کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری


کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری در جنوب غربی میدان عبدالعظیم شهر ری و روبه‌روی مسجد خاتم‌النبیین قرار دارد و مساحت آن حدود 1000 متر مربع است. این کاروان‌سرا اکنون جزو موقوفات آستان شاه عبدالعظیم است و به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند. هم هنگام با اجرای عملیات بهسازی و ساماندهی میدان و پیاده راه حرم عبدالعظیم […] نوشته کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری...

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری در جنوب غربی میدان عبدالعظیم شهر ری و روبه‌روی مسجد خاتم‌النبیین قرار دارد و مساحت آن حدود ۱۰۰۰ متر مربع است. این کاروان‌سرا اکنون جزو موقوفات آستان شاه عبدالعظیم است و به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند.

هم هنگام با اجرای عملیات بهسازی و ساماندهی میدان و پیاده راه حرم عبدالعظیم حسنی توسط سازمان زیباسازی ، عملیات مرمت و بهسازی این کاروانسرا توسط معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران از خرداد ماه ١٣٩٦ آغاز و در شانزدهم آذر ماه ه١٣٩٦ به فرجام رسید.کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری یکی از جاهای دیدنی شهرری است .
کاروانسراها کالبد توسعه یافته چاپارخانه های هخامنشیان است که نخستین بار در تاریخ برای استراحت و تجدید توان پیک سواران و قاصدان دستگاه دولتی از شهر شوش در شمال خلیج فارس تا ساردیس در غرب مدیترانه ساخته شدند.بعدتر ساخت این فضاها از دوره‌ی سلجوقی و سپس ایلخانیان و افشاریان مجددا رونق گرفتند اما این دوره صفویان بود که تزیینات آنها به اوج آرایه بندی معمارانه رسید و شمار آنان در گستره ایران زمین تنه به دوران باستان می زد. این کاروانسراها با معماری حیاط بزرگ مرکزی به صورت چهار ایوانه یا سه ایوانه طراحی و برای استراحتگاه بازرگانان و بارانداز کالا ها ها ساخته می‌شده‌اند.کاروانسرای شاه عباسی ری نیز چهار ایوانه بوده که در طرح تعریض معبر به خیابان ، ایوان شرقی اش تخریب و اینک پوسته از آن در عملیات مرمت و بهسازی که توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران به انجام رسیده مجددا ساخته شده است . کاروانسرای «عباسی» شهرری نیز علاوه بر مکانی برای استراحت بازرگانان و بارانداز کالاها، محل اسکان و اقامت زائران حرم عبدالعظیم حسنی نیز بوده است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری
کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری
کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری
کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی