ارزش 350میلیارد دلاری بازار حمل‌ونقل اشتراکی در سال 2020


ارزش 350میلیارد دلاری بازار حمل‌ونقل اشتراکی در سال 2020

حمل‌ونقل اشتراکی به‌عنوان یکی از گونه‌های جدید حمل‌ونقل، با سرعت در حال رشد است، به‌شکلی که ارزش بازار این نوع حمل‌ونقل در سال 2020 با 79درصد رشد نسبت‌به سال 2016 به 350میلیارددلار خواهد رسید.

به گزارش «دنیای‌خودرو»، حمل‌ونقل اشتراکی(shared transportation) یکی از انواع حمل‌ونقل عمومی بوده که در بین ایرانی‌ها نیز شناخته‌شده‌تر از بسیاری از نقاط جهان است. حمل‌ونقل اشتراکی به این مفهوم اشاره دارد که مسافران یک وسیله مانند تاکسی کرایه یک مسیر را بین خود تقسیم می‌کنند یا به‌اصطلاح به اشتراک می‌گذارند تا هزینه آن سرشکن شود. احتمالا متوجه شدید چرا این مفهوم برای ایرانیان آشناست؛ زیرا بسیاری از آن‌ها برای رسیدن به محل کار خود از این نوع حمل‌ونقل استفاده می‌کنند، یعنی سوار بر یک خودرو یا تاکسی می‌شوند که به‌جز راننده بین 3 تا 4 نفر دیگر مسافر دارد و هر یک کرایه خود را پرداخت می‌کند. البته در ایران این موضوع بیشتر درباره کرایه تاکسی صادق است اما در کشوری مانند انگلیس این موضوع درباره دوچرخه هم به‌عنوان یک وسیله پراستفاده حمل‌ونقل عمومی صدق می‌کند و البته موضوع حمل‌ونقل اشتراکی چیزی فراتر از حمل‌ونقل انسان‌ها را دربرمی‌گیرد و به حمل‌ونقل کالا هم رسیده است.

رونق استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی

آمار و ارقام معتبر جهانی نشان می‌دهد استفاده از حمل‌ونقل مشترک دست‌کم در 10 سال گذشته رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرده است.

بر پایه آمار و ارقامی که سایت معتبر UBS درباره ارزش بازار این نوع حمل‌ونقل منتشر کرده است در سال 2020 میلادی بازار ارزش حمل‌ونقل اشتراکی به چیزی حدود 350میلیارد دلار خواهد رسید.

در گزارش این سایت بیان شده است که منظور از حمل‌ونقل اشتراکی حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی، دوچرخه، قایق، وسیله‌نقلیه شخصی و سایر وسایل شخصی( و نه وسایل حمل‌ونقل عمومی)را در برمی‌گیرد.

بر پایه گزارش این سایت ارزش این نوع حمل‌ونقل در سال 2014 تنها 22 میلیارد بوده است. این یعنی در سال 2020 ارزش این نوع حمل‌ونقل نسبت‌به سال 2014 نزدیک به 94‌درصد رشد خواهد داشت.

ارزش حمل‌ونقل اشتراکی در سال 2016 حدود 72میلیارد برآورد شده است، به این معنا ارزش این نوع حمل نقل از سال 2016 تا 2020 یعنی در 4 سال چیزی حدود 79درصد رشد خواهد داشت که درصد بسیار قابل‌توجهی است.

آمار و ارقام نشان می‌دهند در سراسر جهان و به‌ویژه در چند سال اخیر حمل‌ونقل اشتراکی به‌عنوان یک الگوی مطلوب و کارآمد توسط مسافران ارزیابی و پیش‌بینی می‌شود رشد آن در سال‌های آینده حتی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

دلایل اقبال

گسترش استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی دلایل مختلفی دارد. ازجمله آن‌ها گسترش شهرهای بزرگ است. بر پایه آمارهای بین‌المللی بیشتر مردم جهان در شهرهای بزرگ و متراکم زندگی می‌کنند که همین تراکم استفاده از وسایل حمل‌ونقل اشتراکی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. از طرف دیگر وسایل حمل‌ونقل شخصی بسیاری در طول روز بی‌استفاده هستند.

طبق آمار جهانی بسیاری از مردم جهان کمتر از 5درصد زمان یک‌روز از وسایل خود استفاده می‌کنند و معمولا در کنار خیابان پارک می‌شوند و چهره شهرها را شبیه یک پارکینگ بزرگ می‌کنند.

حمل‌ونقل اشتراکی سبب افزایش میزان استفاده از این وسایل خواهد شد. فعالان محیط‌زیست نیز از این نوع حمل‌ونقل استقبال می‌کنند و می‌گویند رواج حمل‌ونقل اشتراکی و استفاده چند نفر از یک خودرو در شهرهای بزرگ منجر به هوای پاک‌تر خواهد شد.

این استدلال‌ها نشان می‌دهد چرا استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی در سال‌های اخیر تا آنجا حد افزایش داشته است که طی چهار سال با 79 درصد رشد روبه‌رو خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟