منییر بیماری سرگیجه آوری که همچنان ناشناخته است


منییر بیماری سرگیجه آوری که همچنان ناشناخته است

مشهد- ایرنا- 'منییر' اختلال مرتبط با دستگاه شنوایی انسان که شایعترین بیماری شنوایی و البته همچنان در هاله ای از ابهام است و به دلیل تاثیر مشهود بر حس تعادل فیزیکی بدن، بیماری آزاردهنده ای محسوب می شود.

برگزاری هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در مشهد فرصتی فراهم کرد تا خبرنگار ایرنا پیرامون آخرین یافته های پزشکی پیرامون منییر با پروفسور 'کامرون برین' پزشک متخصص و استاد بازنشسته دانشگاه اوهایو که از متخصصان شناخته شده این حوزه است به گفت و گو بنشیند.
متخصصان علت این بیماری را ناشناخته است می دانند اما اذعان دارند که ممکن است عوامل محیطی و ژنتیکی در ایجاد آن دخالت داشته باشد. نظریه هایی همچون انقباض مویرگهای خونی، عفونتهای ویروسی و ارتباط آن با ژنتیک نیز از عوامل احتمالی ایجاد این بیماری ذکر شده است
سندروم منییر (Meniere syndrome) شایعترین علت سرگیجه واقعی است که در آن فرد بیمار با حملات سرگیجه تکرار شونده، وزوز گوش و کاهش شنوایی حسی عصبی، احساس پری و افزایش فشار در گوش مواجه می شود.
این بیماری یکی از اختلالهای عملکردی گوش داخلی است که در آن افزایش فشار مایع اندولنف موجب ایجاد سرگیجه و حالت تهوع در فرد و ایجاد مشکل در برقراری تعادل بدن می شود.
منییر نخستین بار توسط دکتر پروسپر منییر(Prosper Ménière) در سال 1861 توصیف شد. زنان بسیار بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند و بیشترین شیوع آن در سنین 40 تا 60 سالگی است.
سرگیجه ناشی از این اختلال می تواند با دوره‌های تکرارشونده بطور ناگهانی و غیرقابل پیش بینی، کاهش شنوایی، وزوز گوش با حس نجوا، زنگ‌ زنگ، همهمه و غرش همراه باشد.

* بیماری رایج با علل ناشناخته
استاد بازنشسته دانشگاه ایالتی اوهایو در حاشیه هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در مشهد گفت: عوارض بیماری منییر و مشکلات ناشی از آن بخاطر عدم تعادل در فرد، احساس فشار و سنگینی در گوش در کنار آزار جسمی موجب ناراحتی شدید در انجام فعالیتهای اجتماعی نیز می شود.
پروفسور کامرون برین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرچه پس از هر حمله منییر همراه با درد و سرگیجه برای مدت دو تا سه روز، فرد به حالت عادی باز می گردد اما عود کردن دوباره بیماری به دلیل افزایش حجم مایع گوش داخلی موجب تکرار علائم و دردهای همراه با آن می شود.
وی به شیوع گسترده این بیماری اشاره و بیان کرد: حدود یک درصد جمعیت هر جامعه مبتلا به این بیماری هستند و در زنان شیوع آن بیشتر از مردان است. اگرچه در جوانان نیز ابتلا به بیماری مشاهده شده اما معمولا از سن 35 سالگی به بعد احتمال ابتلا بیشتر است.
این پزشک متخصص ادامه داد: عدم تخلیه مایع داخلی گوش و تورم ناشی از آن در نهایت موجب ایجاد سوراخی کوچک و تخلیه ناگهانی می شود و همین امر سرگیجه و برهم خوردن تعادل بیمار را به همراه دارد.

* تشخیص اشتباه بین میگرن و مینیر
پروفسور برین گفت: به دلیل شباهت تجربه درد میگرنی با علائم منییر درحملات اولیه، اشتباه در تشخیص این بیماری در گذشته بسیار زیاد بود. امروزه با پیشرفتهای علمی کمتر پیش می آید که متخصصان به تشخیص اشتباه میگرن به جای منییر برسند و همین امر موجب می شود با تشخیص به موقع بتوان از شدت بیماری و تحمل دردهای بیشتر در بیمار جلوگیری کرد.
وی افزود: تشخیص زودهنگام در همه بیماریها می تواند از شدت بیماری جلوگیری کند و به همین دلیل نباید به سرگیجه های تکراری و سایر علائم مشابه آن بی توجه بود.

* منییر درمان قطعی ندارد
استاد دانشگاه اوهایو گفت: برای بیماری منییر تاکنون درمان قطعی کشف نشده است. 25 درصد بیماران در پی مدتی از ابتلای یک گوش به مینیر در گوش دوم نیز درگیر آن می شوند و همین امر برای بیمار بسیار ناراحت کننده است.
وی اقدامات درمانی رایج منییر را شامل رژیم غذایی، درمان دارویی و جراحی ذکر و بیان کرد: کاهش مصرف نمک، مایعات و افزایش مصرف پروتئین از جمله ویژگیهای رژیم غذایی برای کاهش عوارض بیماران است.
وی افزود: همچنین در درمان دارویی با تجویز داروهایی که مایع بدن را کاهش می دهند و به برخی بیماران قلبی نیز توصیه می شود می توان تولید مایع در گوش داخلی را کاهش داده و به تبع آن درد و علائم بیماری تقلیل یابد.
پروفسور برین ادامه داد: برای افرادی که منییر در آنان شدت بالایی ندارد کنترل بیماری از طریق تجویز دارویی و رژیم غذایی ویژه موثر است.
وی گفت: در برخی افراد که شدت بیماری آنها زیاد و تعداد حملات بالاست تا چندی پیش اقدام به جراحی و خارج کردن دستگاه گوش داخلی از بدن بیمار صورت می گرفت که البته روشی بسیار تهاجمی و رادیکال محسوب می شود.

* انقلاب درمان شیمیایی
وی ادامه داد: امروزه در جدید ترین شیوه درمان به صورت شیمیایی مایع داخل گوش کنترل می شود به این ترتیب که با ایجاد سوراخ ریزی در گوش داخلی و انتقال ماده ای شیمیایی، مایع از بین می رود. این اقدام هر چند وقت یک بار انجام می شود و به این ترتیب بدن بیماری امکان جبران را دارد.
این متخصص درمان شیمیایی را به منزله انقلابی در کنترل بیماری منییر توصیف و بیان کرد: این شیوه کنترلی برای بیماری تاکنون بهترین و موثرترین روش محسوب می شود.
وی بر نامشخص بودن علت ایجاد بیماری منییر تاکید و بیان کرد: علل ویروسی یا ارثی برای این بیماری گفته شده اما درمان قطعی و حتمی با شناخت روشن و قطعی منییر ممکن می شود که هنوز حاصل نشده است.

هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران با هدف افزایش دانش، تبادل اطلاعات و تجربیات متخصصان، دانشگاهیان و فعالان حوزه شنوایی با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان متخصص، فوق ‌تخصص و جراحان گوش، حلق و بینی و شنوایی ‌سنجی در محورهای اختلالات تعادل و سرگیجه و کم شنوایی کودکان تا پنجم اردیبهشت ماه جاری در مشهد ادامه دارد.
250 مقاله شامل 50 سخنرانی و 200 مقاله در قالب پوستر در این همایش ارائه می شوند. همچنین 21 کارگاه تخصصی و 10 میزگرد تخصصی برای افزون بر هزار شرکت کننده هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در مشهد برگزار می شود.
7496/1858

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟