همکاری ایران و ترکیه در مدیریت پسماند


همکاری ایران و ترکیه در مدیریت پسماند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و معاون وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه بر همکاری دو کشور در زمینه مسائل مختلف محیط زیستی از جمله مدیریت پسماند تاکید کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، «عیسی کلانتری» در این دیدار با اشاره به اینکه دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه از دیرباز با هم ارتباطات قوی داشتند، گفت: شاهد پیشرفت های خوبی در بخش محیط زیست به ویژه در شهرهایی چون آنکارا و استانبول بودیم.
وی در این دیدار با توجه به موفقیت های کشور ترکیه در مدیریت پسماند، اظهار داشت: ایران آمادگی دارد از تجربیات فنی و تخصصی ترکیه در حوزه پسماند استفاده کند.
کلانتری با اشاره به وضعیت گرد و غبار در ایران گفت: طی چندسال اخیر، در نیمه اول سال، شاهد گرد و غبار ناشی از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه در کشور هستیم و ضرورت دارد تا در نشست های تخصصی دو و چند جانبه این موضوع بررسی و مرتفع شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به برخی از مشکلات زیست محیطی دیوار مرزی ترکیه اشاره کرد و گفت: این دیوار با وجود منافع امنیتی مشترکی که برای هر دو کشور دارد اما به مسائل محیط زیستی آن توجهی نشده است، تردد حیات وحش، حفظ اکوسیستم منطقه ای باید رعایت شود، کارشناسان و متخصصان در این امر باید حضور داشته باشند و بیشتر با هم تبادل اطلاعات کنند.
کلانتری با اشاره به وظیفه سازمان محیط زیست گفت: ما به مسائل سیاسی ورودی نداریم، محیط زیست اولویت ماست و رئیس جمهوری ایران هم بر موضوع محیط زیست تاکید دارد.
معاون وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه با اشاره به دیوار امنیتی بین کشورها گفت: برای حل مشکلات زیست محیطی هیچ تفاوت قومیتی بین دو کشور نیست و باید در حوزه زیست محیطی همکاری کنیم.
«فاطما وارانک» افزود: اشکالاتی در موضوع عمرانی این دیوار وجود داشت که رفع شد و در خصوص عبور حیات وحش درهایی تعبیه شد اما کافی نیست و حیواناتی با جثه بزرگ نمی توانند از آن عبور کنند.
وی در خصوص اقدامات محیط زیستی ترکیه گفت: در سال های گذشته هر شهروند ترکیه، سالانه 400 عدد پلاستیک مصرف می کرد اما با گران شدن مصرف آن 75 درصد کاهش داشته است.
وارانک ادامه داد: رئیس‌جمهوری ترکیه هم به همین شکل به مسائل محیط زیستی علاقه مند است و دستور کاشت میلیونها درخت را در ترکیه صادر کرده است.
وی در خصوص پسماند و امکان تولید انرژی از آن در کشور ترکیه گفت: تا سال 2023 تمامی زباله ها تفکیک خواهد شد و امکان تولید انرژی فراهم از آنها فراهم می شود.
معاون وزیر محیط زیست ترکیه در ادامه به معضل پسماند در منطقه دریای سیاه اشاره کرد و گفت: در آن منطقه دریا و جنگل به هم بسیار نزدیک است، ما به دنبال سوزاندن زباله ها هستیم اما موضوع باید حل شود.
علمی 9014** 1055

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید