کتاب «زندگی فرهنگی – سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف» منتشر شد


کتاب «زندگی فرهنگی – سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف» منتشر شد

کتاب «زندگی فرهنگی – سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف» نوشته حجت الاسلام «محمدتقی ذاکری» منتشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: کتاب «زندگی فرهنگی – سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف» نوشته حجت الاسلام «محمدتقی ذاکری» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.


این کتاب شامل۶ فصل بوده و علاوه بر مقدمات بحث و تبیین اوضاع سیاسی و علمی شیعه در عصر غیبت صغرا، به مباحثی نظیر معرفی جایگاه علمی سیاسی شلمغانی و گرایش‌ها فکری او پرداخته است.

بر پایه این گزارش، منابع فراوانی در این پژوهش موردتوجه قرارگرفته و بین اخبار و روایات موجود در آن‌ها درباره شخصیت شلمغانی و ادعاهای او مقایسات مفصلی صورت پذیرفته است. این کتاب ۳۲۰ صفحه داشته و به اهتمام گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

ابو جعفر محمد بن علی شلمغانی معروف به ابن ابی العزاقری و ابن ابی العزاقیر یا ابوجعفر محمد بن علی الشلمغانی (وفات در سال ۳۲۲ ه.ق./ ۹۳۳ م) از روحانیان و نویسندگان شیعه برجسته زمان غیبت صغری بوده است. او دستیار حسین روح نوبختی (سومین نایب امام دوازدهم شیعه) و مامور او در بغداد بود. شلمغانی ادعا کرد که او سفیر واقعی و برحق اوست و البته او بعداً بطور کلی قضیه وجود امام غایب را انکار کرد. با نفوذی که خاندان نوبختی داشتند، توسط دولت عباسی اعدام شدند.

کتاب «زندگی فرهنگی – سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف» منتشر شد

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا