وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها


تغذیه در سفر یکی از نکات مهمی است که گاه نادیده گرفته می شود و بعضی اوقات با مسمومیت های غذایی یا بیماری ها ممکن است لذت سفر گرفته شود و باعث دردسر می شود؛ اما اگر قبل از شروع سفر به نکات ریز و در عین حال مهم غذایی توجه کنیم، یک مسافرت خوب، بدون دردسر و بیماری خواهیم داشت.

تغذیه در سفر یکی از نکات مهمی است که‌ گاه نادیده گرفته می‌شود و بعضی‌ اوقات با مسمومیت‌های غذایی یا بیماری‌ها ممکن است لذت سفر گرفته شود و باعث دردسر می‌شود؛ اما اگر قبل از شروع سفر به نکات ریز و در عین‌ حال مهم غذایی توجه کنیم، یک مسافرت خوب، بدون دردسر و بیماری خواهیم داشت.

نکات انتخاب وعده‌های غذایی؛ پیش از سفر

اگر فردی برنامه‌ریز و برخوردار از دقت کافی هستید و از نقشه راه سفر خود خبر دارید می‌توانید رستوران‌ها و محل غذاخوری مسیر خود و زمان رسیدن به آن را محاسبه کنید؛ اما در جهت رعایت نکات بهداشتی و غذایی در سفر، لازم است بدانید این مکان‌ها به علت دارا بودن مسافرهای گذری که شاید هرگز دوباره از آنجا نگذرند، اکثراً دارای کیفیت و بهداشت مناسب نیستند. محل سفر شما و مسیر آن ازنظر دما و رطوبت می‌تواند در انتخاب غذا نقش مهمی داشته باشد. برای مثال غذاهایی با ماندگاری کوتاه‌، در جنوب ایران نیاز به شرایط نگهداری خنک و بهتری نسبت به مناطق سرد و کوهستانی غرب ایران دارند. طریقه استفاده غذا در سفر نیز بسیار اهمیت دارد. هرچه کمتر نیاز به گرم کردن یا پخت داشته باشد یا برعکس می‌تواند تابع مسافرت شما باشد.

11 باید و نباید وعده غذایی در سفر

1. یکی از بیماری‌هایی که مسافران در طول سفر با آن دست به گریبان‌اند، سوءهاضمه است. علت اصلی سوءهاضمه را می‌توان به این گونه بیان کرد که در طول سفر، مسافران از مناطق مختلف گذر می‌کنند و ناچارند از آب آن مناطق استفاده کنند. همین امر موجب بروز سوءهاضمه در بسیاری از مسافران شده است. برای جلوگیری از این مشکل مسافران باید مدنظر داشته باشند که از آب جوشیده آن منطقه استفاده کنند (مخصوصاً در چند روز اول اقامت در هر منطقه) و چنان‌چه می‌توانند مقداری آب جوشیده را با خود برداشته و در منطقه بعدی آب جوشیده را با آب آن منطقه مخلوط کرده و از آن آب استفاده کنند. این دستورالعمل در رفع سوءهاضمه بسیار مفید است.

وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

2. سعی کنید در بین مسیر و محل اقامت، تنها از محل‌ها و رستوران‌های مورد اطمینان غذا تهیه کنید؛ بیشتر از غذاهای پختنی‌ای که با آب پخته‌ شده است مانند خورشت‌ها انتخاب کنید و اگر میل به خوردن کباب داشتید، دل گوسفند که از مکان‌های مورد اطمینان تهیه‌ شده باشد، نسبت به گوشت‌های دیگر بیشتر مورد تأیید است، البته به شرطی که روی زغال پخته‌شده باشد نه روی شعله گاز.

وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

3. از خوردن غذاهای مانده پرهیز کنید و توجه داشته باشید زمان زیادی از پخت غذاهایی که همراه می‌برید نگذشته باشد.

4. در محل اقامت، اگر هوس میوه کردید، بیشتر از میوه‌های فصل که متعلق به آن منطقه است، استفاده کنید.

وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

5. از مصرف هم‌زمان غذا و میوه پرهیز کنید. سعی کنید مواد خام را با مواد پخته هرگز مصرف نکنید، مگر سبزی‌خوردن آن‌هم اگر تازه و جوان باشد. پیاز تازه، سیر کهنه و ترشی‌های با سرکه طبیعی را می‌توانید همراه غذای پخته مصرف کنید. خوردن سالاد و کاهو و امثال آن در حین یا بعد از غذا مطلقاً ممنوع است.

6. مضرات استفاده از غذاهای آماده زیاد است. سعی کنید استفاده از کنسرو، کمپوت‌، نوشابه‌ و نوشیدنی‌های کارخانه‌ای را کنار بگذارید؛ چراکه سلامتی را به مخاطره می‌اندازد. برای تهیه غذا بیشتر از گوشت‌های تازه استفاده کنید.

وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

7. اگر در محل اقامت شما، فصل ماهی است و می‌خواهید ماهی تهیه کنید، باید دقت داشته باشید ماهی باردار نباشد؛ یعنی داخل شکمش تخم نباشد. می‌توانید از ماهی نر استفاده کنید؛ چراکه گوشت حیواناتی که باردار هستند در زمان بارداری عامل مرض و بیماری است.

وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

8. برای صبحانه مخصوصاً در سفر سعی کنید از غذاهای آبکی گرم انتخاب کنید؛ مثلاً در قدیم از حلیم، آب‌گوشت، کله‌پاچه، سمنو و یا آش استفاده می‌کردند. یا حداقل از آب جوش و عسل استفاده و بعد صبحانه میل کنید. هرگز پنیر را با صبحانه میل نکنید که در قدیم ممنوع بوده. پنیر همراه گردو بهترین غذاست اگر در طی روز یا به‌ عنوان شام مصرف شود.

وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

9. افرادی که سردمزاج هستند سعی کنند از خوردن سردی‌ها دوری کنند. مثل‌ترشی، ماهی، ماست، شیر و...

10. اگر در طول سفر به اسهال دچار شدید برای رفع سریع آن، حداقل 24 ساعت غذای گوشتی نخورید و با خوردن کمی اسفند خود را درمان کنید. اگر بیمار بزرگسال است یک قاشق مرباخوری و اگر زیر 12 سال باشد یک قاشق چای‌خوری اسفند را دو وعده در روز در دهان بریزند و با آب قورت دهند. عرق نعناع نیز گزینه مناسبی است. برای نوزادانی که فقط شیر مادر می‌خورند، این دستورات را مادر انجام دهد و اسفند را میل کند. برای کودکانی که غذا می‌خورند یک قاشق مرباخوری اسفند را داخل یک لیوان آب ولرم یا آب جوش بریزید و بعد از ده دقیقه آن را صاف کنید و از آن آب در طی روز چند قاشق غذاخوری میل کنند. البته اگر به مراکز درمانی نزدیک هستید بهتر است به آن مراجعه کنید.

وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

11. از فلاکس‌هایی که داخل آن شیشه است استفاده کنید. اگر جدار داخلی فلاکس فلز باشد مورد تائید نیست، ضمناً فلاکس‌های پلاستیکی برای نگهداری آب یا غذای داغ، مشکل‌ساز است و به‌هیچ‌وجه مناسب نیستند.

منبع: سفرنما



1398/02/03 | کد مطلب: 2620
برچسب‌ها: نکات سفر
وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها
وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها حامد احمدی
وعده‌های غذایی در سفر؛ باید‌ها و نبایدها

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول