اعتراض بی خانمان های فرانسه به کمک میلیاردی برای بازسازی نوتردام


اعتراض بی خانمان های فرانسه به کمک میلیاردی برای بازسازی نوتردام

تهران - ایرنا - ده‌ها تن از اعضای انجمن بی‌خانمان‌های فرانسه روز سه شنبه با تجمع و در دست داشتن نوشته هایی مقابل کلیسای نوتردام، نسبت به کمک یک میلیارد دلاری به بازسازی این کلیسا و فراموشی فقرا اعتراض کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، از زمان وقوع آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام، سیل کمک های مالی به فرانسه برای بازسازی این کلیسای تاریخی سرازیر شد.
گرچه مبلغ این کمک ها تاکنون بیش از یک میلیارد یورو اعلام شده است اما میزان دقیق آن هنوز مشخص نیست چرا که برخی افراد از جمله پادشاه مغرب، میزان کمک خود را فاش نکرده‌اند.
این در حالی است که خانواده‌ها و شرکت‌های ثروتمند فرانسوی در سال‌های اخیر بخش‌های قابل توجهی از دارایی خود را از دست داده‌اند.
بر اساس این گزارش، همزمان با ادامه واریز کمک‌های نقدی به این صندوق، اعتراض‌هایی هم در فرانسه و هم در سطح بین‌المللی علیه کمک ‌کننده برپا شده است. منتقدان بر این باورند که اولویت کمک در فرانسه و در جهان باید برای افراد مستمند و سازمان‌های کمک‌ کننده به آنان باشد. فقرای فرانسوی در تجمع خود مقابل کلیسای نوتردام، فریاد می زدند 'اگر نوتردام سقف می‌خواهد ما هم به سقف نیاز داریم.'
'ژان باپتیست اِغو' سخنگوی انجمن حق مسکن گفت: ما در اینجا هستیم تا نمایش میلیاردرها در کمک به بازسازی نوتردام را محکوم کنیم.
همچنین کمک های میلیاردی برای بازسازی کلیسای نوتردام، اعتراض و خشم جلیقه زردها را نیز به همراه داشته است.
کلیسای معروف 'نوتردام' با قدمتی 850 ساله دوشنبه شب (27 فروردین) در پاریس طعمه حریق شد و بخش هایی از این اثر منحصر به فرد معماری 'گوتیک' در میان شعله ‌های آتش سوخت؛ این حادثه درست زمانی که انتظار می رفت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در یک نطق تلویزیونی درباره پیشنهادهای دولت خود برای خاموش کردن آتش خشم اجتماعی سخنرانی کند، اتفاق افتاد.
سخنرانی او به تعویق افتاد و برای ساعاتی مرکز تاریخی فرانسه کانون توجهات شد. تنها پس از چند ساعت، 'فرانسوا هانری پینو' میلیاردر فرانسوی 100 میلیون یورو برای بازسازی نوتردام پیشنهاد داد.
«برنار آرنو» تاجر و کارآفرین و صاحب برند کالای لوکس «ال وی ام اچ» 200 میلیون یورو پیشنهاد داد و در مدت کمتر از دو روز وعده بازسازی کلیسا با سرمایه حدود 850 میلیون یورو داده شد.
از نگاه جلیقه زردها این افراد خیرخواه فقط کسری از ثروت هنگفت خود را که به دلیل خودداری از پرداخت مالیات جمع آوری کرده اند، می بخشند؛ مالیاتی که باید صرف تامین مالی خدمات اولیه می شد.
این در حالیست که هدایای پیشنهادی آنها که برای ساخت میراث ملی فرانسه اختصاص یافته عمدتا می تواند از معافیت مالیاتی هنگفتی به میزان بالای 90 درصد برخوردار شود. این طرحی است که این هفته قرار است در پارلمان تصویب شود.
بسیاری از سازمان های دولتی نیز با اختصاص مبالغی از بودجه ی تحت فشار کشور، پیشنهادهایی را برای بازسازی کلیسا داده اند.
تعجیل در بازسازی نوتردام با همه نیات مثبت آن، نشان می دهد که دولت در کمک به مردمی که می گویند زندگی شان را جهانی شدن و نئولیبرالیسم ویران کرده است، کُند عمل می کند.
نخبگان فرانسوی به بهانه نجات کلیسای نوتردام از 'ویکتور هوگو' نویسنده کتاب 'گوژپشت نوتردام' نقل قول می کنند اما آنها ظاهرا فراموش کرده اند که او همچنین نویسنده کتاب دیگری با عنوان «بینوایان» است.
این یک نشانه غم انگیز و خطرناک است و همچنان لازم است که آتش دیگری که به مراتب گسترده تر است (آتش خشم عمومی) خاموش شود.
اروپام**9041**شبس**1613

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی