ساختن ماشین فرمول یک- قسمت دوم برنامه ریزی


فرمول یک ایران – از زمان اولین اسکیس‌های طراحی تا تست زمستانی در بارسلونا، حدود 12 ماه زمان برای تهیه و ساخت یک ماشین فرمول یک طول می‌کشد. در اینجا داستان تولد ماشین فرمول یک را در چهار قسمت با نگاهی دقیق، توسط مدیر فنی بخش شاسی رنو آقای نیک چستر(Nick Chester) پی خواهیم گرفت. نیک چستر – مدیر فنی رنو بروز رسانی پایدار بعد از مطرح شدن ایده های...

فرمول یک ایران – از زمان اولین اسکیس‌های طراحی تا تست زمستانی در بارسلونا، حدود 12 ماه زمان برای تهیه و ساخت یک ماشین فرمول یک طول می‌کشد. در اینجا داستان تولد ماشین فرمول یک را در چهار قسمت با نگاهی دقیق، توسط مدیر فنی بخش شاسی رنو آقای نیک چستر(Nick Chester) پی خواهیم گرفت.

ساختن ماشین فرمول یک- قسمت دوم برنامه ریزیساختن ماشین فرمول یک- قسمت دوم برنامه ریزی نیک چستر – مدیر فنی رنو

بروز رسانی پایدار

بعد از مطرح شدن ایده های مفهومی کار، چالش اصلی در فاز طراحی، راه اندازی و مدیریت کردن چند فرآیند موازی در کنار هم می‌باشد، که هر کدام از آنها قسمتی خاصی از ماشین را در بر می‌گیرند. برای پیشرفت پروژه، هماهنگ بودن فرآیند های مختلف در هر بخش الزامی است و کل طرح به این هماهنگی وابسته می‌باشد.

به عنوان نمونه، وقتی مهندسان در حال کار بروی سیستم انتقال نیروی ماشین هستند و ما تاثیرات آیرودینامیکی را بررسی می‌کنیم، می‌توان به طور خلاصه گفت: اگر در بخش خاصی از ماشین مثلا دیفیوزر عقب، تغییراتی را در طراحی آن ایجاد کنیم تا بتوانیم نیروی رو به پایین(دانفورس) بیشتری تولید کنیم، آیا می توان در فضای به وجود آمده، سیستم انتقال نیروی ماشین را بدون اینکه به اجزای تاثیرگذار صدمه بزند، قرار دهیم؟

نیک چستر می افزاید:

تعیین یک فرآیند طراحی ایده آل و یک برنامه ساخت مدون، یک کار بسیار بزرگ است.

در طول این فرآیند ممکن است شما یا مشکلات احتمالی را در یابید و یا راه حل های جدید را کشف کنید.

ممکن است شما با متوقف کردن تولید یک قطعه، فرصتی جدید و ایده ای جالب برای تغییر آیرودینامیک ماشین داشته باشید و یا ممکن است شما با تغییر در طراحی قسمتی از ماشین، تاخیرات غیر ضروری ایجاد کنید.

شما باید برنامه خود را در هر لحظه ممکن، بروز رسانی کنید. باید طوری زمان را مدیریت کنید تا از زمان ساخت پیش بینی شده ماشین، عقب نمانید و به موقع ماشین را آماده کنید. که این عمل کاری بسیار سخت و دشوار است.

مراحل مختلفی را باید کنترل و نظارت کنید و همه اینها بستگی به این دارد که شما کجای این فرآیند تولید پیچیده هستید. تعداد زیادی مولفه در زمان تولید وجود دارند که شما می‌توانید در آنها تغییر ایجاد کنید و مولفه های دیگری نیز هستند که دیگر برای تغییر در آنها دیر شده است.

به عنوان مثال، فصل قبل در پیست سیلورستون (Silverstone) یک کفی جدید برای ماشین معرفی کردیم که بسیار در تنظیم کردن سیستم تعلیق به ما کمک کرد. ما همچنین می دانیم که می‌توان تعدادی از طراحی های امسال را به عنوان گزینه های احتمالی در ماشین سال آینده اعمال کرد و همچنین باید به این سوال خیلی زود پاسخ داد که آیا می‌توان تغییرات عظیمی در ایده طراحی ماشین به وجود آورد؟ چرا که این کاری است که بسیار شرایط را دشوار و پیچیده می کند.

ساختن ماشین فرمول یک- قسمت دوم برنامه ریزیساختن ماشین فرمول یک- قسمت دوم برنامه ریزی بخش جلویی ماشین RS18 تیم رنو

کار از کجا شروع می‌شود

وقتی ماشین ها در اسفند ماه(February) رونمایی می‌شوند و تست زمستانی فرا می‌رسد، مهندسان تیم همگی آماده طرح های آینده می‌شوند.

به طور معمول فرآیند طراحی ماشین سال آینده از تست پیش فصل سال قبل از آن شروع می‌شود. بنابراین اوایل فصل سال 2017 در مورد ماشین سال 2018 شروع به تصمیم گیری می‌کنیم و برای بعضی از امور حتی مقداری زودتر شروع به بحث پیرامون آنها می‌نماییم. برای اینکه انجام دادن بعضی از کارها مثل ساختن پکیج موتور، خیلی زود تر شروع می‌شود و مراحل اولیه طراحی زودتر شکل می‌گیرد.

در مورد پکیج موتور به عنوان مثال مسائل کوچک و ریزی وجود دارند که تاثیرات عظیمی روی شاسی ماشین می‌گذارند. بنابراین اگر می‌خواهید مهندسان طراح موتور وقت کافی داشته باشند، باید زمان بیشتری برای آنها در نظر بگیریم و این فرآیند باید از آبان ماه سال 2016(October) برای سال 2018 شروع شود. به همین خاطر برای تقسیم منابع باید از خرداد ماهJune) 2017) آماده سازی انجام بگیرد و کارهای مربوط به سال 2017 کنار گذاشته شود و به سراغ سال 2018 برویم. به همین دلیل افراد بیشتری را در خرداد ماه برای پروژه سال آینده کنار هم گردآوری می کنیم.

جدول فرایند تولید قطعات و زمان بندی کلیه تیم های فرمول 1

2016
اکتبر اولین ایده ها و طرح های مفهومی شاسی و نحوه ساخت پکیج موتور 2018
نوامبر
دسامبر
2017
ژانویه
فوریه اولین فرآیند های تولید و ایده پردازی شاسی سال 2018
مارس
آوریل
می
ژوئیه تطبیق دادن و تخصیص منابع هر چه بیشتر با توجه به شروع پروژه 2018
جولای
آگوست شروع ساخت گیربکس
سپتامبر شروع ساخت شاسی یکپارچه
اکتبر شروع ساخت سیستم تعلیق و باله های ماشین
نوامبر
دسامبر ساخت بدنه ماشین
2018
ژانویه انجام تست تصادف
فوریه اتمام ساخت و انجام تست زمستانی فصل 2018
فرآیند تطبیقی

طراحی یک ماشین فرمول 1 یک فرآیند تطبیقی می باشد. یک مهندس باید به قسمت های مختلفی از یک مفهوم نظاره بیاندازد تا بتوانید تمامی ایده ها و راهبرد های جدید را کشف و جست و جو کند. تیم های فرمول یک از CFD-computational fluid dynamics برنامه نویسی دینامیک سیالات استفاده می‌کنند تا بتوانند قبل از ساخت مدل اولیه تاثیرات آیرودینامیکی خودرو را مشاهده کنند و بعد از آن بر روی مدل در تونل باد آن ها را اعمال کنند. این فرآیند چندین و چند بار تکرار می شود تا شکل ها و حجم های مختلف به وجود بیایند. اجزای مکانیکی ماشین نیز در تمام مدت تحت تست های مختلف پشت سر هم، جهت آزمایشات سختی و سلبیت قرار می‌گیرند تا از مقاومت آنها اطمینان حاصل شود. آخرین تغییرات و اعمال نظرات بر روی شاسی ماشین معمولا در اواخر تابستان انجام می‌شود. زمانی که بخش طراحی ماشین کار بر روی قسمت های مهم را تمام کردند، حال باید اجزای مختلف را به مرحله تولید رساند که این لازمه قسمت سوم داستان ساختن ماشین فرمول 1 می‌باشد.

با ما همراه باشید.

قسمت اول طرح مفهومی

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن