تحریم نفتی ایران و توپ کم باد ترامپ در زمین رقبا


تحریم نفتی ایران و توپ کم باد ترامپ در زمین رقبا

تهران- ایرنا- «دونالد ترامپ» پس از چند ماه کش و قوس و مواجهه با اختلاف نظرها درباره چگونگی رویارویی با جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا آخرین حلقه های تحریم تهران را تکمیل کند و به اصطلاح توپ را به زمین ایران بیاندازد. برخی می گویند استفاده از آخرین تیر در ترکش می تواند نتایجی معکوس را در سرنوشت سیاسی ترامپ رقم بزند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا بالاخره تصمیم گرفت تا دیروز (دوم اردیبهشت ماه) اعلام کند دیگر معافیتی برای مشتریان نفت ایران در کار نخواهد بود و از دوازدهم ماه جاری، تحریم های نفتی علیه تهران به صورت کامل به اجرا گذاشته خواهد شد.
این اعلان در حالی صورت گرفت که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کردند هراس ترامپ از افزایش چشمگیر بهای نفت باعث تمدید معافیت ها برای مشتریان اصلی نفت ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه خواهد شد.
از میان این کشورها جدی ترین واکنش ها از سوی مقامات پکن و آنکارا صورت گرفت که اعلام کردند از تصمیمات یکجانبه آمریکا پیروی نخواهند کرد.
واکنش رسمی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی هم این بود که دستگاه مزبور در حال رایزنی داخلی و خارجی و چاره جویی برای رویارویی با اقدام آمریکا است با این حال «با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم ها قائل نبوده و نیست.»
در کنار این واکنش دیپلماتیک و ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلف درباره امکان سنجی و تبعات اقدام ترامپ برای «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» و اعمال «فشار حداکثری» بر تهران، ایده بستن تنگه هرمز و ضربه زدن به شرکای آمریکا در اجرای نقشه ضدایرانی هم مطرح شد؛ شرکایی چون سعودی و امارات که ترامپ گفته با اتکا به آنان مانع از ایجاد التهاب در بازار جهانی انرژی خواهد شد و کسری قطع جریان نفت ایران را جبران می کند.
اظهارات دیروز «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ و بیانیه کاخ سفید مبنی بر تصمیم قاطع واشنگتن برای توقف صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران، همچنان که اشاره شد تحلیل و گمانه زنی های متعدد و بسیاری را به دنبال آورد.
در میانه گزاره هایی چون کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، استقراض از بانک مرکزی، چاپ اسکناس، روانه شدن بودجه عمرانی به سمت بودجه جاری دولت و ... که برخی ناظران و کارشناسان از آن به عنوان راهکارهای موقت برای عبور از تنگناهای تشدید شده تحریمی سخن گفتند، بسیاری از جمله تحلیلگران و رسانه های خارجی هم عنوان داشتند که به صفر رساندن صادرات نفت ایران از سوی آمریکا اقدامی آسان نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران با اتکا به تجربیات چند دهه تحریم خواهد توانست حداقلِ مورد نیاز صادرات نفت و رقمی نزدیک به یک میلیون بشکه را در سطح جهانی به فروش برساند.
گروهی نیز به این موضوع اشاره داشتند که کاخ سفید تحت هدایت ترامپ پیش از تحریم های نفتی، سلاحی موثرتر را علیه ایران به کار بسته بود. از دید برخی از صاحب نظران، تحریم های مالی مهمترین تیر در ترکش ترامپ بود که در فرایند تحریم های ثانویه به سوی جمهوری اسلامی ایران پرتاب شد. این در حالی است که مذاکرات اخیر ایران با شرکای تجارت خارجی برای راه اندازی کانال های تبادل مالی نشان می دهد تحریم های مالی، تاکنون اهداف مورد نظر واشنگتن برای اعمال فشار غیر قابل تحمل بر تهران را محقق نساخته است.
علاوه بر آنچه بیان شد، این پرسش مطرح است که ترامپ اکنون آخرین حربه مهم خود برای اعمال فشار بر تهران را به کار برده و از این پس تا زمان برگزاری انتخابات، برای کشاندن جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره از چه اهرمی استفاده خواهد کرد.
در همین پیوند بود که حتی برخی سناتورهای جمهوریخواه و چهره های ضدایرانی به اعلام مخالفت با تصمیم اخیر ترامپ پرداخته و اظهار داشتند تمدید نکردن معافیت های نفتی ضمن ضربه زدن به شرکای آمریکا، هدف اعمال فشار مضاعف را محقق نخواهد کرد.
نکته ای که دیروز در هیاهوی دار و دسته ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران به چشم آمد، خط و نشان رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا برای رقبای داخلی بود تا جایی که از دید برخی ناظران، توئیت دیروز ترامپ برای اعلام تمدید نشدن معافیت مشتریان نفت ایران بیش از مقام های تهران، چهره های برجسته حزب دموکرات همچون «جان کری» وزیر امور خارجه دولت «باراک اوباما» را مخاطب قرار می داد. به گفته ترامپ، کری و مسببان توافق هسته ای با ایران در آمریکا توصیه های بدی را به تهران ارائه داده اند.
از نگاه رئیس جمهوری آمریکا و طیفی از تحلیلگران، به رغم تعارضات بسیار جدی و اساسی میان تهران و سیاستمداران دموکرات آمریکا، وجود پدیده ای به اسم ترامپ یک نقطه اشتراک را به تصویر می کشد. چهره های اصلی حزب دموکرات برای انتخابات 2020 آمریکا تصریح کرده اند در صورت کنار زدن ترامپ، آمریکا را به برجام باز می گردانند. از این رو، رئیس جمهوری آمریکا بر این باور است که مقاومت ایران برابر خواسته اصلی ترامپ یعنی تن دادن به مذاکره جهت رسیدن به «توافقی بهتر از برجام»، مهمترین چالش پیش روی کارنامه سیاست خارجی دولت وی در رقابت های انتخاباتی بوده و به احتمال زیاد تاثیری سرنوشت ساز در آینده سیاسی وی خواهد داشت.
کابوس تکرار سرنوشت «جیمی کارتر» که به واسطه تحولات ایران پس از انقلاب نتوانست دوره ریاست جمهوری خود را در انتخابات سال 1980 تمدید کند، آشکارا گریبان ترامپ را گرفته است. شاید به همین دلیل است که تماس هایی بین این دو به منظور تبادل نظر در زمینه قدرت فزاینده چین و دیگر مسائل پیش روی آمریکا برقرار شده و در رسانه ها انعکاس یافته است.
برای فرار رو به جلو جهت رهایی از این کابوس، ترامپ همه ابزارهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران را بسیج کرده است تا شاید همچون پرونده کره شمالی توپ را به زمین رقیب بیاندازد.
ترامپ با راه انداختن بازی مذاکره با کره شمالی تاکنون باعث توقف آزمایش های موشکی و اتمی پیونگ یانگ شده است ولی بر خلاف این بازی، در پرونده ایران زمان به کمک ترامپ نخواهد آمد.
کاخ سفید با تصمیم خود تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به اوج خود رساند تا از این پس شاهد اثرات و تبعات آن برای تهران باشد و ترامپ به انتظار بنشیند تا در فصل مورد انتظار، حاصل فشار مضاعف بر جمهوری اسلامی ایران را درو کند. واقعیات این مواجهه و انداختن توپ تخاصم به زمین ایران اما نشان می دهد که این توپ کم جان تر و کم بادتر از آن است که نتیجه بازی را به سود ترامپ رقم بزند.
پژوهش**9279

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر