مهندسی به نفع مردم


مهندسی به نفع مردم

با تولید داخلی قطعات مورد نیاز، صرفه جویی ۱۴ میلیارد تومانی در بهره برداری قطار شهری مشهد صورت می‌گیرد


شهرآرا آنلاین - ملیحه فلاح - تحریم ها و مشکلات اقتصادی باز هم نتوانست دست مهندسان ما را ببندد و از پیشرفت و ادامه راه آن ها در زمینه‎های مختلف جلوگیری کند. این بار جهادگران حوزه قطار شهری مشهد با بومی سازی و مهندسی معکوس توانستند بیش از ١۴ میلیارد تومان در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز خود صرفه جویی اقتصادی و در این عرصه شهر و کشورمان را از وابستگی به بیگانگان بی نیاز کنند.

«مشکلات اقتصادی و تحریم ها باعث ایجاد چالش هایی در بهره برداری مناسب از قطار شهری شده بود اما مهندسان شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد با تکیه بر تولید و توانمندسازی داخلی توانستند بخش اعظمی از این مشکلات را حل کنند.» این را مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد روز گذشته در آیین رونمایی از دستاوردهای ساخت داخل و تعمیرات این شرکت که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، بیان کرد.

وحید مبین مقدم در ادامه این را هم گفت که سال گذشته به گفته رهبری سال اقتصاد مقاومتی بود. از این رو، در ابتدای سال، حوزه مهندسی و ساخت را افتتاح کردیم و در مدت زمان کوتاهی توانستیم با مهندسی معکوس ٧٣ قطعه، ۵ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان در این عرصه صرفه جویی اقتصادی کنیم. به گفته او، ۶ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان نیز از راه تعمیر ٣٩ قطعه دستگاه و تجهیزات صرفه جویی شد که مهم ترین آن سامانه ترمز ناوگان قطار شهری بود.

وی با اشاره به تهیه ٣ نرم افزار کاربردی در ٢ بخش عملیاتی و فرمان اضافه کرد: در این زمینه نیز یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان صرفه جویی شد که این فعالیت ها در مجموع باعث صرفه جویی ١۴ میلیارد تومانی شده است.مبین مقدم از دریافت مجوز دائم آموزش راهوری قطار شهری از سوی وزارت کشور خبر داد و گفت: مشهد دومین کلان شهری است که این مجوز را دارد، و از این طریق توانستیم با برگزاری ١٨ دوره، ۴۴٨ راهور را آموزش دهیم که از این تعداد، ١٧۵ نفر مربوط به شهرهای دیگر بودند. مدیر عامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد در ادامه با اشاره به ثبت اختراع ٢ دستگاه ترن واش تولید شده از سوی این مجموعه اظهار کرد: اکنون تولیدکننده این دستگاه در کشور شناخته می شویم و از این پس، واردات آن دیگر به کشور انجام نمی شود و نیاز شهرهای مختلف از طریق مشهد تأمین خواهد شد. مبین‎مقدم از افتتاح سامانه مدیریت هوشمند بی ام اس نیز خبر داد و گفت: این سامانه توانایی مانیتورینگ و فرماندهی ایستگاه های قطار شهری را دارد که در خط یک قطار شهری مشهد به بهره برداری خواهد رسید.

مهندسی به نفع مردم

﷯ مشهد، قطب تولید و تعمیر قطار شهری

در ادامه این برنامه، رئیس شورای شهر مشهد با تشکر از اقدامات ارزشمند مهندسان و کارکنان سخت کوش قطار شهری گفت: این مهندسان افتخارات بزرگی برای شهر رقم زده‎اند که نتیجه تلاش و اقداماتی به حساب می آید که از گذشته آغاز شده است.

محمدرضا حیدری با اشاره به سرمایه گذاری مناسب در این زمینه اعلام کرد: شورای شهر نیز تلاش کرد امکانات لازم را در حوزه قطار شهری فراهم آورد تا گامی بزرگ در این زمینه برداشته شود.

وی با تأکید بر اینکه در این حوزه تقریبا مشکل منابع نداریم افزود: با توجه به شرایط کشور که وارد جنگ اقتصادی شده‎ایم، حتی با وجود منابع، باید برای دور زدن تحریم ها چند برابر هزینه کنیم و حالا شما جهادگران با عملکرد خود، مشهد را به یک قطب تولید و تعمیر در این زمینه تبدیل کرده اید.

رئیس شورای شهر در ادامه با ارائه پیشنهادی در خصوص راه‎اندازی یک مرکز پژوهشی در راستای پیشرفت دانش در این حوزه اظهار کرد: با توجه به حرکتی که در قطار شهری آغاز شده است شورای شهر از هیچ کمکی در این راه دریغ نخواهد کرد.

در پایان این برنامه از ۵ نفر از کارکنان و مهندسان شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد قدردانی شد. همچنین از مجوز آموزش راهوری و سند ثبت اختراع دستگاه تران واش رونمایی و درپایان، با دستور رئیس شورای شهر مشهد، سامانه مدیریت هوشمند بی ام اس در ایستگاه‎های خط یک قطار شهری افتتاح شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی