فروش BMW‌های میلیاردی در عرض سه ساعت


فروش BMW‌های میلیاردی در عرض سه ساعت

فروش فوری خودروها در عرض تنها چند ساعت این بار به خودروهای خارجی رسید و در عرض چند ساعت چندین خودروی میلیاردی خارجی در پروژه فروش فوری یک شرکت خارجی به فروش رفتند.

در این واقعیت تردیدی وجود ندارد که همیشه افرادی با پول‌های هنگفت سرگردان آماده خرید خودرو یا هجوم به بازار بورس و مسکن هستند.

اما سوال مهم این است که این افراد چه کسانی هستند که به راحتی می‌توانند خودروهای خارجی گران قیمت را خریداری کنند؟

ماجرا از چه قرار است؟

هفته گذشته شرکت پرشیا خودرو تعدادی از خودروهای صفر کیلومتر ب ام و را با افزایش قیمت و به صورت فروش فوری به نحوی به بازار عرضه کرد که قیمت‌ها نجومی و غیرقابل باور بود.

خودروهایی چون ب ام و X۱ و ۷۳۰i که بهایی میان یک میلیارد و سیصد میلیون تومان تا ۳ میلیارد تومان را داشتند، بر خلاف تصور عمومی خیلی سریع به فروش رسیدند و مشاهده شد که حتی خودروهای گران قیمت هم در شرایط فعلی بازار، در کمتر از یک روز تکمیل ظرفیت می‌شوند.

این اتفاق همزمان با آغاز فروش فوری یک شرکت وارد کننده اتفاق افتاد و برای ب ام و X۱، تنها در عرض سه ساعت چند ده دستگاه از این کراس اوور لوکس آلمانی به فروش رسید.

برخی‌ها البته گمانه زنی کردند که طبق معمول، خریداران از جمله دلال‌ها بوده‌اند که در هر حالی برای خرید خودروهای صفر اقدام می‌کنند تا در فرصت مناسب آنها را به چند برابر قیمت بفروش برسانند.

بر اساس این گزارش، با اینکه در این طرح فروش، شرکت عرضه کننده بهای X۱ را افزایش داده بود که پیش بینی می‌شد تا استقبال آنچنان خوبی از جانب بازار صورت نپذیرد، اما مشاهده شد که این خودروها به سرعت تکمیل ظرفیت شدند.

مگر آدم عاقل پول بی زبان را صرف خودروی گران می‌کند؟

در میان سرمایه داران واقعی و کسانی که برای پول درآوردن زحمت می‌کشند یک اصطلاحی وجود دارد و آن اینکه خوب است با پول کار شود نه اینکه صرف لوکس بازی شود.

انداختن خودروهای میلیاردی در خیابان‌های تهران فقط اقدامی لاکچری مآبانه است که ضررش از سودش بیشتر است اما وقتی پای پول کلان در میان باشد علاقمندان بدشان نمی‌آید این خودروها را امتحان کنند.

اردشیر ج یکی از واسطه‌هایی که به بچه پولدارها وصل است، به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید: معمولا این جور خودروها را برای مصرف خریداری نمی‌کنند و حتی من کسانی را سراغ دارم که پول‌های کلان برای خرید انبوه این گونه خودروها دارند.

وی می‌افزاید: تا همین یکی دو سال قبل بازار سانتافه فله در ایران داغ بود و خورده دلال‌های زیادی تحت عنوان بروکر وارد این کارزار شده بودند تا مشتری و خریدار را برای فروش انبوه به هم وصل کنند.

اردشیر افزود: در بیشتر مواقع تعداد سانتافه‌هایی که برای فروش مطرح می‌شد نجومی بود اما من دقیقا مطلع هستم که افرادی با حساب‌های مالی نجومی برای خرید از ۱۰۰ تا ۵۰۰ عدد از این خودروها به صورت یکجا آماده بودند.

وی در خصوص منشا این پولها گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم اما به نظر می‌رسد پاسخ مشخص است و نیازی به سوال کردن نیست!

به گفته این فرد سخت است باور کردن اینکه خریداران درشت و کله گنده دنبال پز دادن با این خودروها در خیابانها هستند بلکه درست تر این است که بگوییم افرادی با پول‌های باد آورده به دنبال ارزش افزوده هستند.

سود ۴۰ تا ۶۰ میلیونی بر روی هر خودرو

اینکه برخی تصور می‌کنند پای دلالان در هر خرید و فروش کلانی در میان است چندان درست و منطقی به نظر نمی‌رسد. دلال‌ها بابت فروش خودرو به صورت غیر مستقیم درصدی کمیسیون می‌گیرند اما در واقع بروکرها (واسطه‌هایی که سرمایه داران را برای خرید جلو می‌آورند) درصدی قابل توجه بر روی هر خودرو دریافت می‌کنند.

در این زمینه امین شهاب که پیشتر در دفتر جوش دادن اینگونه معاملات در مرکز شهر تهران فعالیت می‌کرده می‌گوید:‌ قبلا خودروی خارجی به قدری زیاد بود که حتی با ملک‌های بزرگ تهاتر می‌شد، مثلا چندین دستگاه ولوو یا بنز با ملکی گران قیمت در الهیه یا فرشته در اوج رکود مسکن تهاتر می‌شد، مثلا یک وارد کننده مجاز به ورود سالانه صدها دستگاه بنز از طریق عاملیت مستقیم بود و چون مشتری این گونه کالاهای گران قیمت کم بود برای آنکه این اقلام در پارکینگش مستهلک نشود آنها را تهاتر می‌کرد.

وی افزود:‌ در واقع ماشین خارجی حکم سرمایه را دارد که شاید دیر به پول تبدیل شود اما در اقتصاد‌های ناشفاف جابجایی‌های غیرمعمول دارد.

شهاب در خصوص قصد خریداران بی ام و‌های اخیر در طرح فروش فوری گفت:‌اینها قاعدتا تعداد زیادی نیست و شاید در حد چند ده تا باشد اما بر روی هر دستگاه می‌توان به راحتی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان سود خورد که رقم قابل توجهی است.

این فعال عرصه خودرو تصریح کرد:‌قبل از تحریم‌ها نمایندگی‌های مجاز فروش خودروی خارجی هر دستگاه خودرو را ۱۰ درصد زیر قیمت بازار و نمایشگاه عرضه می‌کردند اما بخشی از خودروها به صورت پلاک نشده در پارکینگ‌های خاص در شهر تهران یا اطراف بودند که بسیار نازل و زیر قیمت عرضه می‌شد و خریدار با روابط خاص خود مشکلات پلاک و سایر موانع قانونی را برطرف می‌کرد و در نهایت با سودهایی بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون بر روی هر دستگاه در بازار بفروش می‌رساند.

نبض بازار دست چه کسانی است؟

گرچه دلالان پول‌های خیلی کلان برای خرید و فروش‌های انبوه در اختیار ندارند اما در واقع بخشی از سرمایه داران به واسطه ارتباط با دلالان به مراکز خرید هدایت می‌شوند و تا جایی که در توانشان باشد مبادرت به خرید برای سود آوری بیشتر می‌کنند.

در همین خصوص،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: تقاضا در بازار خودرو در حال حاضر از سوی دلال‌ها است که با نقدینگی که در دست دارند چندین دستگاه خریداری می‌کنند و همین موضوع باعث گرانی در بازار می‌شود.

محمدرضا منصوری افزود:‌ در حال حاضر تقاضا از سوی دلال‌ها بیشتر از مردم است. این تقاضا باعث افزایش قیمت شده است. ۹۰ درصد خریداران خودرو دلال‌های خودرو هستند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس با بیان اینکه سوداگران به دنبال افزایش قیمت خودرو در پی بالا رفتن قیمت دلار هستند، افزود: در حال حاضر نبض بازار خودرو را دلالان به دست گرفته‌اند.

منصوری گفت: در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است. تقاضا در حال حاضر از سوی دلال‌ها است که با نقدینگی که در دست دارند چندین دستگاه خریداری می‌کنند و همین موضوع باعث گرانی در بازار می‌شود.

aft​abeyazd.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس