مهر داغ نتانیاهو بر پیشانی ترامپ


مهر داغ نتانیاهو بر پیشانی ترامپ

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به عنوان قدردانی از اقدام رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن حق حاکمیت این رژیم¬ بر بلندی های جولان، یک شهرک جدید در این منطقه به نام دونالد ترامپ نام گذاری خواهد شد.

مهر داغ نتانیاهو بر پیشانی ترامپ

دونالد ترامپ اول فروردین اعلام کرد واشنگتن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت می شناسد. وی در توئیتی اعلام کرد : بعد از ۵۲ سال، زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به صورت کامل به رسمیت بشناسد، بلندی‌های جولان از اهمیت استراتژیک و امنیتی و حیاتی برای اسرائیل و ثبات منطقه برخوردار است.
ترامپ این توئیت را در پی سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی منتشر کرد. در این سفر بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با پمپئو در قدس اشغالی تاکید کرد که جامعه جهانی باید حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت بشناسد. چهار روز بعد ترامپ طی مراسمی بیانیه ریاست جمهوری را درباره جولان امضا کرد.
در این مراسم که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، مایک پمپئو، وزیر خارجه، جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری در هیات مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه و نیز سفیران آمریکا و رژیم صهیونیستی حضور داشتند ترامپ در سخنانی ضمن توجیه تصمیم خود به تمجید از نتانیاهو پرداخت و وی را انسانی ویژه خواند که کارکردن با او برایش لذت بخش است.
متعاقب آن وزارت امورخارجه دولت ترامپ به ریاست مایک پمپئو اعلام کرد که این وزارتخانه در تلاش برای تغییر محتوای نقشه های موجود در این وزارتخانه است که جولان را جزو اراضی این رژیم معرفی کند. این وعده در کمتر از یک ماه محقق شد و ¬جیسون گرینبلات نماینده دولت ترامپ در پیگیری طرح موسوم به معامله قرن روز گذشته نقشه ای از اسرائیل(فلسطین اشغالی)در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که بلندی های جولان را نیز شامل می شود. بر اساس این توییت، نقشه جدید که در آن بلندی های جولان به عنوان بخشی از اسرائیل نشان داده می شود، وارد سیستم نقشه های بین المللی آمریکا شد. گرینبلات با اشاره به تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از اسرائیل،‌ نوشت: ”به جدیدترین عضو سیستم نقشه های بین المللی ما خوش آمدید.“ این شاخص یکبار دیگر این واقعیت تلخ را به اثبات رساند که هدف اصلی از طرح موسوم به معامله قرن نه حل بحران فلسطین بلکه تحمیل نقشه جدید بر منطقه است که همانند سایکس- پیکو فاجعه بار خواهد بود و حداقل برای یک قرن، منطقه را وارد بی ثباتی های جدید خواهد کرد چراکه طبق این طرح قرار است مرزبندی های جغرافیایی بار دیگر تغییر کند تا مرزهای فلسطین اشغالی گسترش یابد. پیروزی مجدد نتانیاهو در انتخابات (در واقع همه پرسی )20 فروردین که با کمک امریکا و شخص ترامپ صورت گرفت این امکان را در اختیار این رژیم ایجاد کرده است و مرگ ناگهانی فرانسیس ویب-سانزیری فرمانده غنایی نیروی پاسدار صلح در جولان این احتمال را تقویت می کند که گویا این رژیم در پی اخراج نیروهای سازمان ملل از این منطقه است تا طرح الحاق دائمی را عملی کند. حدود 1000 نیروی کلاه آبی سازمان ملل از سال 1974 به منظور نظارت بر آتش بس در این منطقه مستقر هستند و درآغاز پروژه جنگ داخلی سوریه نیز رژیم صهیونیستی به واسطه نیروهای تکفیری تلاش کرد این نیروها را از این مناطق کوچ دهد تا بتواند زمینه را برای اشغال بخش های دیگری از خاک سوریه فراهم کند اما بعد از شکست پروژه براندازی در سوریه برای بازگرداندن نیروهای کلاه آبی به جولان به التماس افتاد و اگر اکنون دوباره در پی کوچاندن نیروهای کلاه آبی از این منطقه بر آمده به واسطه حمایت هایی که از دولت ترامپ کسب کرده است و این تردیدی بجا نمی گذارد که مسئولیت اصلی دور جدید اشغالگری های نتانیاهو متوجه امریکا و شخص ترامپ است که منطقه را به سمت جنگ فراگیر پیش می برد که بی تردید دامنه های آن از خاورمیانه نیز فراتر خواهد رفت .
----------------------------------
احمد کاظم زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد