آی‌فون 5G اپل مجهز به مودم‌های سامسونگ در سال 2020 عرضه می‌شود


اپل با عقب‌گرد عجیب خود معمای تامین مودم‌های 5G آی‌فون را حل کرد و اکنون به آرامی در مسیر تولید آی‌فون 5G حرکت می‌کند؛ چرا که این کمپانی به منظور پایان دادن به دعوی قضایی خود با کوالکام و تضمین قرارداد چندساله برای آی‌فون‌های 5G مبلغ نامشخصی را به این تولیدکننده تراشه پرداخت کرد. وب‌سایت WSJ اخیرا در اظهارنظری پیرامون روابط میان مدیران‌عامل...

اپل با عقب‌گرد عجیب خود معمای تامین مودم‌های 5G آی‌فون را حل کرد و اکنون به آرامی در مسیر تولید آی‌فون 5G حرکت می‌کند؛ چرا که این کمپانی به منظور پایان دادن به دعوی قضایی خود با کوالکام و تضمین قرارداد چندساله برای آی‌فون‌های 5G مبلغ نامشخصی را به این تولیدکننده تراشه پرداخت کرد.

وب‌سایت WSJ اخیرا در اظهارنظری پیرامون روابط میان مدیران‌عامل کوالکام و اپل اعلام کرد: “این موضوع، شخصی است و هیچ‌کس قادر به رفع شکاف موجود نیست.” اما این 2 شرکت بزرگ اختلافات خود را سریعا کنار گذاشتند. اپل می‌توانست از جایگزین‌هایی مانند اینتل، سامسونگ یا هواوی استفاده کند؛ اما هریک از این گزینه‌ها با مشکلاتی دست‌به‌گریبان هستند.

آی‌فون 5G اپل مجهز به مودم‌های سامسونگ در سال 2020 عرضه می‌شود

با کنار رفتن هواوی و اینتل، کوالکام و سامسونگ آینده فناوری 5G اپل را تضمین می‌کنند

هنگامی که اینتل از حل مشکلات میان کوالکام و اپل در زمینه ثبت اختراع مطلع شد از فرآیند توسعه مودم 5G کناره‌گیری کرد. این در حالی بود که موسسات امنیت ملی آمریکا به دلیل ملاحظات ژئوپولتیکی از به‌کارگیری محصولات هواوی منع شده بودند. علیرغم کلیه شایعات مطرح شده، دیروز مقامات این شرکت در جریان گردهمایی تحلیل‌گران سال 2019 کمپانی اعلام کردند که هواوی در زمینه مودم‌های 5G هیچ‌گونه تعاملی با اپل نداشته است.

از سوی دیگر ظرفیت تولید مودم‌های 5G توسط سامسونگ به اندازه‌ای نیست که قادر به تامین انحصاری سفارشات مشتریان بزرگی نظیر اپل باشد. این کمپانی اخیرا پیشنهاد اپل برای مودم 5G اگزینوس 5100 خود را رد کرد. سامسونگ نه‌تنها برای گوشی در حال عرضه گلکسی S10 5G به تولیدات خود احتیاج دارد؛ بلکه این مودم‌ها احتمالا در اسمارت‌فون نوت 10 پرو نیز به‌کارگیری خواهند شد. بدین ترتیب سایر مشتریان در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. به گفته یکی از صنایع الکترونیکی رسمی، اپل برای تامین تراشه‌های مودم 5G موردنیاز خود از واحد سیستم LSI سامسونگ الکترونیکس پرس‌وجو کرده است. با این‌حال همگی می‌دانیم که واحد سیستم LSI سامسونگ الکترونیکس در پاسخ اعلام کرده که میزان تولید تراشه‌های مودم 5G اسمارت‌فونی این برند کافی نیست.

مینگ چی‌کو از موسسه TF International Securities معروف‌ترین تحلیل‌گر زنجیره تامین اپل به‌شمار می‌رود. بر اساس اظهارات وی ظاهرا اپل از طریق همکاری با سامسونگ به‌عنوان یک شریک جانبی، تعاملات خود با کوالکام را مستحکم‌تر خواهد کرد. در پاسخ به چرایی انجام این‌کار بایستی خاطرنشان کرد که اپل به احتمال فراوان قصد دارد تا در مکان‌های تحت پوشش شبکه 5G با طیف امواج میلی‌متری از مودم‌های پیشرفته‌تر کوالکام استفاده کند؛ در حالی‌که مودم احتمالا ارزان‌تر سامسونگ در فرکانس‌های کم‌تر از 6 گیگاهرتز به‌کارگیری خواهد شد.

زمان عرضه آی‌فون 5G اپل

جدا از پیش‌بینی‌های مربوط به تامین تراشه‌های مودم توسط 2 تولیدکننده، مینگ چی‌کو نیز از فرضیه عرضه آی‌فون‌های 5G آینده در پاییز سال 2020 حمایت می‌کند. پیش‌تر نیز به این چارچوب زمانی اشاره شده بود. اما اکنون اپل در موقعیتی است که می‌تواند بهترین بهره‌برداری را از بازار 5G داشته باشد؛ بی‌آن‌که موجب تحریک آژانس امنیت ملی، سازمان جاسوسی آمریکا یا سایر نهادها شود.

کره‌جنوبی اخیرا شبکه 5G ملی خود را راه‌اندازی کرد و اسمارت‌فون گلکسی S10 5G نیز نخستین نماینده این فناوری در کره لقب گرفت. با عرضه این گوشی، بزرگ‌ترین شبکه‌های مخابراتی کره طرح‌های داده‌ای 5G خود را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. در واقع شرکت Korea Telecom برای خدمات 5G خود 3 رده قیمتی را تعریف نموده است. طرح فوق‌العاده این شرکت موسوم به “Super Plan” در واقع ترافیک داده‌ای نامحدود و بدون افت سرعت در بستر شبکه 5G را به مشتریان ارایه می‌دهد. این سرویس با قیمتی معادل 70 دلار عرضه خواهد شد. این رقم کاملا مناسب است و پرداخت آن چندان دشوار نخواهد بود. در واقع طرح فوق‌العاده 5G از طرح‌های داده‌ای 4G LTE نامحدود کنونی که در کره عرضه می‌شود، ارزان‌تر است. بنابراین آینده فناوری 5G روشن به‌نظر می‌رسد و بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال، خصوصا با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال 2019 هندست‌های 5G بیش‌تری روانه بازار خواهند شد.

با این‌حال امسال حرکت ملی واقعی به سمت شبکه‌های 5G در ایالات‌متحده تحقق نخواهد یافت؛ بنابراین کاربران آی‌فون تا آن زمان چیز مهمی را از دست نخواهند داد. با این‌حال در فصل بهار احتمالا اکثر گوشی‌های پرچم‌دار از اتصال 5G به‌نوعی پشتیبانی خواهند کرد. هندست‌های مذکور با مودم‌های ساخت کوالکام، سامسونگ یا هواوی عرضه می‌شوند و این موضوع می‌تواند اپل را در نوعی تنگنا قرار دهد.

تلاش‌های مستقل اپل در راستای توسعه مودم‌های 5G، خریداری تجهیزات مودم بی‌سیم اینتل یا از سرگیری مجدد فرآیند طراحی و نهایتا دستیابی به محصولی مناسب جهت به‌کارگیری در میلیون‌ها دستگاه آی‌فون سال‌ها زمان خواهد برد. مودم‌های اتصال بی‌سیم احتمالا پیچیده‌ترین تراشه‌های موجود در گوشی‌ها محسوب می‌شوند و نمونه‌های 5G آن‌ها نیز به منظور پیش‌گیری از بروز تداخل به فیلترها و کنترل‌های نرم‌افزاری بسیار بیش‌تری احتیاج دارند و در عین‌حال بایستی از فناوری‌های پیشین نیز پشتیبانی نمایند. این موضوع بدان معناست که عرضه آی‌فون 5G در سال 2020 هزینه‌های سربار فراوانی را بر اپل تحمیل خواهد کرد. بعلاوه اپل با عرضه یک آی‌فون 5G یا 2 مدل ضعیف‌تر از آن احتمالا از میدان رقابت عقب خواهد ماند.

اخیرا کوالکام برای همکاری بیش‌تر با اپل ابراز آمادگی کرده است و این موضوع، امیدها برای عرضه آی‌فون 5G را افزایش می‌دهد. همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ اپل با انتخاب کوالکام و پایان دادن به نبردهای حقوقی، هوشمندانه‌ترین ایده را در پیش گرفت. کوالکام احتمالا در زمینه عرضه گجت‌های 5G به اپل کمک خواهد کرد و سامسونگ نیز نقش یک حامی جانبی را ایفا می‌کند. آینده فناوری 5G بسیار روشن است. به گفته آقای کو، عرضه آی‌فون 5G احتمالا نمایانگر یک چرخه ارتقا اساسی برای اپل خواهد بود و وی پیش‌بینی خود از فروش آی‌فون در سال 2020 را به 200 میلیون دستگاه افزایش داد. پیش‌بینی فعلی وی از فروش 190 میلیون دستگاهی آی‌فون‌ها حکایت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان