واردات بدون انتقال ارز ورود کالاهای لوکس را تسهیل و پیمان سپاری ارزی را بی اثر می‌کند/ مصوبات دولت یکدیگر را نقض می‌کنند/همتی در مقابل فشارها مقاومت کند


یک اقتصاددان با اشاره به مخالفت بانک‌مرکزی با واردات بدون انتقال ارز گفت: در شرایط فعلی اقتصادی، واردات بدون انتقال ارز موجب ورود کالاهای لوکس و غیر ضرور می‌شود و بازار را بهم می‌ریزد.

واردات بدون انتقال ارز ورود کالاهای لوکس را تسهیل و پیمان سپاری ارزی را بی اثر می‌کند/ مصوبات دولت یکدیگر را نقض می‌کنند/همتی در مقابل فشارها مقاومت کند

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : البرت بغزیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی بازار نیوز، با اشاره به اینکه هم‌اکنون نرخ ارز از همه جهات بر زندگی مردم اثر گذاشته است، گفت: از 20 فروردین سال گذشته کلیه مسیرها برای واردات کالا تا تعیین تکلیف نهایی توسط دولت منتفی شد، اما مجدد در حال بازگشت به شرایط قبل واردات کالا هستیم.

*واردات بدون انتقال ارز بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط سیاست خارجی و مسائلی مانند تحریم‌ها و فروش نفت، امکان ممنوع شدن واردات بدون انتقال ارز توسط دولت وجود دارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برخی تا حد امکان سعی دارند تا از سه مصوبه دولت در خصوص واردات بدون انتقال ارز، به هر شکلی برای واردات کالا استفاده کنند و این در حالیست که این شکل از واردات بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

* خارج کردن بانک‌مرکزی از تصمیم‌گیری‌های ارزی بدعت است

این اقتصاددان با اشاره به مخالفت‌های بانک‌مرکزی با سه مصوبه هیات وزیران درباره واردات بدون انتقال ارز اظهار داشت: این مواضع نشان می‌دهد که بانک‌مرکزی به عنوان دستگاه سیاستگذار ارزی در چرخه تصمیم‌گیری‌های دولت نیست که این موضوع بدعت است.

*واردات بدون انتقال ارز پیمان سپاری ارزی را بی‌اثر می‌کند

بغزیان با بیان اینکه واردات کالاهای لوکس و غیرضرور به واسطه واردات بدون انتقال ارز تسهیل خواهد شد، گفت: در صورت تعریف شدن کالاهای مجاز به واردات بدون انتقال ارز، این شکل از واردات بلامانع است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه چون در واردات بدون انتقال ارز منشا تامین ارز مشخص نیست و پیمان سپاری ارزی عملا بی اثر می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه «پیمان سپاری ارزی» و «واردات بدون انتقال ارز» دو مصوبه دولتی است، یکی دیگری را بی‌اثر می‌کند بنابراین دولت باید طوری عمل کند که این اتفاق رخ ندهد.

*صادرکنندگان به منافع شخصی خود فکر می‌کنند

این اقتصاددان در پایان با اشاره به آمار وزیر اقتصاد در خصوص بازگشت 8 میلیارددلار ارز صادراتی به چرخه اقتصاد گفت: علی‌رغم حمایت دولت از صادرکنندگان، این افراد صرفا به منفعت شخصی خود فکر می‌کنند؛ البته موضع بانک مرکزی در مقابل واردات بدون انتقال ارز خوب است اگر آقای دکتر همتی بتواند مقاومت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر