سود حداقلی نفت سپاهان از مصوبه افزایش قیمت روغن‌موتور


سود حداقلی نفت سپاهان از مصوبه افزایش قیمت روغن‌موتور

تمرکز بر بازارهای صادراتی و خام‌فروشی روغن پایه در داخل و خارج از کشور، کمترین سود را از بالارفتن رسمی قیمت روانکارهای موتوری نصیب سهامداران نفت سپاهان می‌کند.

اگرچه هنوز خبر رسمی از میزان افزایش قیمت روانکارهای موتوری و موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با درخواست شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی به بیرون درز نکرده است، اما شنیده‌ها حتی از درخواست افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها حکایت دارد که بعید به‌نظر می‌رسد دولتی‌ها در شرایط خاص اقتصادی و تاثیر افزایش قیمت روانکارها بر هزینه‌های نهایی حمل‌ونقل بار و مسافر با چنین رقمی موافقت کنند.

با این‌حال تولیدکنندگان اصلی روغن در کشور با توجه به تفاوت حداقل 40درصدی قیمت روانکارهای خودرو بین کارخانه و بازار، می‌توانند به موافقت دولت با 40درصد افزایش امیدوار باشند. با تمام این اوصاف این سوال مطرح است که در صورت تصویب و ابلاغ افزایش رسمی قیمت روانکارهای خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اجرای آن کدام شرکت‌ها بیش از دیگران منتفع خواهند شد.

رشد منفی تولید روغن‌موتور در نفت پارس و سپاهان

به گزارش «دنیای خودرو» و با استناد به آخرین گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از وضعیت تولید و عرضه روغن‌موتور توسط 4شرکت تولیدکننده عمده روغن‌موتور کشور یعنی بهران، ‌ایرانول، ‌پارس و سپاهان که در سال 96 منتشر شده است، در شرایط فعلی شرکت نفت ایرانول و بهران با بیشترین سهم بازار، نسبت به رقبای خود بیشترین سود را از افزایش رسمی قیمت‌ها خواهند برد.

در این گزارش که بر مبنای عملکرد 9ماهه سال 96 این چهار شرکت تهیه شده است، در مجموع 274هزار متر مکعب روغن موتور تولید و روانه بازار شده که سهم هر یک از ۴ شرکت برتر در رشد تولید روغن موتور در این مدت، شرکت بهران ۸‌درصد، ایرانول ۹ درصد، نفت پارس ۹ درصد و سپاهان ۱۱ درصد بوده است.

پارس و سپاهان؛ بازنده بازی بورس و افزایش قیمت‌ها

در این بین دو شرکت نفت پارس و سپاهان با رشد منفی مواجه بوده‌اند که نمایانگر کاهش سهم بازارشان نسبت به بهران و ایرانول است. به گفته کارشناسان بازار، ‌تاثیر سهم بازار در میزان سوددهی و بالارفتن سهام این شرکت‌ها در بورس امری اجتناب‌ناپذیر است و باید پس از ابلاغ مصوبه سازمان حمایت و مشخص شدن میزان افزایش قیمت‌ها،‌ شاهد رشد ارزش سهام دو شرکت ایرانول و بهران بود، چراکه خام‌فروشی سپاهان و سهم بازار به نسبت کمتر نفت پارس از بازار روانکارها،‌ کمترین سود را نصیب این شرکت‌ها و سهامداران آنها نسبت به دو رقیب دیگر در بازار سرمایه خواهد کرد؛ اتفاقی که می‌تواند تلنگری باشد تا فروش محصول نهایی، جای خود را به خام‌فروشی بدهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا