشگران برای محاسبه میزان یخ ذوب شده در گرینلند از سال 1972 میلادی (50-1351) تاکنون، منابع اطلاعاتی مختلفی از سوابق سطح آب دریا گرفته تا عکس های ماهواره ای را جمع آوری کردند.
بررسی داده های به دست آمده نشان داد که در دهه 70 میلادی، پهنه یخی گرینلند نسبتا پایدار و با دوام بوده است. به این معنا که اگرچه به طور منظم کوههای یخی از این پهنه جدا می شدند اما اکثر یا تمام این مقادیر یخ از دست رفته از طریق تجمع برف جبران می شد. اما با آغاز دهه 80 میلادی، سرعت از دست رفتن حجم این پهنه یخی، بالا گرفت.
همان طور که نتایج بررسی های جدید محققان نشان داد، حرکت یخ‌رودهای ساحلی (Coastal Glaciers) به سمت اقیانوس سرعت گرفته است و با بالا رفتن سرعت یخ زایی، روز به روز به حجم یخ هایی که به دریا می پیوندند، افزوده می شود. بالا رفتن دمای هوا در 20 سال گذشته نیز به نوبه خود به افزایش حجم جریان یخ های ذوب شده منجر شده است.
اریک ریگنات از محققان دانشگاه کالیفرنیا در ارواین، در گفتگو با سی ان ان گفت: «با توجه به این که یخ‌رودها به افزایش سرعت خود ادامه می دهند و یخ و برف از بالادستها آب می شود، افزایش مستمر در سرعت ذوب یخ و بالا رفتن سطح آب دریا را پیش بینی می کنیم که هر ساله بر سرعت افزایش آن افزوده می شود.»
ذوب یخ در گرینلند از سال 1972 میلادی تاکنون، سطح دریا را نزدیک به 14 میلی متر افزایش داده که نیمی از این مقدار به ذوب یخ طی 8 سال گذشته مربوط است.
نتایج تحقیقات ریگنات و همکارانش نشان داد که گرینلند در دهه 90 میلادی هر ساله 41 میلیارد تن و در دهه 2000 سالیانه 187 میلیارد تن یخ از دست داده است. این در حالی است که در بازه میان 2010 و 2018، این جزیره در هر سال 286 میلیارد تن از دست داده است.
داده هایی که این هفته از وضعیت ذوب یخ در گرینلند در مجله PNAS منتشر شد، نشان داد که پدیده مذکور در تمام بخش های این جزیره در جریان است.
پیگنات در گفتگو با واشنگتن پست گفت: «تمام منطقه گریلند (به ذوب یخ) دچار است. به طور خاص نگران مناطق شمالی هستیم که بالاترین سطح دریا را دارند و همین حالا نیز به سرعت در حال تغییرند.»
سطوح بالای ذوب یخرودها و بالا رفتن سطح دریاها به موجب آن، همین حالا نیز در حال وقوع است اما پژوهشگران بر این باورند که اگر بشر به مقابله با گرمایش زمین بشتابد، می توان از بالا رفتن فاجعه بار سطح دریاها جلوگیری کرد.
علمی**9418**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...