شناسایی 23 مورد جدید ابتلا به ایدز در آذربایجان شرقی/ الگوی انتقال، جنسی شده است


شناسایی 23 مورد جدید ابتلا به ایدز در آذربایجان شرقی/ الگوی انتقال، جنسی شده است

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی 23 بیمار جدید مبتلا به ایدز در سال گذشته دراستان خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، دکتر سیمین خیاط زاده در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: در طول سال گذشته، ۲۹ هزار و ۱۶۸ نفر در کل استان از نظر بیماریابی HIV، آزمایش و به ۸۰ درصد مراجعان مشاوره ارائه شده است.

وی افزود: تست HIV در صورتی که خود فرد اعلام رضایت کند، انجام می‌شود و تنها با انجام رپید تست نمی‌توان در خصوص مثبت بودن نتیجه تست فردی اطمینان حاصل کرد و باید چندین آزمایش تکمیلی نیز انجام شود.

وی ادامه داد: در پنج شهرستان بزرگ استان شامل بناب، اهر، سراب، مراغه، مرند و تبریز مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دایر شده است و بیماران مبتلای شناسایی شده‌، تحت حمایت این مراکز قرار گرفته و خدمات ارائه شده نیز رایگان بوده و افراد هزینه‌ای از این بابت پرداخت نمی‌کنند.

خیاط‌زاده گفت: به غیر از جمعیت عمومی، بیش از ۲۹ هزار مادر باردار هم مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، چرا که احتمال دارد یکی از دو فرزند مادر آلوده، HIV مثبت باشد، سال قبل در کل کشور فقط یک کودک HIV مثبت از مادر آلوده متولد شد. درصد تولد نوزاد هپاتیت مثبت از مادر مبتلا به هپاتیت نیز صفر است.

وی با بیان این که الگوی انتقال HIV، جنسی شده است، اظهار کرد: تا سال‌های قبل، ویروس بیشتر از طریق سرنگ آلوده و معتادان تزریقی منتقل می‌شد، اما دو سال است که انتقال از طریق تماس‌های جنسی خارج از چارچوب خانواده و رفتارهای نامطمئن و پرخطر بیشتر شده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد، رفتارهای پرخطر به گروه‌های سنی پایین‌تر نیز کشیده شده و همچنین الگوی انتقال HIV به زنان سیر صعودی بالایی دارد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: افرادی که رفتار پرخطر داشته یا نسبت به آلوده بودنشان به HIV نگران هستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی ومرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تبریز واقع در خیابان بهار، روبروی پارک بانوان، جنب اورژانس ۱۱۵ نسبت به انجام تست HIV به طور کاملاً محرمانه اقدام کنند، تمامی خدمات و مشاوره‌ها و درمان مبتلایان تا پایان عمر رایگان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای برنامه غربالگری، ۴۶۶ مورد آلوده به ویروس HIV در آذربایجان شرقی شناسایی شده است که از این تعداد ۲۵۵ نفر در قید حیات هستند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک