بیماری های غیرواگیر از معضلات اصلی حوزه سلامت است


بیماری های غیرواگیر از معضلات اصلی حوزه سلامت است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر بیماری های غیرواگیر از معضلات اصلی حوزه سلامت در کشور و جهان محسوب می شود، گفت: ناکافی بودن فعالیت فیزیکی، بی توجهی به سبک زندگی سالم و... از مهمترین عوامل خطر است.

محمد عباسی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سلامتی، حق همه مردم است، اظهار کرد: مراقبت های اولیه بهداشتی یک زیر بنای ضروری برای نیل به پوشش همگانی سلامت است.

وی تصریح کرد: علیرغم تلاش بی وقفه نظام های سلامت در جهان، هنوز تا دستیابی به سلامت همگانی به عنوان یک حق پایه و انسانی فاصله زیادی باقی مانده است، به طوری که حداقل نیمی از جمعیت جهان هنوز تحت پوشش کامل مراقبت های اولیه بهداشتی قرار نگرفته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی شعار «مراقبت‌های اولیه بهداشتی، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» را با موضوع «مراقبت های اولیه بهداشتی» به عنوان موضوع مورد اولویت و شعار سال 2019 روز جهانی بهداشت و به عنوان یک راهکار در دستور کار قرار داده است.

عباسی دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه و با کیفیت را پایه ای برای پوشش همگانی سلامت دانست و افزود: مراقبت های بهداشتی اولیه باید سطح اول تماس با سیستم بهداشتی باشد، جایی که افراد، خانواده‌ها و جوامع بیشتر مراقبت های بهداشتی خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قریب به 45 سال است که خدمات بهداشت در سطح کشور برای عموم مردم ارائه می شود یادآور شد: این موضوع نشان دهنده پیشرفت کشور در خدمات بهداشت و نتیجه زحمات بزرگان این حوزه در جهت راه اندازی شبکه های بهداشت و درمان در سطح شهر و روستا بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم حوزه سلامت در دولت یازدهم اجرای برنامه تحول سلامت بود که بخش عمده بسته های خدماتی این برنامه متناسب با اهداف و اجزای پوشش همگانی سلامت طراحی و اجرا شده است. همچنین برنامه پزشک خانواده از جمله مهم ترین برنامه های حوزه بهداشت در این دوره است، که مقرر شده براساس گام های تعریف شده اجرایی شود.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری های غیرواگیر از معضلات اصلی حوزه سلامت در کشور و جهان محسوب می شود، گفت: ناکافی بودن فعالیت فیزیکی، بی توجهی به سبک زندگی سالم و ... از مهمترین عوامل خطر است.

وی با بیان اینکه 1 الی 7 اردیبهشت به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری شده است، یادآور شد:"مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت، شعار هفته سلامت است.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: شعار "پیشگیری مقدم بر درمان" که از سالها قبل وجود داشته است و همچنان تازه است، نباید به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول