مرمت چاپارخانه ارمیان سمنان


مرمت چاپارخانه ارمیان سمنان

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: مرحله دوم مرمت چاپارخانه ارمیان انجام شد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدصادق رضویان افزود: مرحله دوم مرمت این اثر تاریخی شامل اجرای مجدد دیوار سنگی، پی بندی دیواره‌ها، انجام کاهگل و سیم گل بدنه، تخلیه آوار و نخاله‌ها از برج است که با مشارکت دهیاری ارمیان انجام شده است.

وی گفت: پیش از این نیز کار مرمت چاپارخانه روستای ارمیان با هدف حفاظت و استحکام‌بخشی و بازسازی این بنا انجام شده بود.

رضویان با بیان اینکه این چاپارخانه در ادامه جاده ابریشم و مسیر شاه‌عباسی و در حد فاصل بین دو کاروانسرای میامی و دهملا واقع شده، تصریح کرد: مشابه این چاپارخانه در خارتوران نیز وجود دارد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی با اشاره به اهمیت روستای ارمیان اضافه کرد: تعدد بناهای تاریخی و همچون وجود این چاپارخانه در روستای ارمیان نشان از اهمیت ارمیان در دوره‌های مختلف و از جمله در عصر صفوی دارد و نشان می‌دهد که این روستا در آن دوره محل تردد بسیاری از مسافران بوده است.

وی در خصوص کاربری چاپارخانه‌ها در گذشته‌های دور اظهار کرد: چاپارخانه‌ها، کارکرد امروز اداره پست را داشته و معمولاً از آنها برای استراحت چاپارها و تعویض اسب‌های خسته با اسب‌های تازه نفس نیز استفاده می شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی با اشاره به اینکه چاپارخانه‌ها بین دو مقر حکومتی یا بین دو شهر و در مسیرهای پرتردد تعبیه می‌شدند، خاطرنشان کرد: چاپارخانه‌ها شامل یک جای نگهداری اسب، یک اتاق مسؤول چاپارخانه و یک مال‌بند و…بودند.

بافت تاریخی، چنار کهنسال، بقعه ارمیای نبی، چاپارخانه و باغ‌ها و کوچه‌باغ‌های زیبا و…از جاذبه‌های روستای ارمیان میامی است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !