بازنده باش


بازنده باش

فتوای یکی از مراجع درباره قمار بودن جوایز مسابقه برنده‌باش این برنامه را دوباره به حاشیه برد


شهرآرا آنلاین - مریم شیعه‌زاده - برنامه برنده‌باش با اجرای محمدرضا گلزار یکی از پربیننده‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین برنامه‌های تلویزیون است. دیروز هم یک خبر مهم این برنامه را با یک حاشیه جدید روبه‌رو کرد که به نظر می‌رسد جدی‌ترین حاشیه‌ای باشد که گلزار و دیگر عوامل برنامه تا به حال با آن روبه‌رو شده‌اند. آیت‌ا... مکارم شیرازی در استفتایی اعلام کردند که مسابقه «برنده‌باش» مصداق قمار است و شرکت در آن جایز نیست. مسابقه‌ای که با هدف ترویج کتاب‌خوانی روی کارآمد اما این هدف، در حد شعار باقی ماند. روابط‌عمومی برنده‌باش در واکنش به این خبر اعلام کرد استفتایی که از آیت‌ا... مکارم پرسیده شده است دارای فرض‌های اشتباه بوده، ولی با بررسی عکس منتشر شده از استفتا می‌شود فهمید که سوال کننده توضیحات صحیح و کاملی ارائه کرده است.

پشت پرده‌ای که فاش شد

از نخستین روزی که برنده‌باش به روی آنتن شبکه‌٣ رفت، حرف و حدیث‌ها درباره این برنامه آغاز شد. از شعارش که ترویج کتاب‌خوانی بود اما با محتوایش جور درنمی‌آمد بگیرید تا اجرای سرد و بی‌روح محمدرضا گلزار و انتخابش برای مجریگری. متولیان برنامه سعی می‌کردند آن را متفاوت از برنامه‌های مشابه صداوسیما نشان دهند اما خیلی زود معلوم شد که هدف از برنده‌باش هم صرفا کسب درآمد برای صداوسیما و حامی‌های برنامه است. نحوه عجیب شرکت در مسابقه تلویزیونی برنده‌باش، از همان مواردی بود که بدجور توی ذوق می‌زد. افرادی که به عنوان نفرات برتر نرم‌افزار برنده‌باش به مسابقه تلویزیونی‌اش راه پیدا می‌کنند در طول یک هفته باید به تعداد زیادی سؤال پاسخ دهند تا به بالاترین امتیاز در بین شرکت‌کنندگان دست پیدا کنند. یک هفته پاسخ‌گویی به سؤالات، بدون لحظه‌ای فوت وقت و حداقل صرف هزینه دو‌و‌نیم میلیون تومان پول. اخیرا که ۴دانشجو راهی این مسابقه شدند، در توضیحاتشان به خبرگزاری فارس اعلام کردند که به حدود ٧٠هزار سؤال پاسخ دادند و دست آخر نفر هفتم شدند اما در مسابقه به عنوان نفر اول حضور پیدا کردند که هنوز علت این اتفاق را نمی‌دانند. همچنین اشاره کردند که فقط ٢۴ساعت اول سؤالات جدید برایشان ارسال شده و در ۶روز دیگر، سؤالات مدام تکرار می‌شد. پس از آن تماشاچیان و شرکت‌کنندگان دیگری هم دست به افشاگری زدند. یکی از تماشاچیان اعلام کرد که در قسمت‌۵۴ این برنامه خانمی در سؤال چهارم و بدون دریافت هیچ جایزه‌ای حذف شد اما وقتی این برنامه از تلویزیون پخش شد، این خانم ١۵میلیون تومان برنده شد. تا سؤال چهارم همه چیز همان بود که در استودیو ضبط شد اما از سؤال پنجم تماشاگران حاضر در استودیو به کلی عوض شدند و آن خانم همچنان پاسخ‌گوی سؤالات بود. افراد زیادی از دست‌کاری سؤالات پس از مسابقه و هنگام پخش برنامه از صداوسیما گفتند و تعدادی هم از تعهداتی پرده برداشتند که شرکت‌کننده را ملزم می‌کرد به هیچ‌وجه از برنامه شکایتی نکند و از پشت‌ صحنه صحبتی به میان نیاورد. بعد هم یک رسوایی بزرگ، صداوسیما به بارآورد که با دست‌کاری آرا مردمی در جشنواره جام‌جم، سعی داشت این برنامه را محبو‌ب‌تر از برنامه ٩٠ جلوه دهد اما پیگیری‌های آذری‌جهرمی باعث شد تا حق به حق‌دار برسد.

مدل جدید بخت‌آزمایی

اواخر دهه‌٧٠ بود که کارت‌هایی با عنوان «ارمغان بهزیستی» راهی بازار شد. این کارت‌ها تحت عنوان کمک به مستضعفان، روانه بازار شد و از مردم خواستند تا با خرید این کارت‌های دویست‌تومانی، شانسشان را برای برنده شدن جایزه ٢۵میلیون تومانی امتحان کنند. تا اینکه آیت‌ا... مکارم اعلام کردند این همان بخت‌آزمایی است و در سکوت بساطشان جمع شد. حالا کدهای USSD ( خدمات ارزش افزوده) جای این کارت‌ها را پر کرده‌اند و از مردم می‌خواهند با ورود به یکی از آن‌ها، وارد قرعه‌کشی بزرگ شوند. صداوسیما هم تبدیل به تریبون بزرگشان شده است و این مردم هستند که جیبشان هر روز خالی‌تر می‌شود. با پیگیری‌های وزیر ارتباطات، فعالیت USSDها محدودتر شد اما همچنان مسابقات صداوسیما فعالیت می‌کنند و به بها‌نه‌های مختلف از مردم می‌خواهند تا شانس خود را امتحان کنند و عده‌ای هم با رؤیای یک‌شبه میلیونر شدن، پا به تله آن‌ها می‌گذارند. صداوسیما هربار جذب حامی برای تأمین هزینه و ساخت برنامه‌های جدید را بهانه می‌کند اما همان‌طور که هاشمی‌طبا روی آنتن زنده صداوسیما گفت، این کار مَثل دزدی است که دزدی می‌کرد و می‌گفت برای کار خیر هزینه می‌کنم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی