خواص بادام‌زمینی برای سلامتی


خواص بادام‌زمینی برای سلامتی

آرمان- بادام‌زمینی به‌لحاظ مواد مغذی بسیار قوی است. این ماده منبع عالی پروتئین گیاهی، فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. بادام‌زمینی به شکل‌های مختلفی در می‌آید از جمله برشته، نمکی، روکش شکلات و کره بادام‌زمینی. انواع متفاوتی از مواد مغذی دارد که فواید سلامتی گوناگونی دارند. به‌جز داشتن مواد سالم، این آجیل خوشمزه یک غذای پرکالری است، بنابراین هنگامی که به‌صورت متعادل مصرف شود، سالم‌تر خواهد بود.

تامین سلامت قلب

بادام‌های زمینی‌ حاوی چربی‌های اشباع نشده سالم بیشتری نسبت به چرب‌های اشباع هستند. این نسبت چربی بادام‌زمینی را برای سلامت قلب بهتر از غذاهایی با چربی‌های اشباع شده می‌سازد. یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ دریافت که خوردن ۴۶ گرم بادام‌زمینی یا کره آن در هر روز می‌تواند سلامت قلبی افراد مبتلا به دیابت را بهبود دهد.

حفظ سلامت وزن

از آنجایی که بادام‌زمینی سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر است،میان‌وعده خوشایندی را وعده می‌دهد.خوردن آنها در حد متعادل ممکن است به حفظ سلامت وزن کمک کند. تحقیقات نشان داده است زنانی که آجیل از جمله بادام‌زمینی را دو بار در هفته مصرف کردند، کمی خطر افزایش وزن و چاقی را طی ۸ سال نسبت به آنهایی که به ندرت آجیل می‌خوردند، کاهش دادند.

کنترل میزان قند خون

این آجیل یک غذای عالی برای افراد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر این مشکل است. بادام‌زمینی‌ شاخص گلیسمی پایینی دارد به این معنا که موجب افزایش شدید در قند خون می‌شود. متخصصان تغذیه غذاهای با شاخص گلیسمی ۵۵ یا پایین‌تر را به‌عنوان غذاهای با شاخص گلیسمی پایین می‌دانند و آنهایی که بالاتر از ۷۰ هستند به‌عنوان غذاهای با شاخص گلیسمی بالا می‌دانند. بادام‌زمینی با داشتن عدد ۲۳ از نظر شاخص گلیسمی جزو غذاهای با درجه پایین محسوب می‌شود.بادام به کنترل قندخون کمک می‌کند چون کربوهیدرات نسبتا پایینی دارد اما سرشار از پروتئین، چربی و فیبر است. فیبر فرایند تغذیه را کند می‌کند باعث انتشار مداوم‌تر انرژی می‌شود و پروتئین مدت زمانی طول می‌کشد تا به کربوهیدرات‌های ساده تبدیل شود.

خطرات و ملاحظات

بادام‌های زمینی حاوی پروتئینی به‌نام آرچین و کونارچین هستند. بعضی از افراد به این پروتئین‌ها حساسیت دارند. برای این افراد بادام‌زمینی می‌تواند یک عامل آلرژی تهدید‌کننده زندگی باشد.از آنجایی که بادام‌های زمینی سرشار از کالری هستند خوردن آنها به میزان مناسب در رژیم غذایی متعادل قابل توصیه است. مصرف مقدار زیاد کالری منجر به اضافه وزن می‌شود. این واقعیت بدون در نظر گرفتن نوع غذاها و مواد مغذی آنهاست.بادام‌زمینی‌های برشته و نمکی سلامت پایین‌تری نسبت به بادام‌های خام به‌‌خاطر میزان سدیم بالا دارند. البته اگر آنها را به میزان متعادل مصرف کنید می‌توانید از آنها به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهره بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند