معیشت دغدغه اصلی کارگران/ برگزاری مسابقات جامعه کارگری


معیشت دغدغه اصلی کارگران/ برگزاری مسابقات جامعه کارگری

گروه سلامت ــ در نشست خبری هفته کار و کارگر که به همت خانه کارگر برگزار شد، سطح معیشت کارگران، به عنوان مهمترین دغدغه کارگران عنوان شد.

معیشت دغدغه اصلی کارگران/ برگزاری مسابقات جامعه کارگریبه گزارش خبرنگار ایکنا، ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کارگر که ظهر امروز، سوم اردیبهشت‌ماه در خبرگزاری ایلنا برگزار شد، با بیان اینکه تنوع مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار زیاد است گفت: از حوزه تعاون و بنگاه‌داری گرفته تا تکریم یک کارگر معلول و برنامه‌ریزی برای بیکاران از جمله مأموریت‌های وزارت کار است.
وی افزود: امسال به شعار رونق تولید مزین شده است. این شعار در امتداد شعار‌های سنوات گذشته مانند حمایت از تولید و مصرف کالای داخلی است. با توجه به برنامه‌ای که مقام معظم رهبری آن را طرح‌ریزی کردند و میزبان تولیدکنندگان بودند، انتظار می‌رود که اتفاقات خوبی در این عرصه انجام شود، امسال نیز قرار است همچون سال گذشته کرامت نیروی کار در کشور هدف ما باشد.
وی با تأکید بر کلید واژه رونق تولید گفت: می‌توانیم با این کلید واژه تحریم را به فرصت تبدیل می‌کند. در عرصه اقتصاد مقاومتی، رونق تولید یک راهبرد اساسی است، این کلیدواژه در بسیاری کشور‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال شاهدیم که ایالات متحده آمریکا مدتی است که تعرفه‌های سنگینی برای کالاهای چینی در نظر گرفته است تا کالا‌های داخلی خود را به دست مصرف‌کنندگان برساند.
صادقی‌فر تصریح کرد: با حمایت از رونق تولید ما بزرگ‌ترین کمک را به کار و کارگران کرده‌ایم. کمک به رونق تولید موجب اشتغالزایی گسترده و حمایت از مصرف‌کنندگان هم می‌شود. تحقق این شعار البته نیازمند یک عزم ملی است. دولت در این مسئله وظیفه تسهیل تولید را برعهده دارد.
وی افزود: کارگران نیز بحث تولید را می‌توانند به پیش ببرند. اگر بخواهیم به کشوری برسیم که کارگر و تولید در آن ارجحیت داشته باشند، همبستگی ملی و مقاوم‌سازی اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد. از طریق رونق تولید پایداری رفاه و صندوق‌ها نیز میسر می‌شود. بسیاری از این‌ها البته برنامه‌ریزی‌های بلندمدت را می‌طلبد و در کنار هم معنا پیدا می‌کند. از همین رو لازم است که راهبرد داشته باشیم. البته مراقبتی که خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه نیز از کلیدواژه رونق تولید می‌کنند بسیار اثرگذار خواهد بود.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون با بیان اینکه از بهمن ۹۷ و به دنبال ابلاغ بیانیه گام دوم مقام، مباحث مندرج در آن بیانیه سرفصل همه دستگاه‌ها قرار گرفت گفت: این موضوعات سرفصل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم شد. بسیاری از اقداماتی که وزیر تعاون نیز در طی این چند ماه اخیر انجام داده، عجین شده با کلیدواژه رونق تولید و کلید واژه‌های مربوطه در بیانیه گام دوم انقلاب است.
صادقی‌فر افزود: شفافیت در وزارت کار، اعلام اسامی اعضای هیئت مدیره‌ها و میزان حقوق‌ها سامانه‌هایی که احداث آن‌ها از قبل آغاز گشته بود، ولی با حضور محمد شریعتمداری وسیع‌تر و عمیق‌تر دنبال شد، در راستای همین سرفصل‌ها بود.
وی بیان کرد: جوانگرایی بدین معنا که نسل بعد و جوان‌تر بتوانند عرصه‌های مختلف مدیریتی وزارتخانه را برعهده بگیرند نیز از دیگر مباحث مندرج در این سرفصل‌ها بود که با شدت دنبال شده است.
معاون وزیر تعاون در ادامه به تشریح برنامه‌های وزارت کار در هفته گرامیداشت کار و کارگر پرداخت و اظهار کرد: تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، دیدار جامعه کار و کارگری با مقام معظم رهبری در روز نخست هفته کار و کارگر در روز نخست است. تشکیل کارگروه اشتغال در استان‌های سیل‌زده و حمایت از کارگران بنگاه‌های آسیب دیده، برگزاری مسابقات قرآنی جامعه کارگری، و حضور کارگران در نماز جمعه و سخنرانی نمایندگان تشکل‌های کارگری و مدیران استانی در نماز جمعه از جمله برنامه‌های ویژه هفته کار و کارگر است.
در ادامه علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر نیز در این نشست با بیان اینکه روز کارگر یک روز جهانی است و متعلق به کشور خاصی نیست، سختی کار و ساعات کار زیاد اساس قیام‌های کارگران در این روز بوده است. هنوز هم قانون هشت ساعت کار در مورد کارگران صنفی، میادین، مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک رعایت نمی‌شود درحالی‌که در سال ۱۹۱۹ سازمان بین‌المللی کار موازینی را به رعایت سقف ساعت کاری کارگران اختصاص داده است. در قانون کار و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی این مسئله تأکید شده است.
وی با اشاره به برگزاری تجمع‌های کارگران در روز کارگر نیز گفت: ما مطابق هر سال راهپیمایی خواهیم کرد؛ چه مجوز بگیریم چه نگیریم فلسفه اصلی روز کارگر تجمعات و هویت مطالبه‌گرانه آن بوده است.
دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: مهمترین موضوع امروز جامعه کاهش سطح معیشت کارگران است، امروز که جامعه ایران یک موقعیت اعتراضی دارد باید در روز کارگر هرچه بیشتر روی معیشت و تصمیمات مبتنی بر این حوزه تاکید شود.
محجوب با تأکید بر ضرورت توجه دولت به جامعه مطبوعاتی گفت: پرسنل مطبوعات هم مشمول قانون کار هستند و به نوعی کارگر محسوب می‌شوند، اما با گران شدن کاغذ این قشر مشکلات زیادی پیدا کرده و از دولت انتظار داریم که به حل مشکلات جامعه مطبوعاتی توجه کنند.
وی با بیان اینکه گرچه خط فقر در جامعه را بالای سه میلیون تومان پیش‌بینی کرده بودیم، اما با وجود تلاش‌های شورای عالی کار امروز مجموع دریافتی یک خانوار سه نفره به حدود ۲ میلیون تومان رسیده است، بیان کرد: اگر چه این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته، اما تأثیر آن در زندگی کارگران همچنان زیاد نیست.
دبیرکل خانه کارگر افزود: دستمزد حقیقی در سال ۹۷ عملا بیشتر از دستمزد حقیقی سال ۹۸ است. دستمزد اسمی نباید ملاک معیشت کارگران قرار بگیرد.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه درست است که کارفرما‌های کوچک فشاری برای پرداخت همین میزان از دستمزد کارگران متحمل می‌شوند، اما برای جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران نباید اهمال کنیم، اظهار کرد: متأسفانه بخش دولتی هنوز مصوبات شورای عالی کار را امضا نکرده و از دولت می‌خواهیم هرچه زودتر تصمیمات این شورا را تایید و اجرایی کند. دولت در مقابل افزایش دستمزد کارگران مقابله نکند.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی کشور بیان کرد: در هر کارخانه‌ای که کارگری حضور دارد باید ستاد و جشنی شکل بگیرد. در کنار جنش گرفتن نباید فراموش کرد که ماهیت این اعیاد اعتراضی بوده و باید همه جا ابراز شود. ما مطابق هر سال راهپیمایی خواهیم کرد؛ چه مجوز بگیریم چه نگیریم فلسفه اصلی روز کارگر تجمعات و هویت مطالبه‌گرانه آن بوده است.
وی در ادامه در رابطه با مصوبه مجلس برای سقف سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و آخرین سال حضور خود به عنوان نماینده جامعه کارگری در مجلس گفت: نمایندگی کارگری با من شروع نمی‌شود که با من ختم بشود. دعوت می‌کنم از مردم که به افرادی که دغدغه کارگری دارند و معرفی خواهیم کرد، رأی بدهند. این حق مجلس است که مردم بدانند که شرایط انتخاب شوندگان چه باید باشد، اما محدودیت اعمال کردن برای انتخاب شوندگان را درست نمی‌دانم یا مثلا اینکه روی مدرک فوق لیسانس پافشاری شده که چندان درست نیست.
او ادامه داد: حق کاندیدا شدن را نباید از مردم بگیریم بعضی وقت‌ها می‌بینیم که اهدافی مانند حذف رقبا پشت پرده چنین تصمیماتی از سوی مجلس شورای اسلامی است. مجلس برای نمایندگان ساخته نشده است این را باید به مردم بسپاریم که شرایط نمایندگانشان را تشخیص بدهند. هرکسی که می‌تواند رأی بدهد باید بالقوه شرایط انتخاب شدن هم داشته باشد و ما نباید عرصه نمایندگی را بر مردم تنگ کنیم. این مسئله با اصل سوم قانون اساسی در تناقض است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند