5 سوغاتی معروف دزفول


دزفول شهری در شمال استان خوزستان که طبیعت زیبا و بافت قدیمی شهرش دل هر گردشگری را می رباید. کافی است یک ساعتی در بازار قدیمی این شهر قرار بزنید تا از تماشای هنرهای گوناگون این مردم دوست داشتنی به وجد بیایید. آیا تا به حال راجع به کپو بافی یا قلم نی دزفولی چیزی شنیده اید؟ از خراطی و ورشو سازی چطور؟در ادامه این مطلب باهم سری به بازار قدیمی دزفول می...

دزفول شهری در شمال استان خوزستان که طبیعت زیبا و بافت قدیمی شهرش دل هر گردشگری را می‌رباید. کافی است یک ساعتی در بازار قدیمی این شهر قرار بزنید تا از تماشای هنرهای گوناگون این مردم دوست داشتنی به وجد بیایید. آیا تا به حال راجع به کپو بافی یا قلم نی دزفولی چیزی شنیده‌اید؟ از خراطی و ورشو سازی چطور؟در ادامه این مطلب باهم سری به بازار قدیمی دزفول می‌زنیم تا با صنایع دستی و سوغاتی‌های اصیل این شهر آشنا شویم.

1. کپوبافی

روستای پامنار در نزدیکی شهر دزفول و کنار دریاچه شهیون را مهد تولید کپو بافی می‌دانند. کپو بافی در در واقع پیچیدن ساقه‌های جوان نخل، دور تا دور ساقه‌های کرتک است. هنرمندان به این طریق سبد، سینی،کاسه و... تولید می‌کنند. برخی هنرمندان نیز به وسیله کامواهای الوان رنگی در میان این ساقه‌ها آن را تزئین می‌کنند. کافی است گشتی در بازار قدیم دزفول بزنید تا آن‌ها را در مغازه‌های مختلف بیابید.

5 سوغاتی معروف دزفول

2. قلم نی دزفولی

در کنار رود دز، نوعی نی می‌روید که جزو گیاهان بومی شهرستان دزفول است. این روزها این گیاه را در مزارع نی کشت و از این گیاه، قلم نی تهیه می‌کنند. رنگ، جنس و کیفیت این قلم باعث شده که نسبت به سایر انواع نی بیشتر مورد توجه هنرمندان خوشنویس باشد. این نوع قلم به دلیل رنگ، ظاهر، استحکام، نوع چرخش و حرکت آن روی کاغذ در میان خوش‌نویسان بسیار محبوب است.

5 سوغاتی معروف دزفول

5 سوغاتی معروف دزفول

3. خراطی

در بازار قدیم دزفول راسته‌ای به نام راسته خراطان وجود دارد. کافی است در این راستا قدم بزنید و از کارگاه‌های زنده خراطی دیدن کنید. خراطی در واقع هنر شکل دادن و طراحی روی چوب است. در خراطی دزفول از چوب درختی به نام جغ (شیشم)، درختان نارنج، زردآلو، اکالیپتوس، چنار، توت، کویره، ابریشم هندی و بید استفاده می‌شود. محصولات خراطی دزفول اغلب شامل روروک، وردنه، گوشت کوب، چوب لباسی، پایه میز، تیرک (پهن کردن خمیر برای نان تیری)، دسته تیشه، چوگته، دسته چکش و قسمت های دستگاه لنگ بافی و سجاده بافی است.

5 سوغاتی معروف دزفول

4. ورشو

روزگاری هنر ورشو سازی در دزفول بسیار پر رونق بود. ورشو یا ژرمن سیلو ر یک آلیاژ فلزی است که در زمان قاجار رونق زیادی داشت اما در حال حاضر این آلیاژ وارد نمی‌شود و کسب و کار آن نیز محدود شده. در بازار قدیم دزوفول که قدم بزنید پدربزرگان ورشو سازی را در حال کار در کارگاه خواهید دید. موضوع ناراحت کننده اما این است که با رفتن این افراد شاید این هنر نیز به دست فراموشی سپرده شود. در سفر به دزوفول بازدید از کار هنرمندان ورشو ساز را در بازار قدیم فراموش نکنید و از این هنر حمایت کنید.

5 سوغاتی معروف دزفول

5. کلوچه دزفولی

یکی از سوغاتی‌های خوشمزه دزفول کلوچه دزفولی است که نوعی کلوچه محلی است. این کلوچه از آرد سفید، زیره، روغن و کره، خرمای بدون هسته، شیر، زنجبیل، دارچین و خمیرمایه تشکیل می‌شود. مزه این کلوچه پس از اولین امتحان، تا مدت‌ها زیر زبان‌تان خواهد ماند.

5 سوغاتی معروف دزفول

اگر تمایل دارید با سوغات‌های دیگر نقاط ایران آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را بخوانید:

1. 9 سوغاتی معروف تبریز

2. صنایع دستی و سوغاتی‌های لرستان

3. بهترین سوغاتی‌های همدان

4. 9 سوغاتی قشم را بشناسیم

5. 11 پیشنهاد خرید سوغاتی از کرمان

6. 10 سوغات پرطرفدار ایران برای گردشگران خارجی



1398/02/03 | کد مطلب: 4506
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
5 سوغاتی معروف دزفول
5 سوغاتی معروف دزفول پرستو صاحبی
5 سوغاتی معروف دزفول

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...



به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!