رکورد زنی گرانی خودرو


رکورد زنی گرانی خودرو
با افزایش ۶ تا ۲۲درصدی قیمت‌های بازار، رکورد تازه‌ای برای گرانی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی طی ۲هفته گذشته ثبت شد.

به گزارش همشهری، بررسی قیمت ۲هفته گذشته خودرو حاکی از رشد شتابان گرانی انواع خودروهای تولید و مونتاژ داخل و خودروهای خارجی در شرایطی است که شرکت‌های خودروسازی و دست‌اندرکاران صنعت خودرو از بهبود شرایط تولید و عرضه خودرو در چارچوب طرح‌های فروش فوری- نقدی خبر می‌دهند. این در حالی است که با گذشت ۲مرحله از عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا با موعد تحویل یک‌ ماه از ابتدای امسال، ساز گرانی در بازار خودرو کوک‌شده و فعالان صنفی و برخی نمایندگان مجلس عرضه قطره‌چکانی و رشد تقاضای کاذب را عامل گرانی‌های اخیر خودرو در بازار تلقی می‌کنند.

با این شرایط قیمت انواع محصولات خانواده پژو۲۰۶(انواع پژو ۲۰۶صندقدار و هاچ‌بک) رشد ۱۸ تا ۲۰درصدی قیمت‌ها نسبت به ۲۸اسفند‌ماه سال گذشته تا‌کنون را تجربه کرده است و در بازار خودروهای مونتاژ داخل نیز پژو۲۰۰۸ با رشد ۲۲درصدی و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک با رشد بیش از ۱۴درصدی قیمت‌ها پرچمدار افزایش اخیر قیمت این خودروها بوده‌اند. در بازار محصولات سایپا نیز قیمت پراید ۱۱۱ و پراید۱۳۱ به‌ترتیب رشد بیش از ۱۲و ۱۳درصدی قیمت را تجربه کرده است.

ناکارآمدی عرضه محدود و کاغذی خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه بازار خودرو از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته بسیار آشفته و به‌هم‌ریخته است و در تمام محصولات نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته تفاوت قیمت زیادی وجود دارد، به همشهری‌ گفت: شرکت‌های خودروسازی از ۷روز پیش شروع به فاکتور خودروها کرده‌اند و هنوز سیاست کاری خودروسازان برای عرضه خودرو در سال جدید مشخص نیست اما درصورتی که میزان عرضه خودرو به شرایط بهمن و اسفند‌ماه سال گذشته برگردد، احتمال بازگشت قیمت خودرو به حالت عادی وجود دارد اما درصورتی که شیوه کنونی عرضه قطره‌چکانی خودرو ادامه‌ یابد، عرضه کاغذی و محدود خودرو در قالب طرح‌های فروش فوری - نقدی کمکی به فروکش‌کردن تنش قیمتی در بازار خودرو نمی‌کند.

سعید مؤتمنی گفت: از ۱۸فروردین‌ماه امسال تا دیروز به‌دلیل کمبود خودرو در بازار، قیمت پژو‌۲۰۶ تیپ‌۲ از ۷۳ به ۸۵میلیون و پژو‌۲۰۶ تیپ‌۵ از ۸۶.۵ به ۱۰۴میلیون و پژو۲۰۶ صندوقدار وی‌۸ از ۸۸میلیون به ۱۰۵میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته او، کاهش شدید عرضه خودرو موجب افزایش قیمت خودروها در بازار شده و بازار خودروهای مونتاژ داخل نیز قیمت سراتو آپشنال سایپا از ۲۴۵ به ۲۷۳، پژو ۲۰۰۸ از ۲۷۰ به ۳۳۰ و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک از ۱۵۵ به ۱۷۸میلیون تومان افزایش یافته است.

گرانی ۱۰۰میلیون تومانی وارداتی‌ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به اینکه عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی به‌تازگی آغاز شده و باید تا ۱۵اردیبهشت‌‌‌ماه منتظر رشد عرضه و متعادل شدن قیمت‌ها بود، افزود: رکوردشکنی گرانی خودرو در بازار در حالی است که اکنون تقاضای مؤثری برای خرید در بازار خودرو وجود ندارد اما وقتی عرضه کالایی کم می‌شود، مردم برای خرید آن هجوم می‌آورند و به‌نظر می‌رسد با ثبات نسبی بازار‌های ارز، طلا و مسکن اکنون دلال‌ها به بازار خودرو هجوم آورده‌اند.

مؤتمنی همچنین از گرانی بیش از ۱۰۰میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی به‌دلیل توقف واردات و عرضه خبر داد و افزود: قیمت خودروهای وارداتی نیز از ۱۸فروردین بیش از ۱۰۰میلیون تومان افزایش یافته است، به‌نحوی که قیمت سانتافه از ۷۰۵ به ۸۲۰ تا ۸۳۰میلیون تومان افزایش یافته است. او افزود: واقعیت بازار خودرو آن است که وقتی ورودی خودرو به بازار به تعویق می‌افتد، باید هفته‌ها تلاش شود تا قیمت‌ها به دوره قبل برگردد، این در حالی است که مشتری چندانی در بازار وجود ندارد. خودروها در ویترین مغازه‌ها مانده و فقط قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

رشد ۲۰درصدی قیمت‌ها طی ۲هفته

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران‌ گفت: از ۲۸اسفند‌ماه سال گذشته تا دیروز قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل ۲۰درصد، خودروهای داخلی زیر ۵۰میلیون تومان ۱۵درصد، بالای ۵۰میلیون ۱۷تا ۱۸درصد و بالای ۱۰۰میلیون تومان ۱۵تا ۲۰درصد افزایش یافته است. مؤتمنی تأکید کرد: باید ستاد تنظیم بازار قیمت‌های کنونی خودرو در بازار را کنترل کند، چراکه گرانی خودرو به افزایش قیمت سایر کالاها نیز دامن می‌زند.

گرانی خودرو در حالی است که به گفته مسئولان وزارت صنعت شرایط تولید خودروهای داخلی از فروردین‌ماه امسال نسبت به ‌سه‌ماهه سوم سال گذشته بهبود یافته و شرکت‌های خودروسازی باید به تعهدات خود برای عرضه خودروهای معوق به مشتریان عمل کنند.

وزارت صنعت ملزم به ساماندهی بازار خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با همشهری مشکلات کنونی بازار خودرو را ناشی از مشکلات ساختاری این صنعت، دخالت دولت، تعهدات معوق و بدهی‌ انباشته آنها دانست و گفت: تعیین قیمت خودرو بر مبنای ۵درصد کمتر از حاشیه بازار جوابگوی ساماندهی بازار خودرو نیست و زمانی این کار مؤثر است که انبارهای خودروسازان مملو از قطعه باشد، نه اینکه شرکت‌های خودروسازی ابتدا خودرو را پیش‌فروش کرده و سپس به‌دنبال تامین قطعه با مشکلات تامین، نوسان و نقل‌و‌انتقال ارز باشند. سعید باستانی‌ با اشاره به تأثیر رشد تیراژ تولید بر بازار خودرو، افزود: گرچه از اواخر سال گذشته تیراژ تولید در دو خودروساز بزرگ کشور به حدود ۳۸۰۰ تا ۴هزاردستگاه رسیده که در مقایسه با تولید ۶۰۰دستگاه قبل از آن مطلوب بوده است اما این میزان تولید در مقابل حجم تعهدات معوق و نیاز بازار خودرو عددی نیست و باید خودروسازان حداقل یک سال تولید کنند تا جوابگوی نیاز بازار باشند. به گفته او، مقرر بوده تا خودروسازان با حفظ و افزایش تولید به سمت قیمت‌های ۵درصد کمتر از حاشیه بازار رفته و به‌تدریج قیمت‌ها را کاهش دهند اما کاهش تولید، عرضه محدود و رشد تقاضا مانع ثمربخشی این سیاست شده است. باستانی با بیان اینکه طرح ‌ساماندهی بازار و صنعت خودرو پس از بررسی در کمیسیون صنایع در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس است اما چون تعداد طرح‌های در دستور کار زیاد است، حداقل تا اواخر تابستان امسال نوبت به این طرح نمی‌رسد، گفت: باید وزارت صنعت با توجه به الزامات و اختیاراتی که دارد، زودتر از نهایی‌شدن این طرح نسبت به ساماندهی بازار خودرو اقدام کند.

رکورد زنی گرانی خودرو

علی ابراهیمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟