قاعده مندسازی زیر سایه ‌آزاداندیشی نقطه قوت علوم انسانی اسلامی است


قاعده مندسازی زیر سایه ‌آزاداندیشی نقطه قوت علوم انسانی اسلامی است

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، با بیان اینکه معتقدم مهمترین نقطه قوت علوم انسانی اسلامی این است که زیر سایه آزاداندیشی به قاعده مندسازی خود بها می دهد،گفت: از این نظر است که این عرصه از دام نسبی گرایی فاصله می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان :مراسم رونمایی از دو اثر جدید مرکز پژوهش ‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، صبح امروز چهارشنبه با حضور حجج الاسلام «رضا غلامی»، «احمدحسین شریفی» و «فرزاد جهان بین» و «عطاءالله رفیعی آتانی» برگزار شد.

حجت الاسلام رضا غلامی در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: به نظر می رسد کتاب نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی را باید متمم دو اثر قبلی جناب شریفی یعنی مبانی علوم انسانی اسلامی و روش شناسی علوم انسانی اسلامی در نظر گرفت.

رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: هرچند امروز در باب فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی دیدگاه های متنوعی وجود دارد اما کوشش های علمی جناب شریفی طی ۳ سال اخیر، نَه فقط تصویر روشن تر و منسجم تری از علوم انسانی اسلامی ارایه داده بلکه راه را برای تحقیق و نظریه پردازی در این ساحت نوظهور هموار کرده است. ما امروز در شرایطی از قاعده مند سازی تحقیقات در علوم انسانی اسلامی صحبت می کنیم که بخش مهمی از علوم انسانی سکولار و غرب گرا به نوع بیمارگونه ای از آنارشیسم مبتلا شده است.

وی افزود: منظور من از آنارشیسم هرج و مرجی است که به ویژه در فلسفه و روش شناسی علوم انسانی و اجتماعی قایل هستیم، در واقع گریز از مبناگروی و افتادن در مسیر نسبی گرایی، علوم اجتماعی مدرن را بیش از گذشته با هرج و مرج رو به رو کرده به طوری که سطحی ترین و مضحک ترین نظریه ها در علوم اجتماعی بدون آنکه هیچ تضمینی درباره واقع نمایی و به تبع آن گره گشایی آنها داشته باشد، عهده دار تبیین پدیده ها یا حل مسایل اجتماعی است و طبیعی است نسخه هایی به وسیله این نظریه ها پیچیده شود که زندگی اجتماعی بشر را روز به روز مبهم تر و تاریک تر کند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: من معتقدم مهمترین نقطه قوت علوم انسانی اسلامی این است که در زیر سایه آزاداندیشی به قاعده مندسازی خودش بها می دهد و همواره تلاش می کند تا از دام نسبی گرایی فاصله بگیرد، به هر صورت کتاب نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی، هم در نقد و بررسی انواع مواجهه ها با نظریه پردازی در علوم انسانی به موفقیت های مهمی دست پیدا کرده و هم در نهایت در ارایه یک روش اسلامی گام بلندی را برداشته است.

حجت الاسلام غلامی اظهار کرد: علاوه بر این از امتیازات کار جناب شریفی این است که از نقد جدی روش های اسلامی مانند روش مرحوم شهید صدر ابایی نداشته و نشان داده که مشهورات علمی نباید مانع از نقد و نوآوری در این ساحت شود. فکر می کنم کتاب نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی نه تنها برای دانشجویان دکترا در رشته های گوناگون علوم انسانی بلکه برای استادان و محققانی که به نوآوری علمی علاقه نشان می دهند، خواندنی و قابل استفاده است و حتی در مضبوط سازی داوری های علمی در حوزه و دانشگاه هم کارایی زیادی دارد.

وی گفت: از طرف دیگر کتاب بنیان های فکری جامعه شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی هم باید گام جدیدی در نوسازی علوم اجتماعی در ایران تلقی بشود، البته در سال های گذشته سرمایه گذاری های علمی خوبی در زمینه تبیین و نقد اندیشه های جامعه شناسان مسلمان صورت گرفته اما به نظر می رسد کارهای انجام شده یا خوب انجام نشده در این میدان کم نیست، هنر جناب زاهدانی و و همکارشان خانم مومنی، در این کتاب از یک طرف شفاف سازی پایه های جامعه شناسی مدرن و از طرف دیگر پرده برداری از تلاش های قابل توجه متفکران مسلمان چه در نقد پایه های فکری جامعه شناسی سکولار و چه در تاسیس جامعه شناسی اسلامی است و من تصور می کنم این کتاب قادر است عینک متفاوتی را برای درک سیر تطور جامعه شناسی سکولار و جامعه شناسی اسلامی در اختیار پژوهشگران جوان در حوزه و دانشگاه قرار دهد.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا