زنگنه: تحریم آمریکا را می شکنیم


زنگنه: تحریم آمریکا را می شکنیم

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران بیان داشت که خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بعد از پاسخ به سوال خادمی نماینده ایذه، در خصوص سیاست‌های گازی کشور به موضوع بیانیه کاخ سفید در مورد تمدید نکردن معافیت چند کشور برای خرید نفت از ایران اشاره کرده و بیان داشت: امروز در جنگ تجاوزگرایانه آمریکا علیه ملت ایران هستیم که صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است. باید همه دست به دست هم داده تا با استقامت و ایستادگی از این شرایط سربلند بیرون بیاییم.
وی افزود: قطعا خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم آمریکا عمل می‌کنیم. وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده است بیانیه آمریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت نشان دهنده‌ی نگرانی آنها از بی ثباتی و شکنندگی بازار نفت می‌باشد که این بازار بسیار غیر قابل پیش بینی است.
وزیر نفت ایران خاطر نشان کرد: در این اوضاع نمی‌توان گفت که در این بازار می‌توان به اندازه کافی نفت تولید شود یا برخی کشورها و شرکت‌ها هم به آمریکا برای مصرف نفت ایران فشار می‌آورند. باز هم تاکید می‌کنم که خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود آمریکا و هم پیمانانش با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان سلاح اشتباه بزرگی مرتکب شدند که با توجه به وضعیت بازار دودش به چشمان خیلی‌ها می‌رود.
وزیر نفت به سوال خادمی نماینده ایذه درباره سیاست‌های گازی کشور پاسخ داد: فکر می‌کنم درخشان‌ترین عملکرد صنعت نفت را در این سال‌ها در بخش گاز داشتیم. متوسط تولید گاز در سال ۹۱، ۶۲۰ میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال ۹۷ به ۸۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است. این یعنی تولید گاز ۳۰ درصد افزایش داشته است.

زنگنه: تحریم آمریکا را می شکنیم
© Sputnik / Shiva Abshenas

به گفته وی بالاترین تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۱، ۲۸۰ میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال ۹۷ به ۶۱۰ میلیون متر مکعب رسید که به معنای رشد ۲.۲ است. ما برای اولین بار توانستیم به طور کامل از سهم خود استفاده کرده و بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.
وزیر نفت در تشریح اولویت‌های تخصیص گاز بیان داشت: بازار ایران بخشی از بازار جهانی است. اگر گاز را به صورت خام صادر کنیم به ما می‌گوئید که چرا خام فروشی شده است. پس ما اینجا گاز را برای تولید داخل تبدیل می‌کنیم. اولین سیاست آن است که حداکثر جایگزینی گاز با فرآورده‌های نفتی مایع باشد. ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در حمل و نقل به جای بنزین مصرف می‌شود.
زنگنه با بیان اینکه ایران سومین تولید کننده گاز دنیا بعد از آمریکا و روسیه است، خاطر نشان کرد: ما در این سال‌ها بالاترین تولید گاز را از میدان‌های مشترک داشتیم که به هیچ نیروگاهی در سال ۹۷ محدودیت ندادیم که نتیجه آن را در زمستان دیدید.
وی درباره وضعیت قرارداد گاز با کشورها هم گفت: قرارداد صادرات گاز با ترکیه با تمام ظرفیت در حال اجرا شدن است. قرارداد با عراق نزدیک به ۶۰ میلیون متر مکعب در روز بوده که به هر میزان لازم باشد صادر می‌کنیم. قرارداد ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قرارداد پاکستان هم وجود دارد که طرف پاکستانی تعهداتش را اجرا نکرده، روز گذشته این موضوع را به نخست وزیر پاکستان اعلام کرده که از سمت آمریکا، عربستان و امارات تحت فشار سیاسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در