قانون الهی باید در جامعه اسلامی حاکم باشد


قانون الهی باید در جامعه اسلامی حاکم باشد

آیت الله رشاد با تاکید بر اینکه قانون الهی باید در جامعه اسلامی حاکم باشد، گفت: استقرار حکومت الهی مهمترین اسباب اجرای احکام اسلام است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله «علی اکبر رشاد» در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: مکتب خوارج یک جریان کژاندیش افراطی بود.


رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: آنان نه درکی از شرایط داشتند و نه اولویت ها را تشخیص می دادند و نه میان اصول و فروع تفاوتی قائل می شدند و فرع را بر اصل ترجیح می دادند.


آیت الله رشاد در ادامه با اشاره به اینکه خوارج انسان هایی ظاهر الصلاة بودند، ابراز داشت: آنان اهل تحجد بوده و بر پیشنانی خود علامت سجده داشتند، خوارج بسیار اهل قرائت قرآن بودند و ظواهر را بسیار خوب حفظ می کردند اما در باطن دچار مشکل بودند و با استفاده از این آیه قرآن کریم که می فرماید: إِنْ الْحُکْمُ إِلاَّ للهِ؛ مواضع خود را اعلان می داشتند.


رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه حکومت و حکمرانی باید براساس حکم الهی باشد، تصریح کرد: مراد از آیه إِنْ الْحُکْمُ إِلاَّ للهِ آن است که قانون حاکم در جامعه باید قانون الهی باشد چرا که منبع قانون گذاری خداوند است و تشریح قانون فقط از ساحت الهی صادر می شود؛ بنابراین هر کسی بخواهد حکمرانی کند باید حکم الهی را اجرا کند.


وی با اشاره به اینکه امام معصوم(ع) مجری اجرای حکم الهی است و نمی توان این آیه را برای معصوم به کار برد، گفت: زمانی که خوارج در مقابل امام علی(ع) ایستادند و این آیه را بیان کردند حضرت فرمودند: این کلمه حق است اما براثر فهم غلط غرض آنان شر است؛ آنان با بیان این آیه خواستار اجرای قانون الهی نبودند بلکه هدفشان ترد و یا رد حکومت حق بود.


مفسر قرآن کریم جریان حجتیه را مصداق امروزی جریان خوارج در دوران امام علی(ع) دانست و اظهار داشت: این جریان به صورت افراطی دم از حضرت حجت(عج) می زنند و غرض آنان نفی ولایت و ولایت فقیه است از این رو می گویند تا زمانی که امام نیامده نباید حکومت اسلامی شکل بگیرد.


آیت الله رشاد ادامه داد: با توجه به این عقیده، اسلام تا زمانی که امام زمان(عج) ظهور کنند و حکومت الهی تشکیل دهند باید سالها معطل باقی بماند تا وقتی امام آمدند اجرا شود؛ این سخن اصلا معقول نیست چرا که به حکم الهی یک آن هم نباید این مهم منقطع شود و همه موظف هستند زمینه تحقق حکومت الهی را فراهم آورند.


مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه استقرار حکومت الهی مهمترین اسباب اجرای احکام اسلامی است، ابراز داشت: تحقق تام و تمام حکم و اجرا حدود الهی فقط در زمان فرج محقق می شود، این سخن صحیحی است و در دوره هیچ امامی این مهم اجرایی نشده این سخن درست است؛ اما اینکه به پاره ای از احکام و شریعت که به شؤون فردی مسلمین مربوط می شود کفایت این خلاف دین و فهم عقلی و فرمان شارع است چرا که عقل می گوید هر چه انسان افزون‌تر و بیشتر بتواند حکم الهی را اجرا کند به همان مقدار تکلیف پیدا می کند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: قائده میسور این را می گوید که حکم الهی به هر میزان میسر است به همان مقدار باید اجرا شود بنابراین ما باید تلاش کنیم صددرصد احکام الهی را اجرا کنیم اما اگر نتوانستیم همان مقدار که مقدور است باید اجرا کنیم ما حق نداریم حکومت را تعطیل کنیم و به حداقل اکتفا کنیم این خلاق عقل و قائده میسور است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا