زنگنه: بهسازی پالایشگاه ها 10 میلیارد دلار فاینانس نیاز دارد


زنگنه: بهسازی پالایشگاه ها 10 میلیارد دلار فاینانس نیاز دارد

تهران- ایرنا- وزیر نفت گفت: برای بهسازی پالایشگاه های کشور به سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری از طریق فاینانس نیاز است که با توجه به شرایط تحریم، تامین آن غیرممکن به نظر می رسد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بیژن زنگنه که امروز (سه شنبه) برای پاسخ به سوال نماینده اهواز درباره سیاست های مرتبط با تولید نفت کوره (مازوت) به مجلس شورای اسلامی رفته بود، افزود: با توسعه فازهای پارس جنوبی مصرف نفت کوره کم می شود و با بهسازی سایر پالایشگاه ها می توانیم کیفیت تولید فرآورده ها را افزایش دهیم.
وی یکی از راه های کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه ها را توسعه متوازن تولید قیر با هدف صادرات دانست و گفت: گوگرد در نفت کوره مشکل زاست اما در قیر مزیت به شمار می رود؛ بنابراین باید مواد اولیه نفت کوره به قیر تبدیل شود.
زنگنه ادامه داد: اکنون بیشتر پالایشگاه ها توسط بخش های غیردولتی اداره می شوند و وزارت نفت ابزار اجرایی و مالی ندارد تا دستوری عمل کند.
وزیر نفت افزود: حدود یک سوم از نفت کوره کشور در پالایشگاه آبادان تولید می شود که با اجرای طرح توسعه برای بهبود کیفیت این پالایشگاه، کیفیت نفت کوره بالا می رود. البته نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه به مصرف کشتی ها نمی رسد و دوباره تصفیه می شود.
وی اولین راه برای پایین آوردن گوگرد را کاهش خوراک پالایشگاه عنوان کرد و گفت: این کار باعث می شود تولید نفت کوره روزانه 17 میلیون لیتر کم شود که به معنای تولید 44 هزار تن نفت کوره در سال با گوگرد کمتر از سه درصد خواهد بود.

** تصمیم جهانی برای کاهش میزان گوگرد ناشی از سوخت کشتی ها
وزیر نفت یادآوری کرد: در دنیا سالیانه یک میلیون تن نفت کوره تولید می شود که 50 درصد آن به عنوان سوخت کشتی ها به مصرف می رسد و 50 درصد دیگر نیز در نیروگاه ها می سوزد.
وی درصد بالای گوگرد در نفت کوره را معضل جهانی دانست و افزود: می خواهند تا اول سال 2020 میلادی میزان گوگرد 500 هزار تن نفت کوره برای مصرف کشتی ها را پایین بیاورند اما شیوه آن مشخص نیست.
زنگنه راه کاهش آلودگی کشتی ها را نصب دستگاه های پاک کننده بر روی خروجی دود عنوان کرد و افزود: تاکنون در دنیا 1100 کشتی به این سیستم مجهز شده اند و تا سال 2020 این عدد به سه هزار کشتی می رسد.
به گفته وی، اجرای این طرح برای هر کشتی 2 میلیون تا هفت میلیون دلار هزینه دارد.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی پس از سخنان وزیر نفت اعلام کرد قانع شده است.

اقتصام*4018*1961*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه