تقاطع حساس تحریم های نفتی ترامپ / خطر پاره شدن شاهرگ اقتصاد جهانی


تقاطع حساس تحریم های نفتی ترامپ / خطر پاره شدن شاهرگ اقتصاد جهانی

دولت «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا به یک تقاطع حساس در تلاش هایش برای تنگ کردن حلقه تحریم های نفتی علیه ایران و ونزوئلا رسیده است.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل: دولت «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا به یک تقاطع حساس در تلاش هایش برای تنگ کردن حلقه تحریم های نفتی علیه ایران و ونزوئلا رسیده است.

مقامات آمریکایی با تحت فشار قرار دادن چین و هند برای قطع یا کاهش چشمگیر خرید نفت از ایران و ونزوئلا به دنبال مرگ یک خط اقتصادی بسیار مهم و حیاتی هستند تنها به این دلیل که رئیس جمهوری آمریکا مدعی است ایران و ونزوئلا دو کشور سرکش هستند که موجب بی ثباتی در خاورمیانه و آمریکای لاتین شده اند.

«نیویورک تایمز» در گزارشی با انتقاد از این شیوه که دولت ترامپ در تحریم نفتی ایران و ونزوئلا در پیش گرفته است نوشت که این رویکرد موجب تحت تاثیر قرار دادن بازارهای جهانی و افزایش قیمت نقت و گاز در آمریکا می شود.

این دو راهی منجر به بحث داغ دولت ترامپ شده است که قرار است تا روز دوم می در مورد تمدید یا عدم تمدید معافیت برخی از کشورها برای خرید نفت ایران تصمیم بگیرد.

رئیس جمهوری آمرریکا هنوز نمی داند آیا باید به چین،هند و سه کشور دیگر اجازه بدهد که نفت ایران را بخرند یا نه؟!

متوقف شدن تبادلات نفتی ، ذخایر نفتی جهانی را کاهش می دهد در حالی که وقتی رشد اقتصاد جهانی کاهش پیدا می کند هزینه های انرژی افزایش پیدا می کند.

«هلیما کرافت»،تحلیلگر انرژی در مرکز « C.I.A.» در این باره می گوید:« اگر می خواهید قیمت نفت و گاز و پایین نگه دارید،به نظر نمی رسد که قرار دادن فشار حداکثری بر صادرات نفت ایران و ونزوئلا بهترین استراتژی باشد.»

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا،ترامپ بسیار علاقه مند است که قیمت های نفت و گاز را به ویِژه در حالی که تابستان نزدیک است،پایین نگه دارد.

اما بر خلاف میل ترامپ و به خاطر سیاست های خودخواهانه و عجولانه ای که او در پیش گرفته است از اواسط فوریه قیمت نفت و گاز در آمریکا افزایش پیدا کرده و قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی هم از 70 دلار گذشته است.

«دونالد ترامپ» در اواخر فوریه در یک پیام توئیتری نوشت: «قیمت نفت به شدت در حال افزایش است. از اوپک خواهش می کنم آرام باشد و کمی آسان بگیرد ...جهان نمی تواند قیمت بالای نفت را تحمل کند.»

اما رئیس جمهوری آمریکا فکر نمی کند دو کشور ایران و ونزوئلا که خودش آنها را تحریم کرده است از اعضای سازمان اوپک هستند و به طور قطع سیاست هایی که او در مورد آنها اجرا می کند در قیمت جهانی نفت تاثیر می گذارد.

دولت ترامپ مدت هاست تلاش می کند تغییر سیاسی بزرگی در مورد ایران ایجاد کند و این کار را با خروج از توافق هسته ای بین المللی سال 2015 میلادی و اعمال تحریم های نفتی آغاز کرد.

ترامپ همچنین در حال تحت فشار قرار دادن ونزوئلا و اعمال تحریم ها برای ساقط کردن «نیکولاس مادورو»،رئیس جمهوری این کشور از قدرت است.

اما بر اساس گزارش «فارین پالیسی» این اقدامات نه تنها نفعی برای آمریکا ندارد بلکه هزینه های استراتژیک بسیاری برای این کشور به همراه دارد.

به گفته تحلیلگران تحریم های نفتی علیه کاراکاس و تهران تواند تعادل در بازار نفت را به هم می ریزد و موجب افزایش قیمت نفت در بازار می شود که شاید نتوان خسارت های ناشی از آن را برای اقتصاد جهانی جبران کرد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ رژه یگان‌های نیروی دریایی ارتش