پذیرش درخواست برای اجرا‌های جدید


پذیرش درخواست برای اجرا‌های جدید

مدیر تئاتر شهر: ​بیش از 300 درخواست اجرا به تئاتر شهر داده شده که از این تعداد 90 نمایش انتخاب و اولویت اجرا برای سال 98 شده و از شهریور هم برای اجرا‌های جدید پذیرش خواهد شد

پذیرش درخواست برای اجرا‌های جدیدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سعید اسدی امروز در جمع خبرنگاران گفت: این مجموعه محور تولید حرفه‌ای تئاتر ایران است و از ارزش‌های تاریخی برخوردار است ضمن این که به نماد تئاتر ایران هم تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه تئاتر شهر در سال ۹۸ شاهد تغییراتی است گفت: بخشی از برنامه بلند مدت ۵ ساله‌ای که از پارسال در نظر داشته ایم در تعامل با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی می‌شود.
اسدی ادامه داد: برنامه‌ها ذیل دو موضوع، شامل اجرا‌ها و رویداد‌ها تحقق می‌یابد که امیداست با تعدد سالن‌هایی که داریم و بازسازی که در برخی از آن‌ها صورت گرفته است خدمات بهتری ارائه شود.
مدیر تئاتر شهر تأکید کرد: برجسته کردن اولویت فرهنگی بر اولویت تجاری با توجه به اینکه اینجا مهمترین مرکز دولتی تئاتر است برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. گرچه تئاتر‌های با کیفیت به طور قطع با اقبال عمومی و اقتصادی روبرو خواهد داشت.
اسدی تشریح کرد: یکی از سالن‌های کوچک ما که به پلاتو اجرا مشهور شده بود به کارکرد پیشین خود یعنی کارگاه نمایش تبدیل می‌شود که با انتشار فراخوانی رویکرد پژوهش محور آن را مطرح خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در بهسازی درونی تئاتر شهر روابط عمومی مأموریت‌های جدیدی خواهد داشت و جدای از فعالیت رسانه‌ای به فعالیت‌های تبلیغی هم خواهد پرداخت و حتی در نظر داریم در تعامل با شهرداری تابلو‌های تبلیغاتی مقابل و اطراف تئاتر شهر به تلویزیون شهری تبدیل شود و به تبلیغات اختصاص یابد.
اسدی افزود: از سوی دیگر نام این بخش به ترکیبی از ارتباطات، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی تغییر خواهد کرد، ​ ذیل این عنوان به معرفی ترجمه‌های جدید، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی که پیش از این در فضا‌های جشنواره‌ای برگزار می‌شد؛ خواهد پرداخت.
وی همچنین گفت:: محتوای مکتوب و تصویری که از این کارگاه‌ها تولید می‌شود در اختیار دیگران می‌گذاریم، ​ در عین حال برای دانش افزایی و توان افزایی کارکنان و مخاطبان و تماشاگران برنامه‌هایی داریم، که از جمله برنامه‌ها برگزاری میز نقد در تئاتر شهر و ایجاد فرصت تعامل میان هنرمندان، مخاطبان و منقدان است.
همچنین مدیر مجموعه تئاتر شهر از افزایش فعالیت رسانه‌ای خبر داد و گفت: برای هر اجرایی قرار است یک نشست رسانه‌ای برگزار کنیم تا آثار بهتر معرفی شوند.
وی افزود: در تعامل با معاونت هنری برای استقلال نسبی تئاتر شهر در برنامه پنج ساله، چشم انداز آینده ما تغییر رویکرد از سالن داری و عرضه امکانات به تولید اثر است که ذیل برنامه‌هایی برای کسب بودجه و دعوت از هنرمندان حرفه‌ای محقق می‌شود.
اسدی افزود: در دل این مجموعه دفتر‌های متعددی تأسیس شده اند که یکی از این دفاتر، دفتر ارزیابی هنری است که به بررسی پیشنهاد‌ها و بر تولید برخی آثار نظارت خواهد داشت.
وی تصریح کرد: دفتر تولید و جذب منابع دولتی، غیر دولتی؛ حامی و جذب سرمایه‌های خصوصی برای رونق تولید دفتر دیگری است که به زودی تأسیس خواهد شد.
مدیر تئاتر شهر گفت:​ در ادامه این فعالیت ها، تور‌های تئاتر‌های تولید شده در تئاتر شهر و خارج از کشور برنامه ریزی و اجرا خواهد شد که می‌تواند تحولی در فضای تولید اثر در زمینه فرهنگی و تنوع آن ایجاد کند.
اسدی در ادامه از تغییر ساختاری دیگر خبر داد و گفت: مدیریت انسانی و اداری جدا شده و یک معاونت اجرایی درون تئاتر شهر ایجاد خواهد شد.
مدیر مجموعه تئاتر شهر افزود: علاوه بر سالن‌هایی که اجرا دارد، اجرا‌های محیطی درون و بیرون این مجموعه نیز احیا خواهد شد و تئاتر شهر بر تولید آن‌ها نظارت بیشتری خواهد داشت که بخشی از سیاست ما نقش آفرینی در ساماندهی محوطه تئاتر شهر است که به جای حضور بساط گستران غیر فرهنگی درصدد ایجاد محیطی فرهنگی‌تر هستیم.
وی افزود: به نظر می‌آید این فضا‌ها سامان دهی شود و به عرضه محصولات هنری اختصاص یابد. گذر فرهنگی بهتری در اطراف مجموعه ایجاد می‌کنیم و اجرا‌های کافه‌ای تئاتر شهر را هم احیا خواهیم کرد.
اسدی با اشاره به تعمیرات تئاتر گفت: بخشی از تأمین هزینه‌ها از توان ما و وزارت ارشاد خارج است، اما در دفتر طرح‌های عمرانی و معاونت مالی وزارت خانه بخشی از بودجه مصوب و تخصیص نیافته سال ۹۶ به سال ۹۷ منتقل و برای تعمیر ماشینری سالن اصلی، قراردادی با یک شرکت دانش بنیان بسته شد.
مدیر تئاتر شهر یادآور شد: تلاش کردیم بخشی از کار سالن اصلی به تدریج از پاییز پارسال تا امروز انجام شود، اما برای ادامه کار از ۱۵ اردیبهشت تا پایان کار، سالن اصلی تعطیل خواهد بود.
اسدی گفت: ​برخی از تجهیزات ماشینری سالن‌ها تعمیر و برخی دیگر با تکنولوژی به روز تعویض خواهد شد، البته قولی برای پایان این تعمیرات نمی‌دهیم، اما امیدواریم که تا نیمه دوم سال این سالن فعال شود، ​ صندلی‌های این سالن نیز بهسازی و تعویض خواهد شد.
وی در ادامه گفت: صندلی‌های سالن چارسو هم تعویض شده است و بزودی این سالن هم بهسازی خواهد شد. تجهیزات لازم برای نور و صدای این سالن خریداری شده است و به زودی نصب خواهد شد.
مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره تعامل با هنرمندان و پذیرش طرح‌های آنان گفت: پیش از این هنرمندان عادت داشته اند که به طور مستقیم با مدیر تئاتر شهر ملاقات کنند و تمام جزییات کارشان را توضیح دهند برای جلوگیری از این مسأله از هنرمندان خواستیم سابقه کاری خود را ارائه دهند.
وی در خصوص اولویت بندی اجرا‌ها در سال ۹۸ گفت:​ براساس قانون متون باید به تصویب شورای ارزشیابی و نظارت برسد و پس از آن ما یک تفاهم نامه داخلی با آن‌ها امضا خواهیم کرد، در این تفاهم نامه بندی اضافه شده که اگر گروهی در کمتر از ۴۵ روز مانده به اجرا به هر دلیلی کارش را لغو کند برای دو سال محروم می‌شود، این بند برای جلوگیری از خالی ماندن سالن است، زیرا ما امکان تامین تئأتر با کیفیت، در زمان کم را نداریم.
وی با اشاره به فضای تئاتر شهر گفت: فضای کنونی آسیب‌هایی جدی به بدنه تئاتر شهر زده و معضلات اجتماعی اطراف آن آزار دهنده است. بافت اجتماعی ساکن در اطراف مجموعه، مخاطراتی برای مخاطبان و خود بنا ایجاد کرده است؛ از کاشی دزدی تا دزدی دستگیره‌ها همه خطراتی است که برای این بنا وجود دارد. شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی باید برای مرمت این بنا برنامه ریزی کنند.
اسدی یکی از نکات مورد توجه خود را بهبود فرایند تعامل و پاسخ‌دهی به درخواست‌های اجرا دانست و گفت: وقتی از عنوان شورا برای انتخاب آثار در یک مجموعه تئاتری استفاده می‌کنیم با یک نهاد و با اعضایی مواجه هستیم که مصوبه دارند، اما در دوره فعالیت من شورا تشکیل نشده است بلکه مشاورانی در کنار من هستند که این دو باهم تفاوت دارد. در شورا همیشه حرف و حدیث‌هایی هست که سلیقه اعضا محدود کننده تنوع آثار اجرایی است، اما استفاده از مشاوران امکان دخیل شدن سلایق متعدد را فراهم می‌کند.
مدیر مجموعه تئاتر شهر در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور و استقرار نیرو‌های انتظامی در محوطه تئاتر شهر، آن را به منظور برقراری امنیت در اطراف مجموعه خواند و گفت: این نیرو‌ها هیچ حق و نقشی در کنترل درونی فضای تئاتر شهر ندارند و تنها حفظ امنیت را به عهده دارند. این اتفاق مصوبه‌ای فراتر از تئاتر شهر و خواست وزارت ارشاد برای حراست از بنا و پس از حملات تروریستی است.
اسدی درباره اتفاقاتی که برای نمایشی به کارگردانی مریم کاظمی رخ داد و منجر به بازداشت او و کارگردان اثر شد، گفت: به طور قطع این اتفاق روی من تأثیر داشت، اما اینکه بعد از آن ماجرا به کار برگشتم و استعفا ندادم به این دلیل بود که از ابتدا این مسؤولیت را پذیرفتم تا به شهرام کرمی کمک کنم و در کنارش باشم.
وی افزود:​ درباره مسؤولیتم در بخش بین‌الملل مرکز هنر‌های نمایشی هم از ابتدا تعهد کرده بودم تنها تا پایان جشنواره تئاتر فجر آنجا بمانم و ترک این مسؤولیت ربطی به آن اتفاقات نداشت.
مدیر مجموعه تئاتر شهر در ادامه گفت: ماندن من در تئاتر شهر عزمی است که در پذیرش مسؤولیت داشتم. معتقدم ترک کار یا به معنای قهر کردن است یا حقانیت آن اتفاق؛ اما من خطایی نکردم و ماندم تا با همان چشم‌اندازی که داشتم پیش بروم.
مدیر مجموعه تئاترشهر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدیریت تئاتر شهر مستقل نیست، گفت: درباره این موضوع، باید بگویم بله؛ در حرف‌هایم هم به آن اشاره کردم. شما باید حدود اختیارات را در نظر بگیرید. وقتی مجبوریم با سیاست‌های مرکز هنر‌های نمایشی پیش برویم معلوم است دیگر مستقل محسوب نمی‌شویم، اما برنامه‌ها و چشم‌انداز‌هایی داریم.
اسدی همچنین در پاسخ به انتقادی مبنی بر جولان موش‌ها در تئاترشهر و نبود راهکاری برای مقابله با آن گفت: مسأله موش در تئاتر شهر مربوط به شهر تهران است از بین بردن آن نیازمند تدابیر خاصی بوده و اقداماتی هم شده و تعدادشان کاهش یافته است، اما ریشه‌کن کردن آن زمان می‌برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی