83هزار هکتار از جنگل های لرستان دچار زمین لغزش شده است


83هزار هکتار از جنگل های لرستان دچار زمین لغزش شده است

خرم آباد - ایرنا - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: 83هزار هکتار از مناطق جنگل استان دچار زمین لغزش شده که با جابجایی پوشش گیاهی و خشک شدن جنگلها همراه خواهد بود.

به گزارش ایرنا شیرزاد نجفی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لرستان از حیث زمین شناسی در کمربند زمین شناسی زاگرس قرار گرفته و به واسطه ابر بهمن سنگی جهان یا بعبارتی زمین لغزش سیمره در دنیا معروف است.
وی با اشاره به بارش های بی سابقه فروردین ماه امسال افزود: با وقوع این سیل انتظار می رفت که در سطح استان شاهد زمین لغزش های متعددی باشیم.
وی گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد که بیش از 83 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان در سالجاری درگیر زمین لغزش شده که این زمین لغزش ها متاسفانه با جابجایی پوشش گیاهی و خشک شدن جنگلها و تخریب کامل آنها همراه خواهد شد.
نجفی بیان کرد: 2هزارو 381 مورد زمین لغزش در لرستان شناسایی شده که 127 روستا و 300 کیلومتر راه اصلی و فرعی را با خطر مواجه کرده است.
وی ادامه داد:700 نقطه در شهرستان خرم آباد، بیش از 500 نقطه در شهرستان الیگودرز، بیش از 400 نقطه در شهرستان دلفان، بیش از 25 نقطه در شهرستان چگنی ، بخش هایی از مسیر آزاد راه خرم زال همچنین در شهرستان دورود زمین لغزش شناسایی شد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: تاکنون 2 مورد مطالعات منجر به پایدار سازی زمین لغزش در مطالعات زمین لغزش مشرف به جاده خرم آباد_پلدختر موسوم به تنگ تیر در دهه 80 و زمین لغزش 2هزارو 700 هکتاری مشرف به شهر دورود و بخشی از راه آهن شمال _ جنوب در دهه 90 انجام شده است.
نجفی اضافه کرد: عملیات آبخیزداری بخصوص در مناطق جنگلی می تواند باعث کاهش ریسک آسیب پذیری پوشش جنگلی، کنترل رسوب، جلوگیری از ایجاد جریان های گلی در مناطق پایین دست و عدم تکرار حوادثی مانند سیل پلدختر شود.
وی گفت: زمین لغزش های رخ داده باعث ورود حجم زیادی از رسوب به رودخانه های اصلی و سدهای پایین دست شده است.
نجفی ادامه داد: مصالح ناشی از زمین لغزش ها باعث دفن بخش هایی از شهرهای پلدختر ، معمولان و روستاهای در مسیر رودخانه کشکان در زیر بیش از سه متر رسوب شده است.
3210/6060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در