به گزارش ایسنا، اسپانیا با حذف پرتغال در دو دیدار رفت و برگشت (۵ بر یک و ۲ بر ۲) به جام جهانی ۱۹۵۰ صعود کرد. اسپانیا در آن زمان بازیکنان خوبی داشت، به خصوص از اتلتیک بیلبائو که از مهاجم مشهوری در ترکیب برخوردار بود. لاروخا ابتدا با یک فهرست ۵۳ نفره کار خود را شروع کرد. در روزهای نهم و پانزدهم ژوئن تست نهایی برابر مجارستان انجام شد. این تیم ترکیبی از اروپای شرقی بود که بیشتر بازیکنانش مجارستانی بودند. فردیناند دائوییک هدایتشان را بر عهده داشت و این تیم از حضور ستاره‌ای به نام لاسلو کوبالا در ترکیب بهره می‌برد. پس از پایان بازی دوم که با پیروزی ۶ بر ۳ اسپانیا تمام شد فهرست نهایی اعلام شد. ایساگیره، آکونیا و رامایتس (دروازه‌بان‌ها)، آسنسی، گابریل آلونسو، آنتونس، پارا، گونسالو دوم و لسمس دوم (مدافع‌ها)، سیلوا، گونسالس سوم، پوچادس و ناندو (هافبک‌ها)، باسورا، خونکوسا، ایگوا، مولوونی، سارا، سسار، پانیسو، روسندو ارناندس و گاینسا (مهاجم‌ها) در این لیست نامشان دیده می‌شد.

قرعه‌کشی انجام شد و اسپانیا باید با تیم‌های آمریکا، شیلی و انگلیس (برای نخستین بار در جام جهانی شرکت کرده بودند) رقابت می‌کرد. در نخستین دیدار به اسپانیا یک شوک وارد شد. لاروخا تا ۹ دقیقه مانده به پایان دیدار یک بر صفر از آمریکا عقب بود. اسپانیایی‌ها نمی‌توانستند چنین نتیجه‌ای را باور کنند. با این حال توانستند جبران کنند و با گل‌های ایگوا (۸۱)، باسورا (۸۳) و سارا (۸۹) پیروز شدند. در دیدار بعد برابر شیلی رامایتس جوان در ترکیب اسپانیا قرار گرفت و همه را شگفت زده کرد. لاروخا پیروزی آسانی با گل‌های باسورا و سارا به دست آورد. اسپانیا در بازی سوم خود باید مقابل انگلیسی قرار می‌گرفت که از آمریکا شکست خورده بود. با این حال نباید کاشفان فوتبال را دست کم می‌گرفت. بازیکنان بزرگی همچون متیوز، فینی و رایتس در انگلیس بازی می‌کردند. نیمه نخست در میان استرس اسپانیایی‌ها که بازی را از رادیو دنبال می‌کردند بدون گل پایان یافت. نیمه دوم شروع شد. دقایقی بعد مهمترین صحنه بازی را ماتیاس پراتس این چنین گزارش کرد: گابریل آلونسو با یک ارسال بلند توپ را به محوطه جریمه فرستاد. گاینسا با یک ضربه سر توپ را به مرکز محوطه شش قدم رساند. در آنجا سارا حضور داشت. او تنها ویلیامز دروازه‌بان را پیش رو داشت و گل! گل برای اسپانیا!

نتیجه دیگر تغییر نکرد. رامایتس و مدافع‌ها اجازه گلزنی به انگلیس را ندادند. در پایان اسپانیایی‌ها از خوشحالی سر از پا نمی‌شناختند. پراتس با مونیوس کالرو (رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا) که هیجان زده بود، مصاحبه کرد. کالرو گفت: فوق‌العاده، ما "آلبیون بی وفا" را شکست دادیم و پیروزی دلچسبی به دست آوردیم. (آلبیون بی وفا یا بریتانیای پیمان‌شکن یک عبارت توهین‌آمیز انگلیسی‌هراسانه است که در روابط بین‌الملل و دیپلماسی استفاده می‌شود که به "حقه‌ها، دورویی‌ها، خیانت‌ها و به تبع آن‌ها بی‌وفایی در مورد پیمان‌های دولت یا حکمرانان بریتانیا (یا انگلستان) برای پیشبرد منافع خود" اشاره می‌کند.)

این اظهارات باعث اعتراض سفارت انگلیس شد و برکناری‌اش را رقم زد.

اسپانیا به مرحله نهایی رسید و در حالی در رتبه چهارم قرار گرفت که جام با ماراکاناسو (پیروزی ۲ بر یک اروگوئه برابر برزیل در ورزشگاه ماراکانا) و قهرمانی اروگوئه به پایان رسید. لاروخا برابر اسپانیا مساوی کرد اما از برزیل و سوئد شکست خورد. لاروخا در رتبه چهارم قرار گرفت. اسپانیا نتیجه بدی کسب نکرد چون با گل سارا توانست "بریتانیای پیمان‌شکن" را شکست دهد.