اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند است


اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند است

تهران - ایرنا - یک روز پس از تصمیم واشنگتن برای عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران، اتحادیه اروپا این اقدام را تاسف بار خواند و تاکید کرد که همچنان به پایبندی اش به توافق هسته ای ادامه خواهد داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای کمیسیون اروپا، همچنین مایا کاسیانچیچ سخنگوی امور خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: ما از اعلامیه دیروز ایالات متحده مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی، متأسفیم. این اقدام بیش از پیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند.
وی برجام را عنصر کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته ای جهان خواند که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به تصویب رسید و برای امنیت منطقه و جهان حیاتی است.
کاسیانچیچ ادامه داد : اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 14بار آن را تائید کرده است، پایبند بماند، به پایبندی به این توافق ادامه خواهد داد.
کاخ سفید روز دوشنبه دوم اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا معافیت خرید نفت ایران را که پیشتر به هشت کشور داده بود ، تمدید نمی کند.
بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، چین، هند و ترکیه به این تصمیم واشنگتن واکنش نشان دادند و اقدام یک جانبه آمریکا علیه کشور های منطقه را نپذیرفتند.
اقدام یکجانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است و بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بوده که بیشترین میزان افزایش در سال 2019 می باشد.
خاورم**9329**1508

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان