ضرورت اجرای برنامه‌های فناورانه برای حداکثر پایداری و ماندگاری آب در تالاب هامون


ضرورت اجرای برنامه‌های فناورانه برای حداکثر پایداری و ماندگاری آب در تالاب هامون

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست با اشاره به وضعیت فعلی تالاب هامون گفت: با عملیاتی کردن الگوی فناورانه اجراشده در ارومیه و خوزستان، حداکثر پایداری و ماندگاری آب در تالاب هامون نیز ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا دکتر نادرقلی ابراهیمی درحاشیه کنفرانس بین‌المللی گردوغبار در جنوب غرب آسیا که در دانشگاه زابل برگزار گردید، در جمع خبرنگاران، افزود: ما در شرایطی قرار گرفتیم که علاوه بر شرایط تغییر اقلیم، دستکاری بشر بر روی حوزه‌ها و بی‌نظم کردن حوزه‌های آبخیز هم اراضی و مراکز ما را متاثر کرده است، مثلاً در منطقه سیستان کاهش ورودی حق آبه مسلم ما از کشور همسایه را منجر شده است، در حالی‌که این حق آبه هم قانونی و هم علمی است. منطقه سیستان قبلاً به واسطه این حق آبه هم در دریاچه هامون و هم در کل منطقه یکی از مناطق مستعد کشاورزی و تولید مرتع و واحدهای بزرگ دامداری بوده که استان‌های مجاور را پوشش می داده است.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که دخالتهای بشری را در اقلیم به حداقل برسانیم و باتوجه به شرایط طبیعی امکان استفاده بهتر از نزولات جوی را فراهم کنیم، براین اساس در معاونت علمی ریاست جمهوری در ستادی که ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی فرسایش و محیط زیست است، عمدتاً به بحثهای فناورانه‌ای می‌پردازیم که بتوان از طریق آن‌ها شرایط مناسب و پایداری را برای تامین منابع مالی و معیشت مردم فراهم کرد.

ابراهیمی ادامه داد: باید با مردم فکر کنیم و با آنها برنامه‌ریزی و با خودشان برنامه‌ها را اجرا کنیم و مسایل را به معیشت و سفره مردم گره بزنیم و باعث تنعم بیشتر در سفره آنها شویم که اگر اینگونه عمل کنیم، مشکلات حل خواهد شد. ولی اگر خودمان را جدای از مردم بدانیم و مسایل را جدای از مردم حل کنیم، مشکل حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در منطقه سیستان بعنوان یک منطقه با فرهنگ، با قدمت و دانش بسیار بالا، خیلی از مسایل را می‌توان با هماهنگی و همدلی و مشارکت مردم، حل و فصل کرد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چرا تالاب هامون که هفتمین تالاب بین‌المللی آب شیرین دنیاست، مدتهاست گرفتار خشکسالی شده و اتفاقی برای آن نمی‌افتد، درحالی‌که برای خیلی از تالابها اتفاق‌های خوب رقم خورده است، گفت: این موضوع را می‌توان به دوبخش تقسیم کرد که یک قسمت ازموضوعات تالاب فرامرزی است که باید دستگاه‌های زیربط حق آبه تالاب را پیگیری کنند و بگیرند و بخش دیگر که مربوط به ما می‌شود، این است که اگر آبی وارد تالاب شد، چگونه باید درطولانی مدت حفظ و نگهداری کنیم و از شرایط اکوسیستم طبیعی حفاظت شود.

وی اضافه کرد: در واقع تامین حق آبه باید پیگیری شود تا حق آبه مسلم ۸۵۰ میلیون مترمکعبی ما تامین شود و ازطرفی با روش‌های علمی حداکثر پایداری و ماندگاری را در تالاب هامون فراهم کنیم، برنامه‌های فناورانه‌ای که در خوزستان و ارومیه اجرا شد، قطعاً اینجا هم جواب خواهد داد و پیشنهاد من این بوده که الگوی اجراشده در ارومیه و خوزستان در سیستان هم اجرا شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ادامه داد: با خواست مردم و مسئولین محلی یک برنامه ملی و بین المللی باید اینجا رقم بخورد و طرح ملی و مجری ملی داشته باشد، اگر همه امکانات علمی و اجرایی کشور در آن جهت بسیج و بکارگیری شود، قطعاً مسایل حل خواهد شد.

نادرقلی ابراهیمی ادامه داد: سه سناریو را می‌توان برای منطقه سیستان و تالاب تعریف کرد؛ با این فرض که یا افغان‌ها به ما آب نمی‌دهند یا مجبور می‌شوند به واسطه سرریز شدن آب بدهند و یا اصلاً هیچکدام از اینها اتفاق نمی‌افتد. پس باید کشور برنامه‌هایش را با این سه سناریو تدوین کند. با واقعیتها باید درست برخورد کنیم؛ در سناریویی که اصلاً آب نیاید باید چه‌کاری کرد، سناریویی که احتمالاً سیلاب‌های سرریز بیاید، چه باید کرد و یا اینکه بدنبال حق‌آبه باشیم.

وی ادامه داد: از واقعیات نمی‌توان فرار کرد. باید با واقعیات درست برخورد و برنامه‌ریزی کنیم چون که باید بتوانیم پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم باشیم، بحث سیستان فقط مختص به مردم این منطقه نیست، بلکه مربوط به کل ایران است. مردم سیستان به واسطه جایگاه ارزشی و فرهنگی که دارند، جزو مردم ایران هستند. مشکل سیستان مشکل سایر مناطق نیز هست، پس باید یک کمیت استانی و منطقه‌ای ایجاد شود و یک خواست عمومی تا به نتیجه برسد.

دکتر میری، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی گردوغباردانشگاه زابل نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ازآن جائی که گردوغبار یک معضل زیست محیطی محسوب می‌شود و منطقه سیستان و مردم این منطقه صدمات زیادی از این پدیده دیده‌اند؛ بر این اساس، دانشگاه زابل بخاطر رسالتی که دارد، بر آن شد تا این کنفرانس را برگزار کند تا بتواند متخصصین، پژوهشگران و مدیران اجرایی را دور هم جمع کند تا بتواند به یک‌سری نتایج که از اهداف کنفرانس است، دست یابد.

دکتر میری شناسایی فرایندهای مؤثر در ایجاد گردوغبار (محیطی، اقلیمی و انسانی)، پایش و پیش‌بینی طوفان‌های گردوغبار و ریز گردها، مدل‌سازی طوفان‌های گردوغبار و ارزیابی مدل‌های مورد استفاده، انتقال ریزگردها، مکانیسم و فرایندها و …، را از جمله محورهای این کنفرانس بین المللی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰ مقاله در موضوعات مختلف دریافت کرده‌ایم و این مقالات توسط داوران داخلی و خارجی منتخب، بررسی و از این تعداد، ۱۳۰ مقاله پس از داوری انتخاب شدند که به دوشکل سخنرانی و پوستر در این کنفرانس ارائه خواهند شد.

کنفرانس بین‌المللی گردوغبار درجنوب غرب آسیا از ۳ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانشگاه زابل آغاز به کار کرده و تا ۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی