عضویت ایران در مجمع جهانی همکاری سازمان‌های مالیاتی «پهنه راه»


عضویت ایران در مجمع جهانی همکاری سازمان‌های مالیاتی «پهنه راه»

عصر اعتبار- نخستین کنفرانس مجمع جهانی همکاری سازمان‌های مالیاتی «پهنه راه»(بریتاکوف) با هدف به رسمیت شناختن ضرورت همکاری مالیاتی بلندمدت کشورهای عضو با حضور هیات اعزامی سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد.

به گزارش ایبِنا، نخستین کنفرانس مجمع جهانی همکاری سازمان‌های مالیاتی «پهنه راه» در تاریخ 29 تا 31 فروردین سال 1398 با حضور 34 عضو ازجمله چین، قزاقستان، اروگوئه، نیجریه و 11 ناظر از جمله ایتالیا، یونان و نیوزلند در شهر اوجن چین برگزار شد و هیأتی از سازمان امور مالیاتی کشور ایران با مسئولیت محمدقاسم پناهی، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور در این کنفرانس شرکت کرد.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص نحوه تشکیل و اهداف ایجاد این مجمع، گفت: در شهریور سال 1392 رئیس جمهور چین، طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم را پیشنهاد داد و یک ماه بعد موضوع جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم را مطرح کرد. اکنون این دو طرح را در تلفیق با یکدیگر طرح پهنه راه می‌نامند و هدف از آن اقدام برای ایجاد اعتماد، اتحاد اقتصادی و جامعیت فرهنگی تعریف شده و طی شش سال گذشته، این طرح با همکاری کشورهای ذینفع به بستری برای همکاری‌های بین المللی با اهداف متعالی تبدیل شده است.

وی افزود: در کنفرانس همکاری مالیاتی «پهنه راه» در شهر آستانه قزاقستان در اردیبهشت ماه سال 1397، با هدف به رسمیت شناختن ضرورت همکاری مالیاتی بلند مدت «پهنه راه» بعنوان اقدامی عملی در راستای حاکمیت مقررات بین المللی مالیات، ارتقای فضای کسب و کار و در نتیجه ارتقای رشد اقتصادی، تأسیس مکانیزم همکاری سازمان های مالیاتی «پهنه راه» یا همان «بریتاکوم» پیشنهاد شد.

پناهی در خصوص اقدامات صورت گرفته در نخستین کنفرانس این مجمع، عنوان کرد: کشورهای شرکت کننده با امضای سند یادداشت تفاهم بریتاکوم، «مکانیزم همکاری سازمان های مالیاتی پهنه راه» را رسما تأسیس کردند و سازمان امور مالیاتی ایران نیز با امضای سند مزبور در جایگاه ناظر به عضویت این مکانیزم درآمد.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی کشور ضمن برخورداری از حق اظهارنظر در سازوکار بریتاکوم، با ارایه پیشنهادهای سازنده، برای توسعه بریتاکوم خواهد کوشید و ضمن شرکت در مجمع همکاری سازمان‌های مالیاتی پهنه راه در فعالیت‌های ارتقای ظرفیت مالیاتی مشارکت کرده و از نتایج تحقیقات صورت گرفته در این مکانیزم بهره‌مند خواهد شد.

براین اساس، با امضای سند عضویت «گروه ارتقای ظرفیت سازمان های مالیاتی پهنه راه» یا همان بریتاکگ از سوی سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، عضویت سازمان مالیاتی ایران به عنوان یکی از شرکای این گروه رسمیت یافت.

گفتنی است، گروه بریتاکگ در واقع شبکه‌ای متشکل از مراجع صلاحیت‌دار مالیاتی عضو بریتاکوم است که بستر ارتقای ظرفیت مالیاتی کشورهای عضو و ناظر پهنه راه را فراهم می آورند. نقش سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان شریک بریتاکگ مشتمل بر ارایه پیشنهاد و انتقال دانش و تخصص خود برای ارتقای ظرفیت آموزشی و پژوهشی و کمک فنی در زمینه مالیات به کشورهای پهنه راه خواهد بود.

هیأت اعزامی سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین با شرکت در پنل تخصصی ارتقای ظرفیت مالیاتی، نظرات سازمان متبوع را به منظور ارتقای شفافیت قوانین و مقررات مالیات، ارایه تفسیری واحد از قوانین و مقررات مالیاتی، اجرای یکپارچه و هماهنگ قوانین و مقررات مالیاتی داخلی و بین المللی بیان کرده و ضمن اشاره به لزوم پای بندی مودیان و سازمان های مالیاتی به اصل اطمینان مالیاتی، به طرح پیشنهادی با هدف ارایه تضمین به مودیان مالیاتی و به ویژه شرکت های بزرگ و چند ملیتی برای تفسیر و اجرای یکپارچه و هماهنگ قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی مالیاتی پرداخت.

براساس این گزارش، کنفرانس نخست بریتاکوف با تصویب بیانیه پایانی و تبیین نقشه راه سه ساله آینده مکانیزم همکاری سازمان های مالیاتی پهنه راه در قالب برنامه عملیاتی و پیش بینی تمهیداتی برای اجرای دقیق برنامه مزبور، کار خود را در روز 31 فروردین 1398 پایان داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403