تاثیر عملیات آبخیزداری در مهار سیلاب


تاثیر عملیات آبخیزداری در مهار سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تأثیر عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مهار سیلاب را تشریح کرد.

علی محمدی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود ۹۳ سد خاکی در سطح استان، اظهار کرد: حجم مخزنی این سدها در هر بارش ۳۰ میلیون مترمکعب است که از ابتدای بارش‌های اخیر تا کنون، این سدها ۳ بار پر و خالی شدند که حجمی معادل ۹۰ میلیون متر مکعب آب را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سدهای خاکی سرعت سیل را کاهش می‌دهند، ادامه داد: این سدها بر خلاف سدهای بتونی که آب را پشت سد ذخیره می‌کنند، آب را جذب زمین و سفره‌های زیرزمینی کرده، بنابراین این سدها در طول بارش‌های متعدد، بارها پر و خالی می‌شوند.

وی با تشریح انواع عملیات آبخیزداری، بیان کرد: عملیات مکانیکی مانند احداث سدهای خاکی و بندهای ملاتی که با سنگ و خاک در ارتباط هستند، عملیات بیومکانیکی که ایجاد چاله در سطوح آبگیر و اجرای کنتور فارو را شامل می‌شود و عملیات بیولوژیک که ایجاد پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه است را از جمله عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری عنوان کرد.

محمدی‌مقدم در خصوص تأثیر عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مهار سیلاب، گفت: تجربه ثابت کرده که اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مناطق آسیب‌دیده از سیلاب عملیاتی نشده بود بنابراین آب با سرعت بیشتر و حجم روان‌آب بالا جاری شده و به دنبال آن، حجم آبراهه از سطح آب‌راهه بالاتر آمده و با بروز سیلاب خسارات فراوانی به ابنیه مسکونی، زمین‌های کشاورزی و ابنیه فنی مانند پل‌ها وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در جریان سیلاب‌های اخیر کمتر به مسئله تأثیر آبخیزداری و آبخوان‌داری و نیز بندهای ملاتی در مهار سیلاب توجه شد، تأکید کرد: خوشبختانه اقدامات انجام شده در این حوزه، کمک شایانی به تعدیل سیل و کاهش خسارت آن در بارش‌های فروردین‌ماه در استان شد تا جایی‌که علی‌رغم حجم فراوان بارش در استان، کاهش خسارت را شاهد بودیم و خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

محمدی‌مقدم با رد نظرات مطرح شده در خصوص اقدامات آبخیزداری استان در بالا دست زاینده‌رود، بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد مساحت استان در حوضه آبی کارون بزرگ قرار دارد و غالب اقدامات آبخیزداری استان نیز در این حوضه انجام می‌گیرد که حاصل تمام این فعالیت‌ها ورود روان‌آب کمتری به خوزستان بوده است.

وی تأکید کرد: با توجه به توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی استان، حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد آب حاصل از بارش، از استان خارج می‌شود که اقدامات آبخیزداری باعث کاهش این رقم و جذب بیشتر آب و همچنین جلوگیری از خروج و فرسایش خاک استان، تا حد امکان می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: شش استان چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان، لرستان و خوزستان در حوضه کارون قرار دارند که اگر در تمام این مناطق به مسئله آبخیزداری و آبخوان‌داری توجه شود شاهد، کاهش چشمگیر بروز سیلاب و خسارات آن خواهیم بود.

محمدی‌مقدم در خصوص میزان اعتبارات حوزه آبخیزداری، گفت: در سال گذشته و با دستور رهبری، مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به این حوزه اختصاص یافت که سهم استان در مجموع ۲۵ میلیارد تومان بود و امسال نیز با تخصیص ۱۵۰ میلیون یورو، انتظار داریم ۳۰ میلیارد تومان به آبخیزداری استان اختصاص یابد.

وی با اشاره به آغاز ۱۰۶ پروژه آبخیزداری در ۳۰ شهرستان و ۳۰ حوزه آبخیزداری استان، یادآور شد: مهم‌ترین پروژه موفق سال گذشته پخش سیلاب کلامویی دشت خانمیرزا بود که با هدف احیای دشت و سفره‌های زیرزمینی منطقه، اجرای موفقی داشت ضمن اینکه برای سال جاری طرح احیای مرغ‌زار شهرکرد را پیش رو داریم که ۵ میلیارد تومان برای اجرای آن تخصیص یافته است.

محمدی‌مقدم در تشریح اهداف احیای مرغ‌زار شهرکرد، گفت: با توجه به تضعیف سفره‌های زیرزمینی در مزرعه بحرانی شهرکرد، این طرح با هدف تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه و مهار و کنترل کانون ریزگرد داخلی اجرایی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اولویت برنامه‌های آبخیزداری در استان با مناطقی است که با معیشت و اقتصاد مردم سروکار دارد، ادامه داد: ۱۱ دشت کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد ۴ دشت ممنوعه بحرانی هستند از جمله مرغ‌زار شهرکرد و دشت خانمیرزا که درصدد احیای آن‌ها هستیم تا با تولید و ایجاد اشتغال گامی در جهت تحقق بیانات رهبری در راستای «رونق تولید» برداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روش‌های نوین مقابله با آلودگی صوتی در شهرها؛ از فواره‌های صوتی تا کاشت درخت