شما چه مواد غذایی برای میان وعده کودکان تهیه می بینید؟ همه کودکان نیاز به مواد معدنی و ویتامین های زیادی دارند تا بتوانند به خوبی رشد کنند. حتما برای میان وعده کودکان ، مواد غذایی مقوی و خوشمزه تهیه کنید تا بتوانند بخشی از مواد مورد نیاز بدنشان را تامین کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی مواد غذایی مناسب برای میان وعده کودکان می پردازیم.

خیار شور مناسب برای میان وعده کودکان

خیارشور همان خیار است که در نمک و آب گرم تخمیر شده است. خیارشور منبع خوبی از ویتامین K می باشد و در بعضی از واحد ها برای تولید آن از باکتری های پروبیوتیک استفاده می کنند که برای سیستم گوارش مناسب هستند. خیارشور هایی که با سرکه درست می شوند فاقد باکتری های پروبیوتیک هستند بنابراین هنگام خرید خیارشور درون یخچال فروشگاه به دنبال خیارشورهایی که در محیط طبیعی درست شده اند و از سرکه برای تهیه آن ها استفاده نکرده اند باشید. از خوردن خیارشور های شیرین بپرهیزید زیرا مقدار زیادی شکر به آن ها اضافه شده است.

مواد غذایی خوشمزه برای میان وعده کودکان

چیپس کلم مناسب برای میان وعده کودکان

کلم یک غذای فوق العاده است که غنی از مواد مغذی اما کم کالری می باشد. در حقیقت، بچه ها می توانند تمام ویتامین های C، A و K را که برای بدن نیاز دارند تنها با خوردن 65 گرم کلم به دست خواهند آورد.

کودکان زیاد تمایلی به خوردن سبزی جات خام ندارند اما چیپس کلم به علت مزه خوبی که دارد ممکن است نظر آن ها را تغییر دهد.

طرز تهیه چیپس کلم:

یک کلم کوچک یک قاشق غذا خوری روغن زیتون یک قاشق غذا خوری پودر سیر یک چهارم قاشق غذا خوری نمک

کلم را به تکه های کوچک تقسیم کنید. سپس بشویید و خشک کنید. روی آن ها روغن زیتون بریزید و برای مدت 10 تا 12 دقیقه در فر با دمای 175 درجه سانتی گراد قرار دهید. مراقب مراحل پخت کلم در فر باشید زیرا کلم سریع می سوزد.

هویج و هوموس

اکثر بچه ها علاقه کمی سبزیجات دارند اما تهیه مقدار کمی از غذاهای سبزیجاتی می تواند آن ها را به خوردن سبزیجات مشتاق تر کند. هوموس یکی از این گزینه ها می باشد. هوموس غذایی است که از جوانه های گندم تهیه می شود این غذا حاوی فیبر، فولات و مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد. هوموس به همراه هویج و دیگر سبزیجات خام طعم خوشی دارد.

مواد غذایی خوشمزه برای میان وعده کودکان

توپ های انرژی مناسب برای میان وعده کودکان

توپی های انرژی مثل شیرینی هستند اما از مواد مغذی تهیه شده اند. می توانید این خوراکی را از دانه های گندم یا کتان درست کنید هر دو این مواد منبع خوبی از فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان می باشند. این خوراکی جایگزین خوبی برای نمونه های تجاری آن که در بازار موجود است، می باشد زیرا نمونه های بازاری حاوی مقدار زیادی شکر و مواد مصنوعی می باشد.

طرز تهیه توپ های انرژی:

80 گرم جو 115 گرم عسل 125 گرم کره 55 گرم دانه گندم یک قاشق غذاخوری وانیل 80 گرم میوه خشک

این مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید و به شکل توپ های کوچک در بیاورید و سپس برای سفت تر شدن در یخچال قرار دهید. می توانید به جای میوه خشک از شکلات تلخ نیز استفاده کنید.

فلفل زنگوله ای و بشقاب سبزیجات

فلفل زنگوله ای شیرین است و مواد مغذی بسیاری دارد. منبع خوبی از فیبر، ویتامین سی و کارتینوئید ها هستند. فلفل طعم خوشی را به ظرف سبزیجات می دهد می توان خامه ای که از آووکادو تهیه شده است را بر روی سبزیجات ریخت.

کراکر تهیه شده از دانه حبوبات و کره

می توانید ساندویچ خانگی خود را با کراکر و کمی کره درست کنید. این میان وعده تعادل خوبی در پروتئین، کربوهیدرات و چربی ایجاد می کند. با این وجود مراقب کراکری که برای کودک خود انتخاب می کنید، باشید. اکثر کراکر ها از روغن های دی هیدروژنه و شکر تهیه شده اند. کراکر هایی را انتخاب کنید که به طور کامل از دانه های حبوبات تهیه شده اند.

مواد غذایی خوشمزه برای میان وعده کودکان

تکه هایی از میوه مناسب برای میان وعده کودکان

میوه ها بهترین میان وعده برای کودکان به حساب می آیند. اکثر میوه ها حاوی فیبر و مواد مغذی مثل پتاسیم و ویتامین های A و C می باشند. موز، سیب، گلابی، انگور، هلو و آلو میوه های مناسبی برای میان وعده هستند. میوهایی مثل آناناس، طالبی و انبه را به تکه های کوچک تقسیم کنید.

کره بادام زمینی و موز

ترکیب کره بادام زمینی و موز طعم بسیار جالبی دارد. کره بادام زمینی منبع خوبی از چربی های سالم و پروتئین برای کودکان می باشد. موز منبع پتاسیم، ویتامین B6 و فیبر می باشد. این دستور ساده میان وعده بسیار مفید و سیر کننده است.

طریقه استفاده از کره بادام زمینی و موز کمی نان ذرت دو قاشق غذا خوری کره بادام زمینی نصف موز یک هشتم قاشق دارچین

کره بادام زمینی را روی تست ذرت بمالید قسمت های موز را روی آن قرار دهید سپس دارچین را روی موز بپاشید و در آخر تست دیگری بر روی آن قرار دهید. می توانید قبل از بردن میان وعده برای کودک آن را به شکل مثلثی برش بزنید.

زیتون مناسب برای میان وعده کودکان

زیتون میوه ای است حاوی اسید های چرب. همچنین آنتی اکسیدان هایی که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، به وفور در این میوه یافت می شود. خوردن زیتون برای کودکان بسیار راحت است اما باید مراقب هسته های آن باشید.